Uznesenie – Exekúcia a výkon rozhodnutí ,
Iná povaha rozhodnutia Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Okresný súd Partizánske

Rozhodutie vydal sudca JUDr. Alena Blašková

Oblasť právnej úpravy – Občianske právoExekúcia a výkon rozhodnutí

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Iná povaha rozhodnutia

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Partizánske
Spisová značka: 5Er/162/2017
Identifikačné číslo súdneho spisu: 3617201425
Dátum vydania rozhodnutia: 05. 05. 2020
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Alena Blašková
ECLI: ECLI:SK:OSPE:2020:3617201425.2

Uznesenie
Okresný súd Partizánske v exekučnej veci oprávneného: Slovenská konsolidačná, a.s., IČO: 35 776
005, so sídlom Bratislava, Cintorínska 21, proti povinnému: C. Š., X.. XX.XX.XXXX, L. J.X. - Y. L., E.
XXX/X, o vymoženie 300 €, takto

r o z h o d o l :

I. Exekúciu vyhlasuje za n e p r í p u s t n ú a exekúciu z a s t a v u j e .

II. Súd ukladá oprávnenému povinnosť nahradiť poverenému súdnemu exekútorovi JUDr. Ing. Ivanovi
Šteinerovi, PhD. trovy exekúcie v sume 88,20 €, a to do 3 dní od právoplatnosti tohto uznesenia.

III. Oprávnený a povinný nemajú právo na náhradu trov exekučného konania.

o d ô v o d n e n i e :

1. Oprávnený sa návrhom zo dňa 20.02.2017, doručeným súdnemu exekútorovi dňa 27.02.2017 domáha
proti povinnému vykonania exekúcie za účelom vymoženia sumy 300 € na podklade exekučného titulu,
ktorým je blok na pokutu nezaplatenú na mieste č. 14063332 zo dňa 11.04.2015 vydaný OR PZ v
Nitre, Okresným dopravným inšpektorátom, ktorý nadobudol vykonateľnosť dňa 27.04.2015. Súd udelil
poverenie na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi JUDr. Ing. Ivanovi Šteinerovi, PhD. (ďalej len
"súdny exekútor") dňa 10.03.2017.

2. Súdny exekútor doručil súdu dňa 17.12.2019 podnet na zastavenie exekúcie z dôvodu vyhlásenia
konkurzu na majetok povinného. Náhradu trov exekúcie si uplatnil vo výške 380,39 €.

3. Podľa § 1 ods. 2 zákona č. 233/2019 Z.z. o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene
a doplnení niektorých zákonov (ďalej len ako "ZoUNEK"), na účely tohto zákona sa starou exekúciou
rozumie exekúcia začatá pred 1. aprílom 2017 a vedená podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.

4. Podľa § 3 ods. 1 ZoUNEK, rozhodnou dobou je doba piatich rokov. Rozhodná doba plynie odo dňa
doručenia prvotného poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi (ďalej len "exekútor"), ak
§ 4 neustanovuje inak; na zmenu exekútora sa neprihliada.

5. Podľa § 10 ods. 1 ZoUNEK, ak tento zákon neustanovuje inak, na postup podľa tohto zákona sa
použije Exekučný poriadok, okrem ustanovenia § 53 ods. 3 písm. g).

6. Zákon č. 233/2019 Z.z. o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a doplnení niektorých
zákonov je lex specialis voči Exekučnému poriadku. Predmetná exekúcia sa považuje za tzv. "starú
exekúciu" podľa § 1 ods. 2 ZoUNEK. Preto súd preskúmal, či sú splnené podmienky na zastavenie starej
exekúcie podľa ZoUNEK. Jednou z podmienok pre zastavenie exekúcie podľa ZoUNEK je uplynutie
rozhodnej doby. Rozhodnou dobou podľa ZoUNEK je doba piatich rokov, pričom začiatok plynutia
rozhodnej doby sa viaže na deň doručenia prvotného poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu

exekútorovi. To znamená, že stará exekúcia sa podľa ZoUNEK zastaví v prípade, ak od doručenia
prvotného poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi uplynula doba dlhšia ako päť rokov.
Poverenie na vykonanie exekúcie bolo v predmetnom konaní súdnemu exekútorovi doručené dňa
16.03.2017. Od doručenia poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi teda neuplynula
rozhodná doba piatich rokov, a preto sa predmetná exekúcia nebude zastavovať podľa ZoUNEK. Súd
preto o podnete na zastavenie exekúcie rozhodoval podľa Exekučného poriadku.

7. Podľa § 243h ods. 1 zákona č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti /Exekučný
poriadok/ (ďalej len "EP"), ak tento zákon v § 243i až 243k neustanovuje inak, exekučné konania začaté
pred 1. aprílom 2017 sa dokončia podľa predpisov účinných do 31. marca 2017. Pravidlá pre prideľovanie
vecí exekútorom podľa § 55 ods. 4 a 5 sa použijú len s ohľadom na veci pridelené podľa predpisov
účinných po 1. apríli 2017.

8. Podľa § 58 ods. 1 EP, exekúciu zastaví súd na návrh alebo aj bez návrhu.

9. Podľa § 57 ods. 1 písm. g) EP, exekúciu súd zastaví, ak exekúciu súd vyhlásil za neprípustnú, pretože
je tu iný dôvod, pre ktorý exekúciu nemožno vykonať.

10. Podľa § 166a ods. 1 písm. a/ zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov /ďalej len ZoKR/, ak tento zákon
neustanovuje inak (§ 166b a 166c), len v konkurze alebo splátkovým kalendárom môžu byť uspokojené
tieto pohľadávky: pohľadávka, ktorá vznikla pred kalendárnym mesiacom, v ktorom bol vyhlásený
konkurz alebo poskytnutá ochrana pred veriteľmi (ďalej len "rozhodujúci deň").

11. Podľa § 167f ods. 1 ZoKR, na majetok podliehajúci konkurzu nemožno počas konkurzu začať ani
viesť exekučné konanie alebo obdobné vykonávacie konanie.

12. Podľa § 167f ods. 2 ZoKR, ak bol vyhlásený konkurz, ide o dôvod, aby sa bez zbytočného
odkladu rozhodlo o zastavení konania, v ktorom sa vymáha pohľadávka, ktorá môže byť uspokojená
iba v konkurze alebo sa považuje za nevymáhateľnú. Výťažok exekúcie, ktorý ešte nebol vydaný
oprávnenému, exekútor po odpočítaní odmeny a svojich trov, vydá oprávnenému.

13. Z výpisu z Obchodného vestníka súd zistil, že uznesením Okresného súdu Trenčín sp. zn.
40OdK/840/2019 zo dňa 05.12.2019 bol na majetok dlžníka (povinného) vyhlásený konkurz, bol
ustanovený správca JUDr. Martina Válková so sídlom kancelárie Jilemnického 21, 911 01 Trenčín a bolo
rozhodnuté o oddlžení dlžníka (povinného). Uznesenie bolo v Obchodnom vestníku zverejnené pod č.
239/2019 dňa 11.12.2019.

14. Keďže na majetok povinného, ktorý je fyzickou osobou, bol vyhlásený konkurz a vo veci sa vymáha
pohľadávka, ktorá vznikla pred kalendárnym mesiacom, v ktorom bol vyhlásený konkurz (§ 166a ods. 1
písm. a/ ZoKR), súd podľa § 57 ods. 1 písm. g) Exekučného poriadku v spojení s § 167f ods. 2 zákona
o konkurze a reštrukturalizácii exekúciu vyhlásil za neprípustnú a exekúciu zastavil.

15. Podľa § 200 ods. 2 EP, ak súd rozhodne o zastavení exekúcie, rozhodne aj o tom, kto a v akej výške
platí trovy exekúcie.

16. Podľa § 203 ods. 3 EP, ak sa exekúcia zastaví z dôvodu, že na majetok povinného bol vyhlásený
konkurz, nevyhnutné trovy exekúcie znáša oprávnený a súd bez zbytočného odkladu na návrh exekútora
rozhodne o ich výške.

17. O nároku na náhradu trov exekúcie súdneho exekútora súd rozhodol tak, že náhradu trov exekúcie
súdnemu exekútorovi priznal voči oprávnenému v zmysle § 203 ods. 3 EP, keďže na majetok povinného
bol vyhlásený konkurz a v tomto prípade nevyhnutné trovy exekúcie znáša oprávnený.

18. Podľa § 196 EP, za výkon exekučnej činnosti podľa tohto zákona patrí exekútorovi odmena, náhrada
hotových výdavkov a náhrada za stratu času. Ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty podľa
osobitného zákona, zvyšuje sa jeho odmena a náhrady určené podľa tohto zákona o daň z pridanej
hodnoty.

19. Podľa § 14 ods. 1, 2 vyhlášky o odmenách a náhradách súdnych exekútorov 288/1995 Z.z. (ďalej
len "vyhláška"), ak je súdny exekútor vylúčený z vykonávania exekúcie alebo ak exekúciu súd zastaví,
odmena súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti sa určuje paušálnou sumou za jednotlivé úkony
exekučnej činnosti najmenej 33,19 €. Paušálna suma za každý jednotlivý úkon exekučnej činnosti je
3,32 €.

20. Podľa § 15 ods. 1 vyhlášky, paušálnou sumou sa odmeňujú tieto úkony exekučnej činnosti:
a) získanie poverenia na vykonanie exekúcie,
b) doručenie príkazu na začatie exekúcie,
c) doručenie upovedomenia o začatí exekúcie,
d) doručenie exekučného príkazu,
g) každé zisťovanie bydliska povinného,
h) každé zisťovanie platiteľa mzdy povinného,
i) každé zisťovanie účtu povinného,
j) každé ďalšie zisťovanie majetku povinného.

21. Podľa § 22 ods. 1 vyhlášky, súdnemu exekútorovi patrí popri odmene aj náhrada hotových
výdavkov účelne vynaložených v súvislosti s vykonávaním exekučnej činnosti; táto náhrada zahŕňa
najmä cestovné náhrady, poštovné a telekomunikačné výdavky, znalecké náhrady a poplatky.

22. Podľa § 23 ods. 1, 2 vyhlášky, náhrada za stratu času patrí súdnemu exekútorovi pri úkonoch
vykonávaných v mieste, ktoré nie je sídlom jeho exekútorského úradu alebo kancelárie, a za čas strávený
na ceste do tohto miesta a späť. Náhrada podľa odseku 1 je 0,66 € za každú aj len začatú polhodinu.

23. Podľa § 25 vyhlášky, v odmene súdneho exekútora je zahrnutá aj náhrada za administratívne práce
vykonané v súvislosti s exekučnou činnosťou.
24. Súdny exekútor si uplatnil trovy exekúcie spolu vo výške 380,39 € a špecifikoval ich nasledovne:

Odmena súdneho exekútora podľa § 14, 15 vyhl. MS 288/1995 Z.z.:

Paušálna odmena za úkony:

Spolu (66 úkonov) ..........................................................................................................219,50 €
Strata času.........................................................................................................................7,26 €
Hotové výdavky..............................................................................................................90,24 €
DPH 20%..........................................................................................................................63,40 €
Celkom............................................................................................................................380,39 €

25. Za vykonané úkony za ktoré má súdny exekútor nárok na paušálnu odmenu mu súd priznal sumu
66,40 €. Z predloženého exekučného spisu má súd preukázané, že súdny exekútor vykonal: 1. Získanie
poverenia na vykonanie exekúcie; 2. Doručenie upovedomenia o začatí exekúcie; 3. Doručenie príkazu
na začatie exekúcie; 4. Doručenie exekučného príkazu a 5. Každé ďalšie zisťovanie majetku povinného
16x. Za každý tento úkon má exekútor právo na náhradu v sume 3,32 €. Tieto úkony vykonal a bolo ich 20
(20 x 3,32 € = 66,40 €). Celkovo za vykonané úkony súd súdnemu exekútorovi priznal odmenu 66,40 €.

Súd nepriznal súdnemu exekútorovi odmenu za vykonanie úkonov: zisťovanie účtu povinného, platiteľa
mzdy povinného a bydliska povinného v rozsahu 39 úkonov, pretože vykonanie týchto úkonov z
predloženého exekučného spisu nemal preukázané.

Súd nepriznal súdnemu exekútorovi v uplatnenom rozsahu odmenu za úkony doručenie príkazu na
začatie exekúcie, exekučného príkazu a upovedomenia o začatí exekúcie (v rozsahu 7 doručení).
Rozhodol tak z dôvodu, že odmenu za doručenie je možné priznať len raz bez ohľadu na to, koľko
jednotlivých rovnopisov písomností súdny exekútor doručuje. Ak súdny exekútor vyhotovil a doručil
viaceré rovnopisy jednotlivých rozhodnutí (napr. exekučné príkazy, upovedomenia o spôsobe exekúcie
a pod.), súd mu v každom prípade môže priznať odmenu len za jeden úkon exekučnej činnosti, a to
v súlade s § 15 ods. 1 citovanej vyhlášky (odmenu za úkony podľa písm. a) až f) je možné v súlade
s gramatickým výkladom citovaného ustanovenia priznať vždy len raz, čo vyplýva z použitia singuláru

podstatného mena "doručenie", naproti tomu za úkony podľa písm. g) až j) aj viackrát, čo vyplýva z
použitia zámena "každé"). Takýto výklad ustanovenia § 15 ods. 1 citovanej vyhlášky je súdnou praxou
všeobecne prijatý a potvrdený rozhodovacou praxou odvolacieho súdu.

26. Súd zároveň priznal súdnemu exekútorovi náhradu hotových výdavkov za poštovné. Z predloženého
exekučného spisu súd zistil, že súdny exekútor vykonal zaslanie:

Žiadosť o udelenie poverenia na vykonanie exekúcie........................................................1,70 €
Upovedomenie o začatí exekúcie povinnému.....................................................................1,70 €
Podnet na zastavenie exekúcie............................................................................................0,15 €
Vyúčtovanie trov exekúcie..................................................................................................0,15 €
Vrátenie poverenia + úkony spojené s ukončením exekúcie (6x)......................................3,40 €

Celkovo tak vznikli súdnemu exekútorovi hotové výdavky vo výške 7,10 €.

Súd vo zvyšku náhradu poštovného súdnemu exekútorovi nepriznal, pretože tieto doručenia nemal
preukázané (napr. doručenkami). Jedná sa o doručenie upovedomenia o začatí exekúcie oprávnený
(1x), výzvy na splátky (1x), doručenie príkazu na začatie exekúcie (1x), doručenie exekučných príkazov
(2x), súčinnosti (2x).

V ostatnom (použitý papier a toner 15,75 €, obálky 1,10 €, účtovná firma 3,00 €, spisový obal 0,27 €,
náklady spojené s uložením spisu 20,96 €, predtlačené poštové šeky 0,02 €, účtovné doklady 0,52 €,
euroobal 0,29 €, internet 0,58 €, webové služby 3,00 €, elektronická komunikácia s bankami, s REGOB
a ODI 3,55 €, počítačový program isse 2,68 €, energie 13,37 €, kancelárske priestory 6,19 €, technika
5,81 € a telefón 1,28 €) súd náhradu hotových výdavkov súdnemu exekútorovi nepriznal, pretože ju
nemal za preukázanú. Súd súdnemu exekútorovi nepriznal náhradu hotových výdavkov za spotrebovaný
kancelársky materiál, pretože v zmysle § 25 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky
č. 288/1995 Z.z. o odmenách a náhradách súdnych exekútorov tieto výdavky sú zahrnuté v odmene
súdneho exekútora. Hotové výdavky nie je možné paušalizovať a v každej jednotlivej exekučnej veci
je potrebné preukázať ich vykonanie, ich výšku, ako aj ich súvis s exekučným konaním. Súd totiž
musí posudzovať účelnosť vynaložených hotových výdavkov, a to môže urobiť len vtedy, keď je ich
vynaloženie a ich výška dostatočne preukázaná listinnými dôkazmi v procesnom spise. V opačnom
prípade náhradu hotových výdavkov nemožno priznať. Podľa ustálenej súdnej praxe ani nie je možné
vyčísliť a dokladovať výdavky vynaložené na telefonovanie prípadne internet v tej ktorej konkrétnej
exekúcii, nakoľko exekútor používa všetky zariadenia na celkový chod úradu, a tak výdavky vynaložené
či už napr. na kancelárske potreby ale aj technické zabezpečenie a pod. sú obsiahnuté v odmene za
jednotlivé úkony alebo patria pod pojem administratívne práce.

27. Súd nepriznal súdnemu exekútorovi ani náhradu za stratu času uplatnenú vo výške 7,26 €. Náhrada
za stratu času nepatrí súdnemu exekútorovi za hocijaký úkon, ale len za úkon exekučnej činnosti,
ktorý je vykonávaný v mieste, ktoré nie je sídlom jeho exekútorského úradu alebo kancelárie a za čas
strávený na ceste do tohto miesta a späť. Nosenie zásielok na poštu nie je úkonom exekučnej činnosti,
ale administratívnym úkonom (rovnaký názor zastáva aj odvolací súd - napr. uznesenie KS v Trenčíne
č.k.16CoE/33/2012-39 zo dňa 26.03.2012), a preto náhrada za stratu času súdnemu exekútorovi za
tento úkon nepatrí.

28. Spolu teda súd priznal súdnemu exekútorovi trovy exekúcie v sume 88,20 € vrátane DPH (odmena
66,40 €+ náhrada hotových výdavkov vo výške 7,10 € + DPH 20% zo sumy 73,50 € vo výške 14,70 €).

29. Podľa § 9a ods. 1 EP, v konaní podľa tohto zákona sa primerane použijú ustanovenia Civilného
sporového poriadku.

30. Podľa § 262 ods. 1 Civilného sporového poriadku (ďalej len "CSP"), o nároku na náhradu trov konania
rozhodne aj bez návrhu súd v rozhodnutí, ktorým sa konanie končí.

31. Podľa 256 ods. 1 CSP, ak strana procesne zavinila zastavenie konania, súd prizná náhradu trov
konania protistrane.

32. O nároku na náhradu trov exekučného konania oprávneného a povinného rozhodol súd v zmysle §
256 ods. 1 CSP a contrario s poukazom na § 9a ods. 1 EP v znení účinnom do 31.03.2017, keď dospel
k záveru, že vzhľadom na oprávnenosť exekúcie a následný dôvod jej zastavenia (podľa osobitného
predpisu) v neprospech nikoho z týchto účastníkov nemohol pričítať, že exekúcia bola zastavená.

Poučenie:

Proti I. a III. výroku tohto rozhodnutia je možné podať odvolanie v lehote do 15 dní od jeho doručenia
na Okresnom súde Partizánske v troch vyhotoveniach. O podanom odvolaní rozhodne Krajský súd v
Trenčíne.

Proti II. výroku rozhodnutia zákon odvolanie nepripúšťa.

V odvolaní sa má popri všeobecných náležitostiach (ktorému súdu je určené, kto ho robí, ktorej veci
sa týka, čo sa ním sleduje a podpis, ak ide o podanie urobené v prebiehajúcom konaní, náležitosťou
podania je aj uvedenie spisovej značky tohto konania. ) uviesť proti, ktorému rozhodnutiu smeruje,
vakom rozsahu sa napadá, z akých dôvodov sa rozhodnutie považuje za nesprávne (odvolacie dôvody)a
čoho sa odvolateľ domáha (odvolací návrh).Odvolanie môže podať strana, v ktorej neprospech bolo
rozhodnutie vydané. Rozsah, v akom sa rozhodnutie napáda, môže odvolateľ rozšíriť len do uplynutia
lehoty na podanie odvolania.

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.