Uznesenie ,
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Okresný súd Banská Bystrica

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Banská Bystrica
Spisová značka: 6Er/168/2010
Identifikačné číslo súdneho spisu: 6110206736
Dátum vydania rozhodnutia: 30. 04. 2020
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr.PhDr. Anna Muchová
ECLI: ECLI:SK:OSBB:2020:6110206736.4

Uznesenie
Okresný súd Banská Bystrica v exekučnej veci oprávneného: Slovenská konsolidačná, a. s., so sídlom
Cintorínska 21, 814 99 Bratislava, IČO: 35 776 005, proti povinnému: Q. D., N.. XX.XX.XXXX, C.
A. E. XXXX/X, XXX XX A. A., štátny občan SR, na vymoženie pohľadávky vo výške 132,77 eura s
príslušenstvom a trov exekúcie, vykonávanej súdnym exekútorom JUDr. Štefanom Šviderským, PhD.
Exekútorský úrad Vranov nad Topľou, so sídlom Hronského 1811, 093 45 Vranov nad Topľou, pod sp.
zn. EX 2271/10, o námietkach oprávneného proti trovám exekúcie, takto

r o z h o d o l :

Súd námietky oprávneného proti trovám exekúcie o d m i e t a .

o d ô v o d n e n i e :

1. Právny predchodca oprávneného - SR, Krajské riaditeľstvo PZ Banská Bystrica podal dňa 16. 03.
2010 návrh na vykonanie exekúcie proti povinnému, na vymoženie pohľadávky vo výške 132,77 eura
s príslušenstvom a trov exekúcie, a to na základe exekučného titulu - vykonateľného rozhodnutia o
priestupku Okresného riaditeľstva PZ, ODI Banská Bystrica, číslo konania ORP-808/DI-K-2008 zo dňa
20. 06. 2008.

2. Poverením č. 5601 047054 * zo dňa 31. 03. 2010 Okresný súd Banská Bystrica poveril vykonaním
exekúcie súdneho exekútora JUDr. Štefana Šviderského, PhD.

3. Okresný súd Banská Bystrica uznesením č. k. 6Er/168/2010-12 zo dňa 30. 11. 2016, právoplatným
dňa 14. 01. 2017 pripustil zmenu účastníka konania na strane oprávneného, z pôvodného oprávneného
na nového oprávneného Slovenská konsolidačná, a. s.

4. Dňa 25. 03. 2020 súdny exekútor predložil súdu písomné podanie oprávneného označené ako
„Námietky proti Upovedomeniu o zastavení starej exekúcie Q. D.Á. XXXXXXXXXX, EX 2271/2010“.

5. Oprávnený v námietkach tvrdí, že Upovedomenie o zastavení starej exekúcie bolo vydané v
rozpore so zákonom, pretože predmetná exekúcia nebola v Centrálnom registri exekúcií zapísaná včas.
Poukázal na ustanovenia § 5 ods.1, písm. g), § 6 ods. 1, 4 a § 7 ods. 1 zák. č. 233/2019 Z. z. v
zmysle ktorých je zrejmé, že úmyslom zákonodarcu bolo zjednodušiť a zrýchliť rozhodovanie o trovách
exekúcie pri hromadnom zastavení starých exekúcii na základe zákona. Stanovením paušálnej sumy
(35 eur + trovy z prijatého alebo vymoženého plnenia, ktoré si už exekútor ponechal) a osoby zaviazanej
na úhradu trov starej exekúcie (oprávnený) neponechal zákonodarca žiadne miesto na pochybnosti,
kto a akú sumu má pri zastavení starej exekúcie platiť. Inú situáciu pri zastavení starej exekúcii
však podľa neho predstavuje nárok na náhradu paušálnych trov. Poukázal na ustanovenie § 6 ods. 4
zákona, v ktorom sú taxatívne vymedzené prípady, kedy exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych
trov exekúcie. Zákonodarca tu už pripúšťa, že môžu existovať dôvody, kedy súdnemu exekútorovi
neprináležia trovy exekúcie. Z formulácie ustanovenia § 7 ods. 1 zákona - Námietky proti paušálnym
trovám nie sú prípustné - možno gramatickým výkladom dospieť k záveru, že námietky nie je možné

podať proti paušálnym trovám ako takým, teda voči ich výške, nakoľko tá je nespochybniteľne určená
zákonom, avšak samotný nárok na ich náhradu už spochybniteľný je, nakoľko tu môže nastať situácia
predpokladaná ustanovením § 6 ods. 4 zákona (súdny exekútor nevydá a nezašle upovedomenie
o zastavení starej exekúcie v lehote alebo stará exekúcia nebola zapísaná do centrálneho registra
exekúcií). Poukázal na Dôvodovú správu k zákonu, podľa ktorej námietky proti upovedomeniu o
zastavení starej exekúcie majú slúžiť ako opravný prostriedok pre prípad jeho vydania v rozpore s
týmto zákonom. Výška paušálnych trov je nespochybniteľná, nárok na náhradu paušálnych trov však
nie. Oprávnený preto zastáva názor, že v predmetnej exekúcii súdnemu exekútorovi nevznikol nárok
na náhradu paušálnych trov, nakoľko ide o starú exekúciu, ktorá nie je zapísaná v centrálnom registri
exekúcii tak, ako to predpokladá zákon. Ďalej oprávnený poukázal na ustanovenie § 211a ods. 1
Exekučného poriadku a ustanovenie § 1 ods. 1 vyhl. č. 355/2014 Z. z. o centrálnom registri exekúcií,
podľa ktorého sa zápis, zmena, výmaz údajov o právoplatne neskončenej exekúcií vykoná do siedmich
dní, odkedy sa súdny exekútor dozvedel alebo mohol dozvedieť o skutočnostiach rozhodujúcich pre
zápis, zmenu alebo výmaz týchto údajov... V tomto smere odkázal aj na znenie Dôvodovej správy k
zákonu. Oprávnený sa ďalej odvolal na Doložku vybraných vplyvov ako súčasti Dôvodovej správy k
zákonu, v ktorej zákonodarca uvádza informácie o počte „starých exekúcií“ získaných z informačných
systémov - centrálneho registra exekúcii, v ktorom je vedených celkovo cca 2,6 milióna starých exekúcií
a z informačného systému Súdneho manažmentu, v ktorom je tento počet vyšší cca 3,2 milióna.
Vychádzajúc z týchto informácií je zrejmé, že nie všetky exekúcie sú zapísané v centrálnom registri
exekúcií. Pre stanovenie nároku súdneho exekútora na paušálne trovy je potom podstatné zistiť, či
exekúcia bola zapísaná v centrálnom registri exekúcii k dátumu uvedenému v ustanovení § 243d
ods. 3 Exekučného poriadku, resp. po uplynutí sedemdňovej lehoty podľa § 1 ods. 1 vyhl. MS SR
č. 355/2014 Z. z. o centrálnom registri exekúcií. Oprávnený uviedol, že do registra exekúcií má iba
obmedzený prístup, pričom lustráciu môže vykonať len ku dňu nahliadnutiu do registra a nie spätne.
O poskytnutie údaja o zápise exekúcie požiadal aj SKE, ktorá mu uvedený údaj napriek jeho žiadosti
neposkytla. Vzhľadom na uvedené, považuje z hľadiska práv a oprávnených záujmov oprávneného, ako
aj dodržania zákonnosti postupu podľa tohto zákona, za nevyhnutné preukázanie splnenia podmienky
včasnej evidencie starej exekúcie v centrálnom registri exekúcií. V prípade jej nesplnenia, nie je možné
pripustiť priznanie súdnym exekútorom uplatnených paušálnych trov. Podľa jeho názoru vyššie uvedené
dôvody zakladajú nezákonnosť Upovedomenia o zastavení starej exekúcie a jeho nepreskúmateľnosť
v časti nároku súdneho exekútora na paušálne trovy. S ohľadom na uvedené, oprávnený navrhuje
napadnuté Upovedomenie o zastavení starej exekúcie zrušiť v celom rozsahu a určiť, že súdnemu
exekútorovi nevnikol nárok na náhradu paušálnych trov.

6. K námietkam oprávneného sa vyjadril súdny exekútor písomným podaním zo dňa 20. 03. 2020.
Uviedol, že upovedomenie o zastavení starej exekúcie bolo oprávnenému doručené dňa 20. 02. 2020.
Námietky proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie boli súdnemu exekútorovi doručené dňa 16.
03. 2020. Zároveň súdu oznámil, že zápis tejto exekúcie do Centrálneho registra exekúcií bol vykonaný
včas a preto patrí súdnemu exekútorovi paušálna náhrada trov exekúcií podľa § 6 ods. 1 zák. č.
233/2019 Z. z. Opak je povinný oprávnený preukázať, ktorý dôkaz mohol získať zákonným ustanoveným
postupom. Poukázal tiež na to, že námietky proti paušálnym trovám nie sú prípustné, to platí rovnako
o základe ako aj o výške paušálnych trov. S ohľadom na uvedené, navrhol námietky oprávneného proti
upovedomeniu o zastavení starej exekúcie zamietnuť.

7. Podľa § 233a Exekučného poriadku postup ukončenia exekučných konaní začatých pred 1. aprílom
2017 a vedených podľa predpisov účinných do 31. marca 2017 upravuje osobitný zákon (zákon č.
233/2019 Z. z. o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov).

8. Podľa § 1 ods. l, 2 zák. č. 233/2019 Z. z. o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a
doplnení niektorých zákonov, tento zákon upravuje postup ukončenia exekučných konaní začatých pred
1. aprílom 2017 a vedených podľa predpisov účinných do 31. marca 2017 (ďalej len "exekučné konanie")
a osobitosti postupu pri podaní opätovného návrhu na vykonanie exekúcie (ďalej len "opätovný návrh").
Na účely tohto zákona sa starou exekúciou rozumie exekúcia začatá pred 1. aprílom 2017 a vedená
podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.

9. Podľa § 2 ods. 1, písm. a) zák. č. 233/2019 Z. z. stará exekúcia sa týmto zastavuje, ak uplynula
rozhodná doba a nejde o starú exekúciu podľa ods. 2.

10. Podľa § 2 ods. 2 zák. č. 233/2019 Z. z. stará exekúcia sa podľa odseku 1 písm. a) nezastavuje,
ak ide o a) vymoženie pohľadávky na výživnom, b) uspokojenie práva na nepeňažné plnenie, vrátane
uspokojenia práva na peňažné plnenie, ak sú vymáhané v tom istom exekučnom konaní, c) vymoženie
pohľadávky vzniknutej pri realizácii spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie
financovaných z fondov Európskej únie podľa osobitného predpisu, d) vymoženie plnenia priznaného
rozhodnutím inštitúcie, orgánu, úradu a agentúry Európskej únie, e) vymoženie plnenia priznaného
rozhodnutím správneho orgánu vo veci porušenia pravidiel hospodárskej súťaže podľa osobitného
predpisu, f) starú exekúciu, v ktorej bol v posledných 18 mesiacoch predo dňom, keď sa má stará
exekúcia podľa tohto zákona zastaviť, dosiahnutý výťažok spolu aspoň vo výške 15 eur, g) starú
exekúciu, v ktorej je povinným ten, koho majetkové pomery ako dlžníka nemožno usporiadať podľa
osobitného predpisu upravujúceho konkurzné konanie.

11. Podľa § 3 ods. l, 2 zák. č. 233/2019 Z. z. rozhodnou dobou je doba piatich rokov. Rozhodná doba
plynie odo dňa doručenia prvotného poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi (ďalej len
"exekútor"), ak § 4 neustanovuje inak; na zmenu exekútora sa neprihliada. Ak v rozhodnej dobe nedošlo
k vymoženiu celého vymáhaného nároku, platí, že sa nezistil majetok, ktorý by stačil aspoň na úhradu
trov starej exekúcie.

12. Podľa § 5 ods. 1 zák. č. 233/2019 Z. z. ak sa stará exekúcia zastavila, exekútor vyhotoví
upovedomenie o zastavení starej exekúcie, ktorého vzor zverejní Slovenská komora exekútorov
po dohode s Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") na svojom
webovom sídle v strojovo čitateľnom elektronickom formáte.

13. Podľa § 5 ods. 2 zák. č. 233/2019 Z. z. upovedomenie o zastavení starej exekúcie obsahuje a)
označenie oprávneného a povinného, b) spisovú značku exekútora a spisovú značku súdu, c) dátum
doručenia prvotného poverenia na vykonanie starej exekúcie exekútorovi, d) zákonné ustanovenie,
podľa ktorého došlo k zastaveniu starej exekúcie, slovné vyjadrenie dôvodu zastavenia starej exekúcie a
stručný opis skutočností, ktoré zastavenie starej exekúcie odôvodňujú, e) výšku vymoženej pohľadávky
oprávneného a výšku vymožených trov oprávneného, f) výšku vymožených trov exekútora v členení
na odmenu exekútora, náhradu hotových výdavkov, náhradu za stratu času a daň z pridanej hodnoty,
ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty; ustanovenia o konečnom vyúčtovaní sa nepoužijú,
g) výzvu na úhradu paušálnych trov starej exekúcie exekútora vzniknutých v súvislosti so zastavením
starej exekúcie podľa tohto zákona (ďalej len "paušálne trovy"), ak exekútor paušálne trovy uplatňuje,
h) poučenie oprávneného o možnosti a o lehote na podanie námietok proti upovedomeniu o zastavení
starej exekúcie a poučenie o vykonateľnosti podľa § 6 ods. 3.

14. Podľa § 5 ods. 3 zák. č. 233/2019 Z. z. upovedomenie o zastavení starej exekúcie zašle exekútor
oprávnenému najneskôr do 120 dní od zastavenia starej exekúcie podľa tohto zákona. Ak ide o starú
exekúciu, ktorá sa zastavuje ku dňu účinnosti tohto zákona, upovedomenie o zastavení starej exekúcie
zašle exekútor oprávnenému do 180 dní od nadobudnutia účinnosti tohto zákona.

15. Podľa § 6 ods. 1 zák. č. 233/2019 Z. z. trovy starej exekúcie exekútora pozostávajú z trov exekútora,
ktoré si pred zastavením starej exekúcie z prijatého alebo vymoženého plnenia oprávnene ponechal, a
paušálnych trov vo výške 35 eur; ak je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty, zvyšuje sa výška
paušálnych trov o daň z pridanej hodnoty, ktorú je exekútor povinný platiť podľa osobitného predpisu.
Na úhradu iných trov starej exekúcie, ako trov uvedených v prvej vete, nemá exekútor nárok.

16. Podľa § 6 ods. 2 zák. č. 233/2019 Z. z. paušálne trovy znáša oprávnený. Exekútor vyzve oprávneného
na zaplatenie paušálnych trov v upovedomení o zastavení starej exekúcie, ak exekútor paušálne trovy
uplatňuje.

17. Podľa § 6 ods. 3 zák. č. 233/2019 Z. z. upovedomenie o zastavení starej exekúcie s výzvou na úhradu
paušálnych trov, na základe ktorej neboli paušálne trovy uhradené do 60 dní od ukončenia exekučného
konania, je exekučným titulom. Potvrdenie o vykonateľnosti sa nevyžaduje.

18. Podľa § 6 ods. 4 zák. č. 233/2019 Z. z. exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych trov, ak a)
oprávnenému zaslal upovedomenie o zastavení exekúcie po uplynutí lehoty podľa § 5 ods. 3 alebo b)
ide o starú exekúciu, ktorá nebola zapísaná v centrálnom registri exekúcií.

19. Podľa § 7 ods. 1 zák. č. 233/2019 Z. z. proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, ktoré bolo
vydané v rozpore s týmto zákonom, môže oprávnený podať do 30 dní od jeho doručenia u exekútora
námietky. Námietky proti paušálnym trovám nie sú prípustné.

20. Podľa § 7 ods. 3 zák. č. 233/2019 Z. z. súd dôvodným námietkam vyhovie tak, že uznesením
upovedomenie o zastavení starej exekúcie zruší. Oneskorené alebo neprípustné námietky súd
uznesením odmietne. Nedôvodné námietky súd uznesením zamietne. Rozhodnutie o námietkach súd
doručí oprávnenému a exekútorovi.

21. Súd má preukázané, že súdny exekútor vydal Upovedomenie o zastavení starej exekúcie dňa 18.
02. 2020, ktoré doručil oprávnenému 20. 02. 2020. Oprávnený podal námietky proti upovedomeniu
o zastavení starej exekúcie dňa 16. 03. 2020, ktoré boli doručené súdnemu exekútorovi dňa 16. 03.
2020. Z uvedeného vyplýva, že námietky oprávneného boli súdnemu exekútorovi doručené v zákonom
stanovenej lehote.

22. Súdny exekútor vyhotovil upovedomenie o zastavení starej exekúcie, podľa § 2 ods. 1, písm. a)
zák. č. 233/2019 Z. z., keďže odo dňa doručenia prvotného poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu
exekútorovi (dňa 15. 04. 2010) uplynula rozhodná doba piatich rokov, a to podľa vzoru zverejneného
Slovenskou komorou exekútorov (§ 5 ods. 1,2 zák. č. 233/2019 Z. z.). Upovedomenie o zastavení
exekúcie súdny exekútor vydal v súlade so zákonom.

23. Podľa obsahu súd posúdil písomné podanie oprávneného ako námietky proti trovám exekúcie.
Súdny exekútor si v upovedomení o zastavení starej exekúcie uplatnil trovy exekúcie vo výške 42,00
eura, pozostávajúce z paušálnych trov 35,00 eura a 20 % DPH vo výške 7,00 eura.

24. Súd z Centrálneho registra exekúcií má preukázané, že exekúcia bola zapísaná v CRE. Súd má za
to, že zákon č. 233/2019 Z. z. výslovne nestanovuje, ku ktorému dňu má byť stará exekúcia registrovaná.
Keďže súdny exekútor si uplatnil len paušálne trovy exekúcie 35,00 eura a 20 % DPH, spolu vo výške
42,00 eura, proti ktorým námietky nie sú prípustné (§ 7 ods. 1, veta druhá zákona č. 233/2019 Z. z.),
súd rozhodol tak, že námietky oprávneného ako neprípustné odmietol.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu je prípustné podať sťažnosť v lehote 15 dní odo dňa doručenia uznesenia
na Okresný súd Banská Bystrica s tým, že lehota na podanie sťažnosti neplynie do 30. apríla 2020
(§ 1 písm. a/ v spojení s § 2 ods. 1 zákona č. 62/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach v
súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 a v justícii a ktorým sa menia
a dopĺňajú niektoré zákony).

Sťažnosť môže podať ten, v koho neprospech bolo uznesenie vydané. Sťažnosť len proti dôvodom
uznesenia nie je prípustná.

V sťažnosti musí byť uvedené, ktorému súdu je určená, kto ju podáva, ktorej veci sa týka, proti ktorému
uzneseniu smeruje, v čom sa postup alebo uznesenie súdu považuje za nesprávne a čoho sa sťažovateľ
domáha. V sťažnosti musí byť uvedená spisová značka a musí byť podpísaná.

V sťažnosti možno uvádzať nové skutočnosti a dôkazy, ak je to so zreteľom na povahu a okolnosti sporu
možné a účelné. Rozsah, v akom sa uznesenie napáda, môže sťažovateľ rozšíriť len do uplynutia lehoty
na podanie sťažnosti.

Sťažnosť treba predložiť v potrebnom počte rovnopisov s prílohami tak, aby sa jeden rovnopis s prílohami
mohol založiť do súdneho spisu a aby každý ďalší subjekt dostal jeden rovnopis s prílohami. Ak sa
nepredloží potrebný počet rovnopisov a príloh, súd vyhotoví kópie podania na trovy toho, kto podanie
urobil.

Ak podá ten, kto je na to oprávnený, včas sťažnosť, nenadobúda uznesenie právoplatnosť.

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.