Rozhodnutie – Ústavná starostlivosť ,
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Okresný súd Ružomberok

Rozhodutie vydal sudca JUDr. Blažena Stašíková

Oblasť právnej úpravy – Rodinné právoÚstavná starostlivosť

Forma rozhodnutia – Rozhodnutie

Povaha rozhodnutia – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Ružomberok
Spisová značka: 10P/46/2019
Identifikačné číslo súdneho spisu: 5919201447
Dátum vydania rozhodnutia: 12. 12. 2019
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Blažena Stašíková
ECLI: ECLI:SK:OSRK:2019:5919201447.5

Rozhodnutie
Okresný súd Ružomberok vo veci starostlivosti súdu o maloleté dieťa: N. K., nar. XX.XX.XXXX, toho
času umiestnené v Centre pre deti a rodiny Ružomberok, zastúpené kolíznym opatrovníkom Úradom
práce, sociálnych vecí a rodiny Ružomberok, odbor sociálnych vecí a rodiny, dieťa rodičov: matky: mal.
E. K., nar. XX.XX.XXXX, trvale bytom mesto Dolný Kubín, t.č. v ústavnej starostlivosti Centra pre deti
a rodiny Ružomberok, Kalvárska 35, Ružomberok, a neznámeho otca, ktorá je dieťaťom matky: N. K.,
nar. XX.XX.XXXX, trvale bytom O. XXX/X, E. pod T. a neznámeho otca, v konaní o návrhu Úradu práce,
sociálnych vecí a rodiny Martin na nariadenie ústavnej starostlivosti nad mal. N. K., nar.XX.X.XXXX, za
účasti Okresnej prokuratúry Ružomberok, takto

r o z h o d o l :

I. Súd nariaďuje nad mal. N. K., nar.XX.X.XXXX ústavnú starostlivosť, ktorá sa bude vykonáva v Centre
pre deti a rodiny Ružomberok, ulica Kalvárska č. 35, 034 01 Ružomberok, IČO: 30227283.

II. Súd ustanovuje maloletej N. K., nar.XX.X.XXXX opatrovníka na zastupovanie mal. dieťaťa a
spravovanie jeho majetku Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny Martin, ulica Novomestského č. 4, 036
01 Martin, IČO: 30794536.

III. Žiaden z účastníkov nemá nárok na náhradu trov konania.

o d ô v o d n e n i e :

1.Dňa 4.9.2019 bol Okresnému súdu Ružomberok doručený návrh Úradu práce, sociálnych vecí a
rodiny Martin (ďalej len ÚPSVaR Martin) na nariadenie neodkladného opatrenia podľa § 367 Civilného
mimosporového poriadku (ďalej len "CMP") na odovzdanie maloletej Violy Sobčiakovej, nar. 31.8.2019
do dočasnej starostlivosti Centra pre deti a rodiny Ružomberok a podnet na začatie konania vo veci
nariadenia ústavnej starostlivosti nad maloletou.

2.Dňa 5.9.2019 tunajší súd uznesením č. 10P/46/2019-20 nariadil neodkladné opatrenie, ktorým
dočasne odovzdal mal. N. K., nar.XX.X.XXXX do starostlivosti Centra pre deti a rodiny Ružomberok.

3.Uznesením č.k. 10P/46/2019-27 zo dňa 10.10.2019 súd začal ex offo konanie vo veci samej o
nariadenie ústavnej starostlivosti u mal. N. K., nar.XX.X.XXXX.

4.Súd vykonal vo veci dokazovanie výsluchom účastníkov a listinami a mal za preukázaný tento stav:

5.Mal. N. K. sa narodila dňa XX.X.XXXX z maloletej matky E. K. nar. X.X.XXXX, nad ktorou bola
nariadená ústavná starostlivosť rozsudkom Okresného súdu Dolný Kubín č.k. 8P/22/2018-61 zo dňa
15.5.2018, právoplatným dňa 13.6.2018. Ústavná starostlivosť sa vykonáva v Centre pre deti a rodiny
Ružomberok, ul. Kalvárska 35. Otcovstvo k maloletej Viole nebolo určené.

6.Zákonná zástupkyňa maloletej matky (stará matka mal. N.) súhlasila s umiestnením mal. N.,
nar.XX.X.XXXX do ústavnej starostlivosti, pretože ona zatiaľ nemá inú možnosť ako sa postarať
o maloletú matku ako aj mal. vnučku. V súčasnosti býva v krízovom centre s dvoma mal. deťmi
dvojčatkami, ktoré majú dva a pol roka, a nemá dovolené, aby si tam zobrala aj ďalšie jej dve deti, ktoré
sú v súčasnosti v ústavnej starostlivosti. Predtým bývala v mestskom byte, kde platila nájom 300,- eur
mesačne, avšak jej syn v 16.tich rokoch sa stal otcom, keď jeho priateľka mala 17, a narodila sa z tohto
vzťahu vnučka F.. Keďže nevesta nemala finančné prostriedky, tak všetko hradila zo svojho príjmu, ale
neostávalo jej už na nájom, a mesto už s ňou nepredĺžilo nájomnú zmluvu. Pravidelne sa stretáva
so svojimi deťmi, dcéra E. je u nej na týždenných pobytoch a syn pravidelne na víkend. Momentálne
nepracuje, dostáva rodičovský príspevok.

7.Mal. matka toho času umiestnená v Centre pre deti a rodiny Ružomberok uviedla, že v súčasnosti
nemá inú možnosť, takže s malou chce zostať i naďalej v uvedenom zariadení. Ona sa tam o ňu stará.
Má samostatnú izbu. V súčasnosti nedostáva žiadny príjem vo forme štátnych sociálnych dávok, dostáva
len z domova vreckové a malá má limity na zakúpenie vecí. Matka kupuje pre maloletú veci, alebo
prostredníctvom sponzorov zabezpečuje stravu pre dieťa. Vie, kto je otec dieťaťa. Otec nie je uvedený
v rodnom liste, ale je to S. T., ktorý občas niečo zakúpi pre maloletú, keď má peniaze. V domove je
spokojná, má tam všetko zabezpečené.

8.Kolízny opatrovník navrhol, aby súd nad mal. N. nariadil ústavnú starostlivosť, ktorá sa bude
vykonávať v Centre pre deti a rodiny Ružomberok, na ulici Kalvárska 35, Ružomberok, nakoľko
momentálne nie je možné iným spôsobom zabezpečiť jednak starostlivosť o mal. matku a jednak
starostlivosť o mal. N., pretože matka maloletej matky nemá možnosť spoločného bývania. Maloletá
matka je takisto umiestnená v Centre pre deti a rodiny Ružomberok, Kalvárska 35, kde je o obe
dostatočne postarané. Za opatrovníka navrhol ÚPSVaR Martin, ktorý bude maloletú N. zastupovať a
spravovať jej majetok do plnoletosti jej matky, resp. do rozhodnutia súdu, keďže po dovŕšení 16 rokov
chce požiadať mal. matka o priznanie rodičovských práv s tým, že zároveň by mohla následne bývať v
krízovom centre, kde býva aj jej matka v súčasnosti.

9.Zástupkyňa okresná prokuratúry navrhla v celom rozsahu vyhovieť návrhu a umiestniť maloletú
do Centra pre deti a rodiny Ružomberok, na ulici Kalvárska 35, kde bude zabezpečená potrebná
starostlivosť o maloletú. Zároveň tiež navrhla, aby zastupoval a spravoval majetok maloletej ÚPSVaR
Martin.

10.Zo správy Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny Martin, Odbor sociálnych vecí a rodiny, Oddelenie
sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately Martin mal súd preukázané, že pani N. K., matka
maloletej matky sa o mal. N. zaujíma, tak ako aj o svoje ostatné deti. So svojimi deťmi je v pravidelnom
osobnom aj telefonickom kontakte, v CDR deti pravidelne navštevuje a taktiež chodia deti na krátkodobé
pobyty matke pani N. K. do X. C., O. XXX/X, E. pod T., kde momentálne pani N. žije. Matka má s deťmi
vytvorené silné citové väzby, ktoré sú vzájomné. O maloletú N. pani K. prejavuje záujem a aj počas
celého tehotenstva svojej dcéry E. jej bola oporou. Od narodenia mal. N. pomáha pani K. svojej dcére E.
s výchovou a trávi s nimi všetok svoj voľný čas. Momentálne bol umožnený mal. E. a jej dcére týždenný
pobyt, v čase od 15.11 - 24.11.2019 v domácnosti pani N. K. v OZ Brieždenie za účelom upevňovania a
následného udržiavania vzájomných rodinných väzieb. Dňa 18.11.2019 tunajší Úrad práce sociálnych
vecí a rodiny Martin vykonal v domácnosti pani N. K. sociálne šetrenie, ktoré preukázalo, že počas
pobytu prebieha všetko v poriadku, o maloletú N. je postarané, taktiež ako aj o ostatné deti. Na základe
zistených skutočností má ÚPSVaR Martin za to, že matka maloletej matky, má vytvorené podmienky na
realizáciu krátkodobých pobytov a prázdninových pobytov, ktoré sú v záujme mal. detí najmä z pohľadu
upevňovania a následného udržiavania vzájomných rodinných väzieb.

11.Zo správy Centra pre deti a rodiny Ružomberok bolo preukázané, že zdravotný stav mal. N.,
nar.XX.X.XXXX je dobrý, celodennú starostlivosť o dieťa zabezpečuje mal. matka osobne, táto má
rozvinuté základné rodičovské zručnosti. Otec v rodnom liste uvedený nie je. K otcovstvu sa hlási p. S.
T., ktorý aj maloletú v centre navštevuje.

Podľa § 54 ods. 1 Zákona o rodine náhradná osobná starostlivosť alebo pestúnska starostlivosť má
prednosť pred ústavnou starostlivosťou. Pred nariadením ústavnej starostlivosti je súd povinný vždy

skúmať, či maloleté dieťa nemožno zveriť do náhradnej osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej
starostlivosti.

Podľa § 54 ods. 2 Zákona o rodine súd môže nariadiť ústavnú starostlivosť len vtedy, ak výchova
maloletého dieťaťa je vážne ohrozená alebo vážne narušená a iné výchovné opatrenia neviedli k
náprave alebo ak rodičia nemôžu zabezpečiť osobnú starostlivosť o maloleté dieťa z iných vážnych
dôvodov a maloleté dieťa nemožno zveriť do náhradnej osobnej starostlivosti alebo do pestúnskej
starostlivosti. Za vážne ohrozenie alebo vážne narušenie výchovy maloletého dieťaťa sa nepovažujú
nedostatočné bytové pomery alebo majetkové pomery rodičov maloletého dieťaťa.

Podľa § 54 ods. 5 veta prvá Zákona o rodine súd v rozhodnutí, ktorým nariaďuje ústavnú starostlivosť,
musí presne označiť zariadenie, do ktorého má byť dieťa umiestnené.

12.Na základe zisteného skutočného stavu veci a po vyhodnotení vykonaného dokazovania, súd nad
mal. N. K., nar.XX.X.XXXX nariadil ústavnú starostlivosť, nakoľko v súčasnej dobe iná forma starostlivosti
nie je možná. Maloletá N. sa narodila maloletej matke E. K., u ktorej je tiež nariadená ústavná
starostlivosť. Z rodinných príslušníkov sa o maloletú zaujíma iba jej stará matka, ktorá však nemá
vytvorené vhodné podmienky pre starostlivosť o svoju vnučku. Umiestnenie maloletej do zariadenia, kde
sa v súčasnosti nachádza aj jej matka je zárukou posilňovania emocionálnej stability maloletej matky a
rozvíjania citových väzieb medzi matkou a dieťaťom.

Podľa § 60 ods.1 Zákona o rodine, okrem prípadov podľa § 39 ods. 3 a § 57 ods. 4 súd ustanoví
maloletému dieťaťu opatrovníka aj vtedy, ak je to potrebné z iných dôvodov a zároveň je to v záujme
maloletého dieťaťa.

Podľa § 61 ods.1,2 Zákona o rodine, opatrovník je povinný vykonávať svoju funkciu v záujme maloletého
dieťaťa. Súd vymedzí rozsah práv a povinností opatrovníka tak, aby bol splnený účel, na ktorý bol
opatrovník ustanovený, a aby boli dostatočne chránené záujmy maloletého dieťaťa.

13.Vzhľadom na skutočnosť, že maloletá dieťaťa E. K., nar. X.X.XXXX je vo veku 15 rokov, nemôžu
jej byť priznané rodičovské práva (§29 ods.1 Zákona o rodine), súd na zastupovanie maloletej N., nar.
XX.X.XXXX a spravovanie jej majetku, ustanovil opatrovníka.

14.O trovách konania súd rozhodol podľa § 52 CMP, že žiadny z účastníkov nemá právo na náhradu
trov konania.

15.Podľa § 111 písm. l/ s súlade s ust. § 120 ods.1 Zákona o rodine súd rozhodol vo veci samej
uznesením.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu je možné podať odvolanie v lehote 15 dní od jeho doručenia prostredníctvom
tunajšieho súdu ku Krajskému súdu v Žiline písomne v 4 vyhotoveniach.

Zákonná zástupkyňa maloletej matka, kolízny opatrovník a zástupca okresbnej prokuratúry sa práva na
podanie odvolania vzdali.

Ak povinný dobrovoľne nesplní, čo mu ukladá vykonateľné rozhodnutie, oprávnený môže podať návrh
na vykonanie exekúcie podľa zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti v
znení neskorších predpisov.

Ak bola v rozhodnutí upravená starostlivosť o maloletého, styk s maloletým alebo iná ako peňažná
povinnosť vo vzťahu k maloletému (§ 370 ods. 1 CMP) pred uskutočnením výkonu rozhodnutia po vydaní
uznesenia o nariadení výkonu rozhodnutia alebo súčasne s vydaním tohto uznesenia môže súd vykonať
úkony a opatrenia smerujúce k tomu, aby došlo k dobrovoľnému splneniu povinnosti. (§ 378 CMP).
Ak výzva súdu na dobrovoľné splnenie povinnosti zostane bezvýsledná, súd môže uložiť povinnému
pokutu do 1 000 eur. Pokutu možno uložiť aj opakovane za každé porušenie povinnosti vyplývajúcej

z rozhodnutia. (§ 382 CMP). Ak výzva súdu na dobrovoľné splnenie povinnosti zostane bezvýsledná
a ak to povaha veci pripúšťa, súd môže rozhodnúť o tom, že príslušný štátny orgán zastaví výplatu
a) rodičovského príspevku povinnému podľa osobitného predpisu, b) prídavku na dieťa a príplatku k
prídavku na dieťa povinnému podľa osobitného predpisu (§ 383 ods. 1 CMP).

Súd odníme maloletého tomu, u koho podľa rozhodnutia nemá byť, a postará sa o jeho odovzdanie tomu,
komu bol podľa rozhodnutia zverený, alebo tomu, komu rozhodnutie priznáva právo na styk s maloletým
po obmedzený čas, alebo tomu, kto je oprávnený neoprávnene premiestneného alebo zadržaného
maloletého prevziať. (§ 386 ods. 1 CMP)

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.