Uznesenie ,
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Mestský súd Košice

Rozhodutie vydal sudca JUDr. Ildikó Vekrbauerová

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Košice I
Spisová značka: 26Er/1584/2005
Identifikačné číslo súdneho spisu: 7105221010
Dátum vydania rozhodnutia: 25. 03. 2019
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Ildikó Vekrbauerová
ECLI: ECLI:SK:OSKE1:2019:7105221010.2

Uznesenie
Okresný súd Košice I v právnej veci vykonania exekúcie v prospech oprávneného: Slovenská republika,
zastúpená Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky, Pribinova 2, Bratislava, IČO: 00 151 866, proti
povinnému: H. o vymoženie 33,19 EUR s prísl., v konaní vedenom pred súdnym exekútorom: JUDr.
Štefan Šviderský, PhD., Exekútorský úrad so sídlom Hronského 1811, 093 45 Vranov nad Topľou, pod
sp. zn. EX 1839/2005, takto

r o z h o d o l :

I. Exekúciu z a s t a v u j e.

II. U k l a d á povinnému nahradiť poverenému súdnemu exekútorovi trovy exekúcie v sume 30,04 EUR
do 15 dní od právoplatnosti tohto uznesenia.

o d ô v o d n e n i e :

1.Na základe návrhu na vykonanie exekúcie doručeného súdnemu exekútorovi dňa 19.7.2005 a žiadosti
o udelenie poverenia na vykonanie exekúcie bolo dňa 19.9.2005 Okresným súdom Košice I vydané
poverenie na vykonanie exekúcie č. 5802 011920 * ktorým súd vykonaním exekúcie poveril súdneho
exekútora JUDr. Štefana Šviderského.

2.Rozhodnutím Ministerstva vnútra Slovenskej republiky č. SLV-PS-1120/2012 zo dňa 12.12.2012,
došlo dňa 31.12.2012 k zrušeniu niektorých rozpočtových organizácií v zriaďovateľskej pôsobnosti
Ministerstva vrátane Krajského riaditeľstva Policajného zboru SR v Košiciach, čím v súlade s § 21 ods.
13 posledná veta zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, prešli jeho práva a povinnosti dňom zrušenia
na jeho zriaďovateľa - Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky.

3. Dňa 5.10.2015 bol tunajšiemu súdu doručený podnet súdneho exekútora na zastavenie predmetnej
exekúcie podľa § 57 ods. 1 písm. g) zákona č. 233/1995 o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
(Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení účinnom do 31.3.2017 (ďalej len
EP).

4.Podľa § 57 ods. 1 písm. f) EP v znení účinnom do 31.3.2017, exekúciu súd zastaví, ak po vydaní
rozhodnutia zaniklo právo ním priznané.

5. Podľa § 243h ods. 1 prvá veta zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
( Exekučný poriadok ) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v platnom znení, ak tento zákon v § 243i
až 243k neustanovuje inak, exekučné konania začaté pred 1. aprílom 2017 sa dokončia podľa predpisov
účinných do 31. marca 2017.

6. Súd v tomto prípade pristúpil k zastaveniu predmetnej exekúcie podľa § 57 ods. 1 písm. f) EP, nakoľko
v zmysle ustanovenia § 88 ods. 1 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení účinnom do 31.8.2008,

rozhodnutie o uložení pokuty za priestupok, o nároku na náhradu škody a o náhrade trov konania možno
vykonať do troch rokov od uplynutia lehoty určenej na ich zaplatenie. Exekučným titulom v predmetnej
exekúcii je blok na pokutu nezaplatenú na mieste zo dňa 1.10.2003, č AA 1190075, ktorý nadobudol
právoplatnosť dňa 1.10.2003 a vykonateľnosť dňa 15.10.2003. Vzhľadom na skutočnosť, že v danom
prípade sa jedná o lehotu prekluzívnu, k zániku práva došlo dňom 15.10.2006, pričom v dôsledku
tohto zániku došlo taktiež aj k zániku záväzku povinného zaplatiť pohľadávku. Na základe uvedených
skutočností nastal dôvod na zastavenie exekúcie podľa § 57 ods. 1 písm. f) EP.

7.Podľa § 200 ods. 5 EP, ak súd rozhodne o zastavení exekúcie, rozhodne aj o tom, kto a v akej výške
platí trovy exekúcie.

8.Podľa § 196 EP, za výkon exekučnej činnosti podľa tohto zákona patrí exekútorovi odmena, náhrada
hotových výdavkov a náhrada za stratu času. Ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty podľa
osobitného zákona, zvyšuje sa jeho odmena a náhrady určené podľa tohto zákona o daň z pridanej
hodnoty.

9.Podľa § 197 ods. 1 EP, náklady podľa § 196 uhrádza povinný.

10.Podľa § 200 ods. 1 EP, trovami exekúcie sú odmena exekútora, náhrada hotových výdavkov a
náhrada za stratu času pri vykonaní exekúcie (§ 196). Oprávnený a exekútor majú nárok na náhradu
trov potrebných na účelné vymáhanie nároku.

11.O trovách exekúcie súd rozhodol nasledovne: k zastaveniu exekúcie došlo na základe § 57 ods.
1 písm. f) EP, nakoľko v zmysle ustanovenia § 88 ods. 1 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v
znení účinnom do 31.8.2008, rozhodnutie o uložení pokuty za priestupok, o nároku na náhradu škody
a o náhrade trov konania možno vykonať do troch rokov od uplynutia lehoty určenej na ich zaplatenie,
pričom v danom prípade ide o prekluzívnu lehotu ktorej uplynutím zároveň došlo aj k zániku záväzku
povinného zaplatiť pohľadávku. V zmysle § 203 ods. 1 EP, ak dôjde k zastaveniu exekúcie zavinením
oprávneného, súd mu môže uložiť. nahradenie nevyhnutných trov exekúcie. Súd nemohol zaviazať
oprávneného na uhradenie trov exekúcie, nakoľko v danom prípade bola exekúcia zastavená z dôvodu
objektívnej právnej skutočnosti - uplynutie času, v dôsledku čoho sa exekučný titul stal nevykonateľným a
oprávnený nemohol pri náležitej opatrnosti predvídať, že nebude možné ukončiť exekučné konanie pred
uplynutím prekluzívnej lehoty. Z uvedeného dôvodu nemohol oprávnený procesne zaviniť zastavenie
exekúcie. Rovnako nemohol zaviazať oprávneného na uhradenie trov exekúcie v zmysle § 203 ods. 2
EP, podľa ktorého ak sa exekúcia zastaví z dôvodu, že majetok povinného nestačí ani na úhradu trov
exekúcie, znáša ich oprávnený. V danom prípade nedošlo k zastaveniu exekúcie z dôvodu nemajetnosti
povinného, tým pádom nebolo možné dané ustanovenie aplikovať pri rozhodovaní o tom, kto bude
uhrádzať trovy exekúcie. Vzhľadom na uvedené skutočnosti súd zaviazal na uhradenie trov exekúcie
povinného podľa § 197 ods. 1 EP, pretože súdnemu exekútorovi náhrada trov exekúcie zo zákona (§
196 EP) patrí a oprávnený svojím konaním nezavinil zastavenie predmetnej exekúcie.

12. Podľa § 30 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti č. 68/2017 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré
ustanovenia zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a
exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších
predpisov, v exekučných konaniach začatých do 31. marca 2017 patrí exekútorovi odmena a náhrady
podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.

13.Podľa § 27a vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 288/1995 Z. z. o odmenách
a náhradách súdnych exekútorov v znení účinnom do 31.3.2017, v exekučných konaniach začatých do
30. apríla 2008 patrí exekútorovi odmena podľa doterajších predpisov.

14.Podľa § 14 ods. 1 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 288/1995 Z. z. o
odmenách a náhradách súdnych exekútorov v znení účinnom do 30. 4. 2008 ( ďalej len vyhláška ), ak
súdny exekútor je vylúčený z vykonávania exekúcie alebo ak exekúciu súd zastaví, odmena súdneho
exekútora za výkon exekučnej činnosti sa určuje

a) podľa počtu hodín účelne vynaložených na exekúciu,
b) paušálnou sumou za jednotlivé úkony exekučnej činnosti.

15.Podľa § 14 ods. 2 vyhlášky, základná hodinová sadzba podľa odseku 1 písm. a) je 200 Sk (6,64 €) za
každú aj začatú hodinu. Súdny exekútor je povinný vyhotoviť časovú špecifikáciu jednotlivých úkonov
exekučnej činnosti.

16.Podľa § 14 ods. 3 vyhlášky, paušálna suma za každý jednotlivý úkon exekučnej činnosti je 100 Sk
(3,32 €).

17.Podľa § 15 ods. 1 vyhlášky, paušálnou sumou sa odmeňujú tieto úkony exekučnej činnosti: a) získanie
poverenia na vykonanie exekúcie, b) doručenie príkazu na začatie exekúcie, c) doručenie upovedomenia
o začatí exekúcie, d) doručenie exekučného príkazu, e) doručenie upovedomenia o spôsobe exekúcie,
f) doručenie rozhodnutia súdu vydaného v exekučnom konaní, g) každé zisťovanie bydliska povinného,
h) každé zisťovanie platiteľa mzdy povinného, i) každé zisťovanie účtu povinného, j) každé ďalšie
zisťovanie majetku povinného.

18.Podľa § 22 ods. 1 vyhlášky, súdnemu exekútorovi patrí popri odmene aj náhrada hotových výdavkov
účelne vynaložených v súvislosti s vykonávaním exekučnej činnosti; táto náhrada zahŕňa najmä
cestovné náhrady, poštovné a telekomunikačné výdavky, znalecké náhrady a poplatky.

19.Podľa § 22 ods. 2 vyhlášky, cestovné náhrady sa poskytujú podľa osobitného predpisu. (zákon č.
283/2002 Z. z. o cestovných náhradách).

20.Podľa § 25 vyhlášky, v odmene súdneho exekútora je zahrnutá aj náhrada za administratívne práce
vykonané v súvislosti s exekučnou činnosťou.

21.Podľa ust. § 7 ods. 2 prvá veta zákona č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v znení neskorších
predpisov, sumu základnej náhrady pre jednostopové vozidlá a trojkolky a pre osobné cestné motorové
vozidlá podľa odseku 1 ustanoví opatrenie, ktoré vydá ministerstvo; opatrenie sa vyhlási uverejnením
jeho úplného znenia.

22.Podľa ust. § 1 písm. b) opatrenia Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č.
632/2008 Z. z. o sumách základnej náhrady za používanie cestných motorových vozidiel pri pracovných
cestách, suma základnej náhrady za každý 1 km jazdy pre osobné cestné motorové vozidlá je 0,183
eura.

23.Podľa § 7 ods. 4 zákona č. 283/2002 Z.z., náhrada za spotrebované pohonné látky patrí
zamestnancovi podľa cien pohonných látok prepočítaných podľa spotreby pohonných látok (ďalej len
"spotreba") uvedenej v technickom preukaze cestného motorového vozidla alebo v osvedčení o evidencii
cestného motorového vozidla (ďalej len "technický preukaz").

24.Podľa § 23 ods.1 vyhlášky, náhrada za stratu času patrí súdnemu exekútorovi pri úkonoch
vykonávaných v mieste, ktoré nie je sídlom jeho exekútorského úradu alebo kancelárie, a za čas strávený
na ceste do tohto miesta a späť.

25.Podľa § 23 ods.2 vyhlášky náhrada podľa odseku 1 je 0,66 € za každú aj len začatú polhodinu.

26.Súdny exekútor vyčíslil trovy exekúcie nasledovne:

1.) Podľa § 14 ods. 1 písm. a), ods. 2 si exekútor uplatňoval odmenu za tieto úkony exekučnej činnosti:

za prevzatie návrhu na vykonanie exekúcie, prekontrolovanie všeobecných náležitosti,
zaevidovanie návrhu do protokolu došlých návrhov a do elektronickej databázy prijatých
návrhov.............................................................................................................................50 min.
za vypracovanie Žiadosti o udelenie poverenia................................................................30 min.
za vypracovanie Upovedomenia o začatí exekúcie..........................................................50 min.
za vypracovanie podnetu na zastavenie exekúcie + uplatnenie trov exekúcie.................50 min.
za vypracovanie vyúčtovania exekučného konania..........................................................30 min.
za vypracovanie vrátenia poverenia..................................................................................10 min.

Spolu: 220 min = 4 x 6,64 = 26,56 €

2.) Podľa § 14 ods. 1 písm. b), ods. 3 a § 15 ods. 1 cit vyhl. si exekútor uplatňoval odmenu za tieto
úkony exekučnej činnosti:

a)získanie poverenia na vykonanie exekúcie......................................................................3,32 €
c)doručenie upovedomenia o začatí exekúcie.....................................................................3,32 €
g)každé zisťovanie bydliska povinného..............................................................................6,64 €
j) každé ďalšie zisťovanie majetku povinného...................................................................3,32 €
Spolu....................................................................................................................5x3,32=16,60 €

3.) Podľa § 22 vyhlášky si exekútor uplatňoval náhradu hotových výdavkov za:

a) poštovné .................................................................................................................5,99 €
b) hotové výdavky spojené s vedením spisu...............................................................3,32 €
cestovné - pracovná cesta 5.10.2006 na 2 exekučné spisy ........................................17,00 €

4.) podľa § 23 vyhlášky si exekútor uplatňoval náhradu za stratu času:

náhrada za stratu času ..................................................................................................1,33 €

DPH 20% ...................................................................................................................14,16 €

Celkové trovy exekúcie s DPH.................................................................................84,96 €

27.Po preverení výpočtu trov exekúcie a preskúmaní pripojeného exekučného spisu, súd rozhodol tak,
že na časovej odmene nepriznal odmenu za úkony:

prevzatie návrhu na vykonanie exekúcie, prekontrolovanie všeobecných náležitosti,
zaevidovanie návrhu do protokolu došlých návrhov a do elektronickej databázy prijatých
návrhov.............................................................................................................................50 min.
vypracovanie vyučtovania exekučného konania...............................................................30 min.
vypracovanie vrátenia poverenia......................................................................................10 min.

V týchto prípadoch ide o administratívne úkony a nakoľko podľa § 25 vyhlášky v znení do 30. 4. 2008,
v odmene súdneho exekútora je zahrnutá aj náhrada za administratívne práce vykonané v súvislosti
s exekučnou činnosťou, súd za tieto úkony náhradu trov nepriznal. Za exekučnú činnosť exekútora je
potrebné považovať tú činnosť exekútora, ktorá bezprostredne smeruje na vykonanie núteného výkonu
súdnych a iných rozhodnutí v prospech oprávneného.
Súd ďalej nepriznal náhradu trov súdnemu exekútorovi za úkony:

vypracovanie Žiadosti o udelenie poverenia,...................................................................30 min.
vypracovanie Upovedomenia o začatí exekúcie...............................................................50 min.

Za tieto úkony bola priznaná náhrada v odmene súdneho exekútora pod položkou § 14 ods. 1, písmeno
b, ods. 3, § 15 ods. 1 vyhlášky MS SR č. 288/1995 z. z. ( žiadosť o udelenie poverenia, doručenie
upovedomenia o začatí exekúcie ) a jeho priznaním by došlo k duplicitnému priznaniu náhrady trov
exekúcie.

28. Súd nepriznal súdnemu exekútorovi náhradu hotových výdavkov - pracovná cesta dňa 5.10.2006
na 2 exekučné spisy c + náhrada za stratu času 1,33 EUR, nakoľko súd síce zaregistroval v exekučnom
spise EX 1839/2005 cestovný príkaz, avšak tento nepovažoval za listinný dôkaz dostatočne preukazujúci
skutočné vykonania pracovnej cesty, z tohto pohľadu ju súd považuje za nevykonanú. Súd v súvislosti s
uvedeným podotýka, že na uplatnenie náhrady za použité pohonné hmoty je nevyhnutné súdu predložiť
aj potvrdenie o ich nákupe a technický preukaz o použitom motorovom vozidle. Uvedené písomnosti nie

sú súčasťou spisu súdneho exekútora a neboli súdu predložené. Keďže súd považoval pracovnú cestu
za nevykonanú, nemohol priznať exekútorovi ani „ náhradu za stratu času „ za túto pracovnú cestu.

29.Časovú odmenu priznal súd exekútorovi vo výške 6,64 EUR za úkony: vypracovanie podnetu na
zastavenie exekúcie + uplatnenie trov exekúcie v trvaní 50 min., pretože ho považoval za čas účelne
vynaložený na vykonanie týchto úkonov. Z logického a gramatického výkladu citovaného ustanovenia
§ 14 ods. 1 písm. a) vyhlášky vyplýva, že pri výpočte odmeny exekútora sa má zohľadniť počet účelne
vynaložených hodín na exekúciu a nie počet jednotlivých úkonov a rozhodujúce je časové hľadisko, teda
čas reálne potrebný na ich vykonanie a nie počet týchto úkonov.

30. Náhradu trov exekúcie súd priznal v súlade s ustanovením § 14 ods. 1 písm. b), ods. 3 a § 15 ods. 1
cit vyhl. si exekútor uplatňoval odmenu za tieto úkony exekučnej činnosti za úkony: a) získanie poverenia
na vykonanie exekúcie 3,32 € c)doručenie upovedomenia o začatí exekúcie 3,32 € g)každé zisťovanie
bydliska povinného 6,64 € j) každé ďalšie zisťovanie majetku povinného 3,32 € spolu 5x3,32=16,60 EUR.

31.V prípade hotových výdavkov súd vychádzal iba z písomností predložených exekútorom, resp.
nachádzajúcich sa v súdnom spise. Podľa § 22 ods. 1 vyhlášky, súdnemu exekútorovi patrí popri
odmene aj náhrada hotových výdavkov „účelne vynaložených v súvislosti s vykonávaním exekučnej
činnosti.“ Skutočnosť, či ide o nevyhnutné a účelne vynaložené trovy exekúcie, je povinný preukázať
súdny exekútor. Súd preto nevyhnutnosť trov exekúcie, ako aj účelnosť vynaloženia hotových výdavkov,
preskúmal z predložených listín a dospel k záveru, že exekútorovi patrí poštovné vo výške 1,79 EUR +
20% DPH (pozostávajúce: žiadosť o udelenie poverenia 1 x 0,83 €, doručenie upovedomenia o
začatí exekúcie 1x 0,96 EUR) V prípade ostaných doručovaní sa v exekútorskom spise nenachádzali
dôkazy o ich vykonaní prostredníctvom poštovej prepravy, preto súd ich náhradu nepriznal.

32.Trovy exekúcie, ktoré súd priznal súdnemu exekútorovi, predstavujú sumu 30,04 EUR, ktoré
pozostávajú z odmeny spolu vo výške 23,24 EUR pozostávajúcu z paušálnej odmeny v zmysle ust. §
15 ods. 1 cit. vyhlášky vo výške 16,60 EUR (5x3,32) a z časovej odmeny vo výške 6,64 EUR v zmysle
ust. § 14 ods. 1,2 cit. vyhlášky a z náhrady hotových výdavkov v zmysle ust. §22 ods. 1 cit. vyhlášky vo
výške 1,79 EUR + 5,01 EUR ako 20% DPH zo sumy 25,03 EUR.

33.Na základe vyššie uvedených skutočností a s poukazom na citované zákonné ustanovenia súd
rozhodol o zastavení exekúcie a povinného zaviazal uhradiť súdnemu exekútorovi trovy exekúcie.

Poučenie:

Proti I. výroku tohto uznesenia možno podať odvolanie do 15 dní odo
dňa jeho doručenia na Okresný súd Košice I, v troch písomných
vyhotoveniach.

V zmysle § 363 Civilného sporového poriadku v odvolaní sa popri všeobecných náležitostiach podania
uvedie, proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v akom rozsahu sa napáda, z akých dôvodov sa rozhodnutie
považuje za nesprávne (odvolacie dôvody) a čoho sa odvolateľ domáha (odvolací návrh).

Odvolanie možno odôvodniť len tým, že

a) neboli splnené procesné podmienky,
b) súd nesprávnym procesným postupom znemožnil strane, aby uskutočňovala jej patriace procesné
práva v takej miere, že došlo k porušeniu práva na spravodlivý proces,
c) rozhodoval vylúčený sudca alebo nesprávne obsadený súd,
d) konanie má inú vadu, ktorá mohla mať za následok nesprávne rozhodnutie vo veci,
e) súd prvej inštancie nevykonal navrhnuté dôkazy, potrebné na zistenie rozhodujúcich skutočností,
f) súd prvej inštancie dospel na základe vykonaných dôkazov k nesprávnym skutkovým zisteniam,
g) zistený skutkový stav neobstojí, pretože sú prípustné ďalšie prostriedky procesnej obrany alebo ďalšie
prostriedky procesného útoku, ktoré neboli uplatnené, alebo
h) rozhodnutie súdu prvej inštancie vychádza z nesprávneho právneho posúdenia veci.

Rozsah, v akom sa rozhodnutie napáda, môže odvolateľ rozšíriť len do
uplynutia lehoty na podanie odvolania. (§ 364 C.s.p.)

Proti II. výroku tohto uznesenia odvolanie nie je prípustné ( § 357 C.s.p.).

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.