Uznesenie – Konkurz ,
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Okresný súd Nitra

Rozhodutie vydal sudca JUDr. Jana Coboriová

Oblasť právnej úpravy – Obchodné právoKonkurz

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Nitra
Spisová značka: 23OdK/159/2020
Identifikačné číslo súdneho spisu: 4120206125
Dátum vydania rozhodnutia: 08. 06. 2020
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Jana Coboriová
ECLI: ECLI:SK:OSNR:2020:4120206125.1

Uznesenie
Okresný súd Nitra v právnej veci navrhovateľa - dlžníka : O. X. L., nar. XX.XX.XXXX, bytom XXX XX A.
XXX, podnikajúci pod obchodným menom János Róbert Fenyvesi, s miestom podnikania 943 52 Mužla
520, IČO: 52 818 349, zastúpený Centrom právnej pomoci - Kancelária Komárno, Župná 14, 945 01
Komárno, o návrhu na vyhlásenie konkurzu, takto

r o z h o d o l :

I. Vyhlasuje konkurz na majetok dlžníka : O. X. L., nar. XX.XX.XXXX, bytom XXX XX A. XXX, podnikajúci
pod obchodným menom János Róbert Fenyvesi, s miestom podnikania 943 52 Mužla 520, IČO: 52 818
349.

II. U z n á v a konkurz za hlavné insolvenčné konanie.

III. Ustanovuje správcu: Mgr. Alexej Vašek, S 1567, so sídlom kancelárie: Lodná 4657/2A, 945 01
Komárno.

IV. V y z ý v a všetkých veriteľov dlžníka : O. X. L., nar. XX.XX.XXXX, bytom XXX XX A. XXX,
podnikajúci pod obchodným menom János Róbert Fenyvesi, s miestom podnikania 943 52 Mužla 520,
IČO: 52 818 349, aby v základnej prihlasovacej lehote do 45 dní od vyhlásenia konkurzu prihlásili
svoje pohľadávky postupom podľa § 29 zákona č.7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii, v jednom
rovnopise u správcu na adrese jeho kancelárie. Veritelia môžu doručiť správcovi prihlášku aj neskôr,
však vtedy nemôžu vykonávať hlasovacie práva a ďalšie práva spojené s prihlásenou pohľadávkou.
Veriteľ má právo prihlásiť pohľadávku do času, kým správca neoznámi v Obchodnom vestníku, že ide
zostaviť rozvrh výťažku. Prihláška sa podáva na tlačivách, ktorých vzory a údaje do nich zapisované
spolu s vysvetlivkami k týmto zápisom, sú uvedené v prílohách vyhlášky Ministerstva spravodlivosti
Slovenskej republiky č.655/2005 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o konkurze
a reštrukturalizácii , keďže na prihlášky podané v rozpore s § 28 a § 29 zákona o konkurze a
reštrukturalizácii, sa v tomto konkurze neprihliadne. K prihláške pohľadávky je potrebné pripojiť listiny
preukazujúce v nej uvedené skutočnosti. Lehota na prihlásenie pohľadávok do konkurzu začína plynúť
dňom nasledujúcim po dni zverejnenia uznesenia v Obchodnom vestníku.

V. O d d l ž u j e dlžníka: O. X. L., nar. XX.XX.XXXX, bytom XXX XX A. XXX, podnikajúci pod obchodným
menom János Róbert Fenyvesi, s miestom podnikania 943 52 Mužla 520, IČO: 52 818 349 tak, že
ho zbavuje všetkých dlhov, ktoré môžu byť uspokojené iba v konkurze v rozsahu, v akom nebudú
uspokojené v konkurze.

VI. Ukladá správcovi bez zbytočného odkladu informovať o konkurznom konaní známych veriteľov
dlžníka : O. X. L., nar. XX.XX.XXXX, bytom XXX XX A. XXX, podnikajúci pod obchodným menom
János Róbert Fenyvesi, s miestom podnikania 943 52 Mužla 520, IČO: 52 818 349, ktorí majú zvyčajné
miesto pobytu, trvalé bydlisko alebo registrované sídlo v iných členských štátoch Európskej únie ako v
Slovenskej republike.

VII. Ukladá správcovi povinnosť do 60 dní od vyhlásenia konkurzu a následne vždy v lehote 15 dní od
uplynutia ďalších šiestich kalendárnych mesiacov predložiť súdu podrobnú správu o priebehu konkurzu,

najmä o zisťovaní majetku a o vykonaných úkonoch smerujúcich k speňaženiu majetku patriaceho do
konkurznej podstaty dlžníka.

VIII. Poukazuje správcovi preddavok na úhradu paušálnej odmeny správcu v sume 500 eur, zložený
Centrom právnej pomoci na účet Okresného súdu Nitra dňa 02.06.2020 vedený pod položkou registra
1034/2020, na číslo účtu oznámené súdu bezodkladne správcom a upravuje učtáreň Okresného súdu
Nitra, aby preddavok správcovi vyplatila, po právoplatnosti tohto rozhodnutia.

IX. Poučuje účastníkov konkurzného konania o práve uplatniť námietku zaujatosti z dôvodov podľa §
52 zák.č.160/2015 Z.z. Civilného sporového poriadku voči sudcovi, ktorý má vec prejednať a rozhodnúť
najneskôr do uplynutia lehoty na prihlasovanie pohľadávok, keďže na námietky doručené neskôr súd
neprihliada.

X. Ukladá správcovi povinnosť bezodkladne po nadobudnutí právoplatnosti doručiť dlžníkovi rozhodnutie
o vyhlásení konkurzu s vyznačenou doložkou právoplatnosti a vykonateľnosti.

o d ô v o d n e n i e :

1.Návrhom doručeným na súd dňa 27.05.2020 sa navrhovateľ - dlžník prostredníctvom zástupcu- Centra
právnej pomoci domáhal oddlženia konkurzom.

K návrhu pripojil rozhodnutie Centra právnej pomoci, kancelária Komárno zo dňa 18.02.2020,
doklad preukazujúci vedenie exekučného konania alebo obdobného vykonávacieho konania zo dňa
22.05.2020, dlžníkov životopis a zoznam osôb spriaznených s dlžníkom zo dňa 28.01.2020, zoznam
veriteľov zo dňa 26.05.2020, zoznam aktuálneho majetku dlžníka zo dňa 15.12.2019, zoznam majetku
väčšej hodnoty, ktorý dlžník vlastnil v posledných troch rokoch zo dňa 15.12.2019. Na účely paušálnej
odmeny a náhrady nevyhnutných nákladov spojených s výkonom správcovskej činnosti v oddlžení bol
zložený preddavok v sume 500 eur.

2. Podľa § 166 ods. 1 zák. č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii (ďalej len ZoKR), každý platobne
neschopný dlžník, ktorý je fyzickou osobou, je oprávnený domáhať sa oddlženia konkurzom alebo
splátkovým kalendárom podľa tejto časti zákona a to bez ohľadu na to, či má záväzky z podnikateľskej
činnosti.

Podľa § 166 ods.3 ZoKR, dlžník je oprávnený podať návrh na vyhlásenie konkurzu alebo návrh na
určenie splátkového kalendára iba vtedy, ak sa voči nemu vedie exekučné konanie alebo obdobné
vykonávacie konanie; ak ide o návrh na vyhlásenie konkurzu, musí od vydania poverenia na vykonanie
exekúcie alebo od začatia obdobného vykonávacieho konania uplynúť aspoň jeden rok.

Podľa § 167 ods. 1 ZoKR návrh na vyhlásenie konkurzu podľa tejto časti zákona je oprávnený podať
dlžník, ktorý je fyzickou osobou.

Podľa § 167 ods. 2 ZoKR, návrh na vyhlásenie konkurzu sa podáva elektronickými prostriedkami do
elektronickej schránky súdu prostredníctvom na to určeného elektronického formulára, ktorý sa zverejní
na webovom sídel ministerstva. Okrem všeobecných náležitostí návrhu podľa § 127 Civilného sporového
poriadku návrh na vyhlásenie konkurzu v prílohe obsahuje
a) dlžníkov životopis spolu s opisom jeho aktuálnej životnej situácie,
b) zoznam osôb spriaznených s dlžníkom,
c) zoznam aktuálneho majetku a zoznam majetku väčšej hodnoty, ktorý vlastnil v
posledných troch rokoch,
d) zoznam veriteľov,
e) vyhlásenie dlžníka o platobnej neschopnosti,
f) doklad nie starší ako 30 dní preukazujúci vedenie exekučného konania alebo obdobného
vykonávacieho konania podľa § 166 ods. 3.

Podľa § 167a ods. 1 ZoKR, súd najneskôr do 15 dní od doručenia návrhu na vyhlásenie konkurzu vyhlási
konkurz, ustanoví správcu a vyzve veriteľov, aby prihlásili svoje pohľadávky, ak zistí, že

a) návrh podala oprávnená osoba,
b) návrh spĺňa zákonom ustanovené náležitosti,
c) dlžník je v súlade s týmto zákonom riadne zastúpený,
d) dlžník je platobne neschopný; súd vychádza z vyhlásenia dlžníka, ibaže existuje dôvodná pochybnosť
o jeho pravdivosti,
e) nebráni tomu v minulosti vyhlásený konkurz alebo určený splátkový kalendár,
f) bol zložený preddavok na úhradu paušálnej odmeny správcu Centrom právnej pomoci; preddavok súd
bez zbytočného odkladu po vyhlásení konkurzu poukáže na účet správcu alebo ho vráti zložiteľovi, ak
súd konkurz nevyhlási.

Podľa § 166j ods. 1 ZoKR, správcu ustanovuje súd na základe náhodného výberu pomocou technických
a programových prostriedkov schválených ministerstvom. Správcu súd odvolá, ak opakovane alebo
závažne porušil svoje povinnosti alebo mu vo výkone funkcie bráni zákonná prekážka.

Podľa § 166e ods. 1 ZoKR, o oddlžení rozhodne súd v uznesení o vyhlásení konkurzu alebo v uznesení
o určení splátkového kalendára tak, že dlžníka zbavuje všetkých dlhov, ktoré môžu byť uspokojené iba
v konkurze alebo splátkovým kalendárom (§ 166a) v rozsahu, v akom nebudú uspokojené v konkurze
alebo splátkovým kalendárom. V uznesení súd uvedie znenia zákonných ustanovení, ktoré upravujú,
o ktoré dlhy ide.

Podľa článku 3 ods.1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/848 z 20.5.2015
o insolvenčnom konaní (ďalej len "nariadenie"), právomoc začať insolvenčné konanie majú súdy
členského štátu, na ktorého území sa nachádza centrum hlavných záujmov dlžníka (ďalej len" hlavné
insolvenčné konanie"). Centrum hlavných záujmov dlžníka je miesto, kde dlžník pravidelne vykonáva
správu svojich záujmov a ktoré je zistiteľné tretími stranami. V prípade spoločnosti alebo právnickej
osoby sa za centrum jej hlavných záujmov považuje miesto, kde má registrované sídlo, ak sa nepreukáže
opak. Táto domnienka sa uplatňuje len vtedy, ak sa registrované sídlo neprenieslo do iného členského
štátu počas obdobia troch mesiacov predchádzajúcich podaniu žiadosti o začatie insolvenčného
konania. V prípade samostatne zárobkovo činnej osoby sa za centrum hlavných záujmov považuje
hlavné miesto jej podnikania, ak sa nepreukáže opak. Táto domnienka sa uplatňuje len vtedy, ak sa
hlavné miesto podnikania fyzickej osoby neprenieslo do iného členského štátu počas obdobia troch
mesiacov predchádzajúcich podaniu žiadosti o začatie insolvenčného konania. V prípade akejkoľvek
inej fyzickej osoby sa predpokladá, že centrom hlavných záujmov je miesto jej obvyklého pobytu, ak sa
nepreukáže opak. Táto domnienka sa uplatňuje len vtedy, ak sa miesto obvyklého pobytu neprenieslo
do iného členského štátu počas obdobia šiestich mesiacov predchádzajúcich podaniu žiadosti o začatie
insolvenčného konania.

Podľa článku 3 ods. 2 nariadenia, ak sa centrum hlavných záujmov dlžníka nachádza na území
niektorého členského štátu, súdy iného členského štátu majú právomoc začať insolvenčné konanie proti
tomuto dlžníkovi len vtedy, ak má na území tohto iného členského štátu nejaký podnik. Účinky takéhoto
konania sú obmedzené na majetok dlžníka nachádzajúci sa na území tohto členského štátu.

Podľa článku 4 ods. 1 nariadenia, súd, na ktorý bola podaná žiadosť o začatie insolvenčného konania,
bez návrhu preskúma, či má právomoc podľa článku 3. V rozhodnutí o začatí insolvenčného konania
sa uvedie, na čom je právomoc tohto súdu založená, a najmä skutočnosť, či je právomoc založená na
článku 3 ods. 1 alebo 2.12.

3. Súd po preskúmaní návrhu zistil, že navrhovateľ - dlžník, fyzická osoba, zastúpený Centrom
právnej pomoci, podal návrh na oddlženie konkurzom. K návrhu dlžník predložil zákonom vyžadované
prílohy. Podaný návrh spĺňa zákonom ustanovené náležitosti, dlžník je platobne neschopný, čo
vyplýva z vyhlásenia dlžníka obsiahnutého v návrhu. Súd z obsahu spisu o uvedenom vyhlásení nemá
pochybnosť. Voči dlžníkovi sa vedie exekučné konanie, resp. obdobné vykonávacie konanie (§ 166 ods.
3 ZoKR). Lustráciou súd zistil, že dlžníkovi nebráni v minulosti vyhlásený konkurz alebo určený splátkový
kalendár (§ 166 ods. 2 ZoKR). Dlžník zložil preddavok na úhradu odmeny a nákladov spojených s
výkonom správcovskej činnosti v oddlžení (§ 7a vyhl. č. 655/2005 Z.z.).

4. Súd teda zistil, že návrh na vyhlásenie konkurzu podaný navrhovateľom - dlžníkom spĺňa zákonom
ustanovené náležitosti a na základe toho postupom podľa § 167a ods.1 ZoKR, rozhodol o vyhlásení

konkurzu a pri aplikácii ustanovenia § 166e ods. 1 ZoKR rozhodol o jeho oddlžení - zbavil ho dlhov, ktoré
môžu byť uspokojené iba v konkurze, a to v rozsahu, v akom sa neuspokojili v konkurze a dlhov, ktoré
sú vylúčené z uspokojenia. Súčasne súd náhodným výberom ustanovil správcu, vyzval veriteľov, aby si
svoje pohľadávky uplatnili prihláškou (prihláškami)u správcu.

5. Súd v súlade s článkom 4 nariadenia na základe tvrdení dlžníka a listín, ktoré boli priložené k návrhu
na vyhlásenie konkurzu, dospel k záveru, že má právomoc začať insolvenčné konanie voči dlžníkovi.
Dlžník má na území Slovenskej republiky obvyklý pobyt, preto v zmysle článku 3 ods. 1 nariadenia je
jeho centrum hlavných záujmov na území Slovenskej republiky. Súdu nie je známe, že by zo strany
dlžníka došlo v predchádzajúcich šiestich mesiacoch od podania návrhu na vyhlásenie konkurzu k
preneseniu centra jeho hlavných záujmov. Zároveň súdu nie je známa skutočnosť, že by už bolo voči
dlžníkovi vedené iné hlavné insolvenčné konanie, preto je toto konanie podľa článku 3 ods. 1 nariadenia
hlavným insolvenčným konaním, o čom súd v zmysle druhej vety článku 4 ods. 1 nariadenia rozhodol
samostatným výrokom.

6. Podľa článku 53 nariadenia, každý zahraničný veriteľ môže prihlásiť svoje pohľadávky do
insolvenčného konania prostredníctvom akýchkoľvek komunikačných prostriedkov, ktoré sú prípustné
podľa práva štátu, v ktorom sa začalo konanie. Na samotné prihlasovanie pohľadávok sa nevyžaduje
zastúpenie advokátom alebo iným príslušníkom právnického povolania.

Podľa článku 2 ods. 12 nariadenia zahraničný veriteľ je veriteľ, ktorý má svoj obvyklý pobyt, bydlisko
alebo registrované sídlo v inom členskom štáte, ako je štát, v ktorom sa začalo konanie, vrátane
daňových orgánov a orgánov sociálneho zabezpečenia členských štátov.

Podľa článku 54 ods.1 nariadenia hneď po začatí insolvenčného konania v členskom štáte súd tohto
štátu s príslušnou právomocou alebo správca vymenovaný týmto súdom okamžite informuje známych
zahraničných veriteľov.

Podľa článku 54 ods. 2 nariadenia súčasťou informácie uvedenej v odseku 1, poskytnutej
prostredníctvom individuálneho oznamu, sú časové lehoty, pokuty stanovené v súvislosti s týmito
časovými lehotami, označenie orgánu alebo úradu oprávneného prijímať prihlášky pohľadávok a všetky
iné stanovené opatrenia. V tomto ozname sa musí uviesť aj to, či veritelia, ktorých pohľadávky sú
prednostné alebo kryté vecným právom, musia svoje pohľadávky prihlasovať. K oznamu sa pripojí aj
kópia štandardného formulára prihlášky pohľadávok uvedeného v článku 55 alebo informácie o tom, kde
je takýto formulár k dispozícii.

Podľa článku 54 ods. 3 nariadenia informácie uvedené v odsekoch 1 a 2 tohto článku sa poskytujú
prostredníctvom štandardného formulára, ktorý sa ustanoví v súlade s článkom 88. Formulár sa uverejní
na Európskom portáli elektronickej justície a má názov "Oznam o insolvenčnom konaní", pričom tento
názov je uvedený vo všetkých úradných jazykoch inštitúcií Únie. Formulár sa zasiela v úradnom jazyku
štátu, v ktorom sa konanie začalo, alebo ak je v danom členskom štáte viacero úradných jazykov, v
úradnom jazyku alebo v jednom z úradných jazykov miesta, v ktorom sa začalo insolvenčné konanie,
alebo v inom jazyku, ktorý daný štát uviedol ako ním akceptovateľný v súlade s článkom 55 ods. 5, a to
za predpokladu, že tomuto jazyku budú zahraniční veritelia lepšie rozumieť.

7. V rámci vedenia tohto konania uložil súd správcovi povinnosť bez zbytočného odkladu po vyhlásení
konkurzu informovať známych zahraničných veriteľov dlžníka s obvyklým pobytom, bydliskom alebo
registrovaným sídlom v inom členskom štáte ako v Slovenskej republike o vyhlásení konkurzu tak,
aby mali možnosť prihlásiť si svoje pohľadávky v lehote na prihlasovanie pohľadávok. Nariadenie
Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/848 zo dňa 20. 5. 2015 o insolvenčnom konaní má v
Slovenskej republike priame účinky.

8. Podľa § 166j ods. 4 ZoKR, súd je oprávnený požadovať od správcu vysvetlenia alebo správy o
priebehu konania, ktoré je správca povinný súdu v určenej lehote poskytnúť.

Podľa § 3 ods. 2 zákona č. 8/2005 Z.z. o správcoch v znení neskorších predpisov, správca je povinný
vykonávať správcovskú činnosť s odbornou starostlivosťou, s využitím všetkých svojich skúseností a
odborných vedomostí.

9. Súd v rámci dohľadu nad činnosťou správcu uložil správcovi povinnosť podávať správy o priebehu
konkurzu, a to s cieľom zabezpečenia informovanosti súdu o priebehu konkurzu.

10. Podľa § 197 ods. 6 ZoKR, v uznesení o vyhlásení konkurzu alebo povolení reštrukturalizácie
súd poučí účastníkov o ich práve uplatniť námietku zaujatosti. Účastník môže uplatniť námietku
zaujatosti najneskôr do uplynutia lehoty na prihlasovanie pohľadávok. Na neskôr doručené námietky
súd neprihliada.

11. V rámci vedenia tohto konania súd ďalej s poukazom na § 197 ods. 6 ZoKR poučil účastníkov tohto
konania o ich práve uplatniť námietku zaujatosti voči sudcovi, ktorý má vec prejednať a rozhodnúť,
ďalej súd rozhodol o poukázaní preddavku 500 eur zloženého Centrom právnej pomoci správcovi na
ním bezodkladne oznámené číslo účtu ako paušálnu odmenu podľa § 166j ods.5 ZoKR. Zároveň súd
uložil správcovi povinnosť doručiť dlžníkovi právoplatné a vykonateľné rozhodnutie o vyhlásení konkurzu
podľa § 199 ods.8 ZoKR.

12. Záverom súd poučuje dlžníka o tom, že nedostatok poctivého zámeru dlžníka pri oddlžení môže
byť dôvodom na zrušenie oddlženia, čím by došlo k obnoveniu pôvodnej vymáhateľnosti a splatnosti
pohľadávok v rozsahu, v akom neboli uspokojené, pričom právoplatné rozhodnutie o zrušení oddlženia
je rozhodnutím o vylúčení podľa § 13a Obchodného zákonníka.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu odvolanie nie je prípustné, okrem výroku II., proti ktorému môže podať odvolanie
dlžník alebo ktorýkoľvek veriteľ do 15 dní odo dňa doručenia rozhodnutia.

Veriteľ, ktorý bol dotknutý oddlžením, má právo domáhať sa zrušenia oddlženia návrhom na zrušenie
oddlženia podaným voči dlžníkovi alebo jeho dedičom do šiestich rokov od vyhlásenia konkurzu alebo
určenia splátkového kalendára na súde, ktorý rozhodol o oddlžení, ak preukáže, že dlžník nemal pri
oddlžení poctivý zámer. Ak je takýchto návrhov viac, súd ich spojí na spoločné konanie. Vo veci samej
rozhoduje súd rozsudkom.

Právoplatné rozhodnutie o zrušení oddlženia je účinné voči všetkým. Iné rozhodnutie o návrhu na
zrušenie oddlženia nie je prekážkou, aby sa rozhodovalo o novom návrhu na zrušenie oddlženia, ak je
podaný iným veriteľom alebo sú tu nové dôkazy, ktoré poctivý zámer dlžníka vylučujú.

Ak navrhovateľ na tom trvá, súd v prípade smrti dlžníka pokračuje v konaní s dedičmi, inak konanie
zastaví.

Zrušením oddlženia sa oddlženie stáva voči všetkým veriteľom neúčinné. Pohľadávkam sa v plnom
rozsahu, v ktorom ešte neboli uspokojené, obnovuje pôvodná vymáhateľnosť aj splatnosť. Takéto
pohľadávky sa nepremlčia skôr ako uplynie desať rokov od zrušenia oddlženia.

Dlžník má poctivý zámer, ak z jeho správania po podaní návrhu možno usudzovať, že vynaložil úprimnú
snahu riešiť svoj dlh v medziach svojich možností a schopností, najmä ak poskytoval správcovi a
veriteľom potrebnú súčinnosť, vynaložil snahu získať zamestnanie, zamestnal sa alebo si zabezpečil
iný zdroj príjmov, v prípade nie nepatrného dedenia, daru alebo výhry zo stávky alebo hry ponúkol
aspoň polovicu takéhoto zdroja dobrovoľne veriteľom na uspokojenie nevymáhateľného dlhu, prípadne
vynaložil snahu o zaradenie sa do spoločnosti alebo sa do spoločnosti opätovne zaradil.

Dlžník nemá poctivý zámer najmä, ak
a) v zozname majetku ani na dopyt správcu neuviedol časť svojho majetku, aj keď o ňom vedel alebo s
prihliadnutím na okolnosti musel vedieť, na majetok nepatrnej hodnoty sa neprihliada,

b) v zozname veriteľov ani na dopyt správcu neuviedol veriteľa fyzickú osobu, v čoho dôsledku veriteľ
neprihlásil svoju pohľadávku, aj keď o ňom vedel alebo s prihliadnutím na okolnosti musel vedieť, na
drobných veriteľov sa neprihliada,

c) v návrhu alebo v prílohe návrhu alebo na dopyt správcu uviedol nepravdivú dôležitú informáciu alebo
neuviedol dôležitú informáciu, aj keď vedel alebo s prihliadnutím na okolnosti musel vedieť, že ide o
dôležitú informáciu,

d) bez vážneho dôvodu neposkytol správcovi potrebnú súčinnosť, ktorú možno od neho spravodlivo
vyžadovať,

e) zo správania sa dlžníka pred podaním návrhu možno usudzovať, že sa úmyselne priviedol do
platobnej neschopnosti, aby bol oprávnený podať návrh,

f) v čase podania návrhu dlžník nebol platobne neschopný, aj keď o tom vedel alebo s prihliadnutím na
okolnosti musel vedieť,

g) zo správania sa dlžníka pred podaním návrhu možno usudzovať, že pri preberaní záväzkov sa
spoliehal na to, že svoje dlhy bude riešiť konkurzom alebo splátkovým kalendárom,

h) zo správania sa dlžníka pred podaním návrhu možno usudzovať, že mal snahu poškodiť svojho
veriteľa alebo zvýhodniť niektorého veriteľa,

i) bez vážneho dôvodu riadne a včas neplní súdom určený splátkový kalendár,

j) bez vážneho dôvodu riadne a včas neplní výživné pre dieťa, na ktoré vznikol nárok po rozhodujúcom
dni; tohto dôvodu sa môže dovolávať iba dieťa alebo zákonný zástupca dieťaťa,

k) bez vážneho dôvodu riadne a včas neplní povinnosť vrátiť Centru právnej pomoci hodnotu
poskytnutého preddavku na úhradu paušálnej odmeny správcu; tohto dôvodu sa môže dovolávať iba
Centrum právnej pomoci,

l) dlžník sa domáhal zbavenia dlhov napriek tomu, že na území Slovenskej republiky nemal v čase
podania návrhu centrum hlavných záujmov.

Súd prihliada prísnejšie na skutočnosti ovplyvňujúce poctivý zámer u dlžníka, ktorý v minulosti mal
alebo stále má významnejší majetok, má skúsenosti s podnikaním, pôsobí alebo pôsobil ako vedúci
zamestnanec alebo pôsobí alebo pôsobil v orgánoch právnickej osoby alebo má iné osobitné životné
skúsenosti.

Súd prihliada miernejšie na skutočnosti ovplyvňujúce poctivý zámer u dlžníka, ktorý dosiahol iba
základné vzdelanie, je v dôchodkovom veku alebo blízko takéhoto veku, má vážne zdravotné problémy,
na čas alebo trvalo stratil obydlie alebo ho v živote postihla iná udalosť, ktorá mu sťažila uplatnenie v
spoločnosti.

Poctivý zámer dlžníka súd skúma iba v konaní o návrhu na zrušenie oddlženia pre nepoctivý zámer. V
konkurznom konaní ani v konaní o určení splátkového kalendára súd poctivý zámer dlžníka neskúma.

V poučení uznesenia o vyhlásení konkurzu alebo v poučení uznesenia o určení splátkového kalendára
súd uvedie znenia zákonných ustanovení, ktoré upravujú poctivý zámer a zrušenie oddlženia pre
nepoctivý zámer.

Právoplatné rozhodnutie o zrušení oddlženia je rozhodnutím o vylúčení podľa § 13a Obchodného
zákonníka.

Súd, ktorý rozhodol o oddlžení, na podnet prokurátora zruší takéto oddlženie, ak zistí, že dlžník nemal
pri oddlžení poctivý zámer. Takéto konanie možno začať do šiestich rokov od vyhlásenia konkurzu alebo
určenia splátkového kalendára.

Za deň doručenia tohto uznesenia sa považuje deň nasledujúci po dni zverejnenia uznesenia v
Obchodnom vestníku.

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.