Uznesenie – Volebné veci ,
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Okresný súd Bardejov

Rozhodutie vydal sudca JUDr. Jana Dubivská

Oblasť právnej úpravy – Správne právoVolebné veci

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Bardejov
Spisová značka: 1S/3/2018
Identifikačné číslo súdneho spisu: 8218202037
Dátum vydania rozhodnutia: 27. 09. 2018
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Jana Dubivská
ECLI: ECLI:SK:OSBJ:2018:8218202037.1

Uznesenie
Okresný súd Bardejov v právnej veci žalobcu G. C., narodený: XX.XX.XXXX, bytom X. XXX/XX, X., proti
žalovanému Miestna volebná komisia Zborov, o vydanie rozhodnutia o zaregistrovaní kandidáta, takto

r o z h o d o l :

Súd žalobu z a m i e t a.

o d ô v o d n e n i e :

1. Okresnému súdu Bardejov bola dňa 26.09.2018 doručená správna žaloba žalobcu, ktorý sa domáhal
vydania rozhodnutia o zaregistrovaní nezávislého kandidáta pre voľby do Obecného zastupiteľstva v
Zborove, ktoré boli vyhlásené predsedom Národnej rady Slovenskej republiky na 10. novembra 2018.
Žalobu odôvodnil rozhodnutím Miestnej volebnej komisie v Zborove zo dňa 21.09.2018 doručeným
žalobcovi dňa 24.09.2018, ktorým nebola zaregistrovaná jeho kandidátna listina zo dňa 10.09.2018 v
predmetných voľbách. Žalobu tiež odôvodnil tým, že Miestna volebná komisia v Zborove v odôvodnení
svojho rozhodnutia neuviedla dôvod pre ktorý žalobcu nezaregistrovala, prípadne aké náležitosti chýbali
v petičnej listine, keďže pri podávaní kandidátnej listiny predložil podpisovú listinu s podpismi 200 voličov.

2. Súd preskúmal žalobu, zápisnicu Miestnej volebnej komisie v Zborove z 20.09.2018, rozhodnutie
Miestnej volebnej komisie v Zborove zo dňa 21.09.2018 pod sp. zn. 261-010/2018, predloženú
kandidátnu listinu žalobkyne, vyhlásenie nezávislého kandidáta z 10.09.2018, zoznam voličov obce
Zborov, Zverejnenie počtu obyvateľov podľa § 171 odsek 8 a 9 zákona číslo 180/2004 Z. z. o
podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon číslo
180/2014 Z.z.“), podpisovú listinu na podporu žalobcu ako nezávislého kandidáta pre voľby do Obecného
zastupiteľstva v Zborove a ostatný spisový materiál, pričom zistil tento skutkový stav.

3. Z preukázaných okolností prípadu je zrejmé, že žalobca podal svoju žalobu v zákonnej lehote 3 dní od
doručenia rozhodnutia Miestnej volebnej komisie v Zborove (Miestna volebná komisia v Zborove
vyzvala žalobcu na prevzatie rozhodnutia dňa 24.09.2018, teda v deň prevzatia rozhodnutia žalobcom),
pričom žaloba smeruje voči rozhodnutiu o jeho nezaregistrovaní ako kandidáta na poslanca do obecného
zastupiteľstva. Bolo tiež zistené, že žalobca spolu s kandidátnou listinou predložil vyhlásenie o tom,
že súhlasí s kandidatúrou pre voľby do Obecného zastupiteľstva v Zborove a nekandiduje na inej
kandidátnej listine a nemá prekážky práva byť volený. Súčasne predložil podpisovú listinu, obsahujúcu
podpisy 200 voličov, ktorí podporujú jeho kandidatúru a majú trvalý pobyt v obci Zborov, v ktorej žalobca
kandiduje, na 20 hárkoch. Zo zápisnice Miestnej volebnej komisie z 20.09.2018 bolo zistené, že na
podpisovej listine nezávislého kandidáta bolo ako správnych uznaných 190 podpisov voličov. Neuznané
boli podpisy voličov, ktorých miestna volebná komisia na podpisovej listine vyznačila zakrúžkovaním
poradového čísla, a to na podpisovom hárku číslo 2, 6, 8, 9, 10, 11 a 18. Miestna volebná komisia
v Zborove svojim rozhodnutím zo dňa 21.09.2018 pod číslom 261-010/2018 žalobcu ako nezávislého
kandidáta nezaregistrovala z dôvodu neúplnosti podpisovej listiny podľa § 172 odsek 1 písmena f)
zákona číslo 180/2014 Z.z. Zo zverejnenia počtu obyvateľov obce Zborov podľa § 171 odsek 9 a 176
odsek 8 zákona číslo 180/2014 Z.z. súd zistil, že k 10.07.2018 bol počet obyvateľov obce 3457 a teda

v zmysle prílohy číslo 1 zákona číslo 180/2014 Z.z. podpisová listina mala u nezávislého kandidáta v
obci Zborov obsahovať najmenej 200 podpisov.

4. Podľa § 303 zákona číslo 162/2015 Z.z. Správneho súdneho poriadku (ďalej ako „S.s.p.“), žalobca
sa môže žalobou domáhať vydania rozhodnutia o zaregistrovaní kandidáta, ak miestna volebná
komisia alebo mestská volebná komisia rozhodla o nezaregistrovaní kandidáta pre voľby do orgánov
samosprávy obcí, miest a mestských častí podľa osobitného predpisu. Na konanie podľa odseku 1 je
príslušný okresný súd, v ktorého obvode sa nachádza obec, mesto alebo mestská časť.

5. Podľa § 307 S.s.p., žaloba musí byť podaná v lehote troch dní od prevzatia rozhodnutia žalovaného
o nezaregistrovaní kandidáta pre voľby do orgánov samosprávy obcí.

6. Podľa § 310 S.s.p., správny súd rozhodne o žalobe do troch dní od jej doručenia.

7. Podľa § 311 S.s.p., ak správny súd po preskúmaní zistí, že žaloba nie je dôvodná, uznesením ju
zamietne. Ak správny súd po preskúmaní zistí dôvodnosť žaloby, uznesením rozhodne o zaregistrovaní
kandidáta pre voľby do orgánov samosprávy obcí, miest a mestských častí. Vo výroku uvedie označenie
kandidátnej listiny a meno a priezvisko zaregistrovaného kandidáta.

8. Podľa § 171 zákona číslo 180/2014 Z.z. kandidátnu listinu môže podať politická strana, ktorá
je registrovaná podľa osobitného predpisu, a nezávislý kandidát. Politická strana doručí kandidátnu
listinu v listinnej forme prostredníctvom svojho splnomocnenca a nezávislý kandidát osobne najneskôr
60 dní predo dňom konania volieb zapisovateľovi miestnej volebnej komisie. Lehota na podanie
kandidátnej listiny sa končí uplynutím posledného dňa lehoty. Na kandidátne listiny, ktoré neboli
doručené ustanoveným spôsobom, a na kandidátne listiny doručené po uplynutí tejto lehoty sa
neprihliada. Politické strany môžu na účely volieb utvoriť koalíciu a podať spoločnú kandidátnu listinu
podľa odseku 1. Ak sa volia poslanci obecného zastupiteľstva vo dvoch alebo viacerých volebných
obvodoch, môže politická strana alebo koalícia podať kandidátnu listinu v každom volebnom obvode. Ak
podáva politická strana kandidátnu listinu v jednom volebnom obvode samostatne, nemôže v ďalšom
volebnom obvode pre voľby do toho istého obecného zastupiteľstva podať kandidátnu listinu v rámci
koalície; ak podáva politická strana kandidátnu listinu v rámci koalície, môže v ďalšom volebnom
obvode pre voľby do toho istého obecného zastupiteľstva podať kandidátnu listinu len v rámci tej
istej koalície. Kandidátna listina politickej strany alebo koalície obsahuje a) názov politickej strany
alebo názvy politických strán tvoriacich koalíciu, číslo volebného obvodu, b) zoznam kandidátov, ktorý
obsahuje meno, priezvisko, titul, dátum narodenia, zamestnanie, ktoré kandidát vykonáva v čase
podania kandidátnej listiny, adresu trvalého pobytu kandidáta a poradie na kandidátnej listine vyjadrené
arabským číslom pri všetkých kandidátoch, c) meno, priezvisko, funkciu, podpis osoby oprávnenej konať
v mene politickej strany a odtlačok pečiatky politickej strany; ak ide o koalíciu, meno, priezvisko, funkciu,
podpis osoby oprávnenej konať v mene každej politickej strany tvoriacej koalíciu a odtlačok pečiatky
každej politickej strany tvoriacej koalíciu. Ku kandidátnej listine politickej strany alebo koalície musí byť
pripojené a) vlastnoručne podpísané vyhlásenie každého kandidáta uvedeného na kandidátnej listine,
že súhlasí so svojou kandidatúrou, nekandiduje na inej kandidátnej listine a nemá prekážky práva byť
volený, b) oznámenie o určení splnomocnenca politickej strany alebo koalície a jeho náhradníka s
uvedením mena, priezviska a adresy, na ktorú možno doručovať písomnosti; úkonmi splnomocnenca
vo volebných veciach je politická strana alebo koalícia viazaná, pričom splnomocnencom politickej
strany alebo koalície ani jeho náhradníkom nemôže byť kandidát ani zapisovateľ miestnej volebnej
komisie. Politická strana môže na kandidátnej listine uviesť najviac toľko kandidátov, koľko má byť
v príslušnom volebnom obvode zvolených poslancov obecného zastupiteľstva. Kandidátna listina
nezávislého kandidáta obsahuje číslo volebného obvodu, meno, priezvisko, titul, dátum narodenia,
zamestnanie, ktoré kandidát vykonáva v čase podania kandidátnej listiny, adresu trvalého pobytu
a vlastnoručný podpis kandidáta. Ku kandidátnej listine nezávislého kandidáta musí byť pripojené
vlastnoručne podpísané vyhlásenie kandidáta, že súhlasí so svojou kandidatúrou, nekandiduje na inej
kandidátnej listine a nemá prekážky práva byť volený. Súčasťou kandidátnej listiny každého nezávislého
kandidáta je listina podpísaná voličmi, ktorí podporujú jeho kandidatúru a majú trvalý pobyt v obci, v
ktorej kandiduje (ďalej len „podpisová listina“). V podpisovej listine každý volič pri podpise uvedie meno
a priezvisko, dátum narodenia, trvalý pobyt, ktorým sa rozumie názov obce, názov ulice, ak sa obec
člení na ulice, a číslo domu. Na každom hárku podpisovej listiny sa uvedie meno, priezvisko, titul, dátum
narodenia a adresa trvalého pobytu kandidáta. Jednou podpisovou listinou možno podporiť len jedného

kandidáta. Potrebný počet podpisov je uvedený v prílohe č. 1. Počet obyvateľov obce ku dňu vyhlásenia
volieb zverejní obec spôsobom v mieste obvyklým najneskôr 85 dní predo dňom konania volieb. Kandidát
na poslanca obecného zastupiteľstva musí mať trvalý pobyt v obci, v ktorej kandiduje. Kandidát pre voľby
do toho istého obecného zastupiteľstva môže kandidovať iba v jednom volebnom obvode. Kandidát na
poslanca obecného zastupiteľstva môže kandidovať aj na starostu obce. Zapisovateľ miestnej volebnej
komisie zisťuje, či predložené kandidátne listiny obsahujú náležitosti podľa odsekov 4 a 7 a či sú k nim
pripojené písomnosti podľa odsekov 5, 8 a 9. Ak to tak nie je, zapisovateľ vyzve splnomocnenca politickej
strany alebo koalície, alebo nezávislého kandidáta, aby v ním určenej primeranej lehote kandidátnu
listinu upravil alebo doplnil. Po podaní kandidátnej listiny nie je možné dopĺňať kandidátnu listinu o
ďalších kandidátov ani meniť ich poradie. Zapisovateľ miestnej volebnej komisie predkladá kandidátne
listiny miestnej volebnej komisii na preskúmanie a registráciu na jej prvom zasadaní.

9. Podľa § 172 zákona číslo 180/2014 Z.z. miestna volebná komisia predložené kandidátne listiny
preskúma a nezaregistruje kandidáta, a) ktorý má prekážku práva byť volený podľa § 6, b) ktorý nespĺňa
podmienku uvedenú v § 164 písmeno c) ktorý ku kandidátnej listine nepripojil vyhlásenie podľa § 171
odsek 5 písmeno a/ alebo odsek 8, d) ak je uvedený na kandidátnych listinách viacerých politických strán
alebo koalícií na tej kandidátnej listine, ku ktorej nie je pripojené vyhlásenie podľa § 171 odsek 5 písmeno
a/ alebo odsek 8 ak kandidát podpísal vyhlásenie k viacerým kandidátnym listinám, vyčiarkne ho na
všetkých kandidátnych listinách, e) ktorý je uvedený na kandidátnej listine nad určený počet kandidátov,
f) ktorý ku kandidátnej listine nepripojil podpisovú listinu podľa § 171 odsek 9 podpisová listina ktorého je
neúplná. Miestna volebná komisia zaregistruje kandidátov najneskôr 45 dní predo dňom konania volieb
a registráciu kandidátov vyznačí na kandidátnej listine. Registrácia kandidátov je podmienkou vytlačenia
hlasovacích lístkov. O zaregistrovaní kandidátov alebo nezaregistrovaní kandidátov vyhotoví miestna
volebná komisia bezodkladne rozhodnutie, ktoré podpíše jej predseda, a vyzve politické strany, koalície a
nezávislých kandidátov, aby si rozhodnutie prevzali do 24 hodín. Ak politická strana alebo koalícia, alebo
nezávislý kandidát neprevezmú rozhodnutie v ustanovenej lehote, považuje sa rozhodnutie za prevzaté.
Proti rozhodnutiu miestnej volebnej komisie o nezaregistrovaní kandidáta môže dotknutá kandidujúca
politická strana alebo koalícia a dotknutý nezávislý kandidát podať návrh na vydanie rozhodnutia o
zaregistrovaní kandidáta na správny súd. Ak správny súd rozhodne o zaregistrovaní kandidáta, miestna
volebná komisia vykoná rozhodnutie správneho súdu do 24 hodín od jeho doručenia vyznačením
registrácie na kandidátnej listine.

10. Podľa § 2 odsek 1 Ústavy Slovenskej republiky štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v
jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.

11. Podľa § 30 Ústavy Slovenskej republiky občania majú právo zúčastňovať sa na správe verejných
vecí priamo alebo slobodnou voľbou svojich zástupcov. Cudzinci s trvalým pobytom na území Slovenskej
republiky majú právo voliť a byť volení do orgánov samosprávy obcí a do orgánov samosprávy vyšších
územných celkov. Voľby sa musia konať v lehotách nepresahujúcich pravidelné volebné obdobie
ustanovené zákonom. Volebné právo je všeobecné, rovné a priame a vykonáva sa tajným hlasovaním.
Podmienky výkonu volebného práva ustanoví zákon. Občania majú za rovnakých podmienok prístup
k voleným a iným verejným funkciám.

12. Podľa § 4 odsek 1,2 zákona číslo 85/1990 Zb. vo výkone petičného práva sa nesmie nikomu brániť.
Výkon tohto práva nesmie byť nikomu na ujmu.

13. Podľa § 4 odsek 1,2 zákona číslo 85/1990 Zb. každý má právo spôsobom neodporujúcim zákonu
vyzývať iné osoby, aby svojimi podpismi petíciu podporili. V petícii alebo v podpisovom hárku je osoba
podporujúca petíciu povinná uviesť čitateľne svoje meno, priezvisko, adresu pobytu a svoj podpis, ak
ide o fyzickú osobu, alebo svoj názov a sídlo, ak ide o právnickú osobu; osoba oprávnená konať v mene
právnickej osoby uvedie čitateľne svoje meno, priezvisko, adresu pobytu a svoj podpis.

14. Podľa judikatúry ústavného súdu ako ústavne nesúladné (porušujúce základné práva) hodnotí
ústavný súd aj také rozhodnutia všeobecných súdov, v ktorých boli zákony, prípadne podzákonné
právne úpravy interpretované v extrémnom rozpore s princípmi spravodlivosti v dôsledku napr. prílišného
formalizmu (rozhodnutia ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. IV. ÚS 192/08, IV. ÚS 69/2012,
IV. ÚS 92/2012, I. ÚS 26/2010, III. ÚS 163/2011, podobne aj Ústavný súd Českej republiky napr. III. ÚS
150/99). K výkladu právnych predpisov a ich inštitútov nemožno pristupovať len z hľadiska textu zákona,

a to ani v prípade, keď sa text môže javiť ako jednoznačný a určitý, ale predovšetkým podľa zmyslu a
účelu zákona. Jazykový výklad môže totiž v zmysle ustálenej judikatúry ústavného súdu predstavovať
len prvotné priblíženie sa k obsahu právnej normy, ktorej nositeľom je interpretovaný právny predpis; na
overenie správnosti či nesprávnosti výkladu, resp. na jeho doplnenie či spresnenie potom slúžia ostatné
interpretačné prístupy postavené na roveň gramatickému výkladu, najmä teleologický a systematický
výklad vrátane ústavne konformného výkladu, ktoré sú spôsobilé v kontexte racionálnej argumentácie
predstavovať významný korektív pri zistení obsahu a zmyslu aplikovanej právnej normy (IV. ÚS 92/2012,
I. ÚS 351/2010, m. m. I. ÚS 306/2010).

15. Materiálny prístup pri výklade a aplikácii volebných zákonov a pri hodnotení porušení volebných
zákonov je potrebné aplikovať v celom volenom procese, t.j. aj v štádiu predkladania kandidátnych listín a
hodnotenia toho, či kandidát splnil zákonné predpoklady na jeho zaregistrovanie ako kandidáta pre voľby
starostu obce, prípadne poslanca obecného zastupiteľstva (bližšie rozhodnutie sp. zn. II. ÚS 61/2015).
V súvislosti s overením platnosti podpisov voličov uvedených v petícii pre formálne nedostatky pri údaji
o trvalom pobyte je potrebné poukázať aj na závery Ústavného súdu Slovenskej republiky vyplývajúce
z jeho rozhodnutia sp. zn. PL. ÚS 4/95.

16. V zmysle § 171 odsek 9 zákona číslo 180/2014 Z.z., bol žalobca povinný predložiť ako súčasť
kandidátnej listiny aj listinu podpísanú voličmi, ktorí podporujú jeho kandidatúru a majú trvalý pobyt v
obci, v ktorej kandiduje (ďalej len „podpisová listina“). V podpisovej listine má každý volič pri podpise
uviesť meno a priezvisko, dátum narodenia, trvalý pobyt, ktorým sa rozumie názov obce, názov ulice,
ak sa obec člení na ulice, a číslo domu. Na každom hárku podpisovej listiny má byť uvedené aj meno,
priezvisko, titul, dátum narodenia a adresa trvalého pobytu kandidáta. Jednou podpisovou listinou možno
podporiť len jedného kandidáta. Súd preskúmal neuznané podpisy u voličov, ktorých poradové čísla
boli zakrúžkované, nakoľko nebol bližšie objasnený dôvod neuznania týchto podpisov. Po preskúmaní
uvedených neuznaných podpisov však súd zistil, že v niektorých prípadoch podpisy na kandidátnej listine
mali byť uznané, pretože vytýkané nedostatky v podpisovej listine nie sú pri každom podpise takého
charakteru aby neumožňovali Miestnej volebnej komisii v Zborove v prípade pochybností porovnať údaje
uvedené pri podpise voliča s údajmi zo stáleho zoznamu voličov obce a posúdiť, či volič podpisujúci
podpisovú listinu kandidáta skutočne prejavil vôľu podporiť kandidatúru nezávislého kandidáta pre
voľby do obecného zastupiteľstva. Skutočnosť, že pri niektorých podpisujúcich voličoch neboli formálne
dodržané všetky obsahové kritériá pre posúdenie ich trvalého pobytu (chybou v priezvisku osoby), alebo
meno podpisovateľa bolo napísané domácim pomenovaním (napr. Katarína - Katka), prípadne bolo
škrtnuté písmeno pred menom podpisujúceho, ktorého správnosť však bolo možné vyvodiť zo zoznamu
voličov v obci a súčasne nedošlo k zámene s iným voličom, však nemôže byť bez ďalšieho dôvodom
na neuznanie podpisu. Súd však zistil, že v niektorých prípadoch Miestna volebná komisia postupovala
správne, keď neuznala podpisy na podpisových hárkoch, a to v prípadoch, keď sa osoba podpísaná na
podpisovom hárku nenachádzala v aktuálnom zozname voličov. Z neuznaných 10 podpisov súd uznal
za správne neuznanie 4 podpisov na podpisovej listine číslo 2 - podpis číslo 4, podpisovej listine číslo
10 - podpis číslo 10, podpisovej listine číslo 11 - podpis číslo 8 a podpisovej listine číslo 18 - podpis
číslo 3. Napriek tomu, že žalobca odovzdal podpisy občanov, ktorý podporujú jeho kandidatúru v počte
200 podpisov, súd vyhodnotil neuznanie štyroch podpisov Miestnou volebnou komisiou v Zborove ako
správne. Vzhľadom k tomu žalobca ako kandidát odovzdal iba 196 platných podpisov na podpisových
listinách.

17. V tejto súvislosti súd uvádza, že právo byť volený nie je možné obmedzovať prílišným právnym
formalizmom, ktorý bude mať nezvratný dopad na výkon pasívneho volebného práva, ktoré je jedným
zo základných politických práv garantovaných Ústavou Slovenskej republiky. Podľa názoru súdu je
podstatné, aby osoba podpísaná na podpisovej listine existovala a spĺňala zákonné podmienky na
to, aby mohla vyjadriť podporu kandidátovi a neexistovali dôvodné pochybnosti o tom, že takúto vôľu
chcela prejaviť. Ani nemožno dôvodne očakávať, že na tak rozsiahlej listine akou je podpisová listina,
obsahujúcej toľko identifikačných údajov, sa nespraví bežná chyba v písaní. Táto chyba teda sama
o sebe nemôže byť dôvodom na neuznanie podpisu, pretože ústavnému právu byť volený nemôže
odporovať formálny nedostatok. Aj napriek tomu súd konštatuje, že nie je možné uznať podpis osoby,
ktorá sa nenachádza v zozname voličov, nakoľko by to odporovalo zneniu zákona. Vzhľadom k tomu,
že žalobca odovzdal spolu s kandidátnou listinou a vyhlásením nezávislého kandidáta iba 196 platných
podpisov na podpisových listinách, nesplnil podmienku kandidovania, ktorú ukladá zákon v prílohe číslo

1 zákona číslo 180/2014 Z.z., teda že podpisová listina mala u nezávislého kandidáta v obci Zborov
obsahovať najmenej 200 podpisov.

18. Preto súd v zmysle uvedeného rozhodol o zamietnutí žaloby podanej žalobcom ako nezávislým
kandidátom pre voľby do Obecného zastupiteľstva v Zborove, ktoré boli vyhlásené predsedom Národnej
rady Slovenskej republiky na 10. novembra 2018, vo volebnom obvode číslo 1.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu nie je možné podať odvolanie

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.