Uznesenie ,
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami Judgement was issued on

Decision was made at the court Okresný súd Nové Zámky

Judgement was issued by Mgr. Peter Garaj

Judgement form – Uznesenie

Judgement nature – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami

Source – original document (the link may not work anymore)

Judgement

Súd: Okresný súd Nové Zámky
Spisová značka: 13Er/132/2008
Identifikačné číslo súdneho spisu: 4408201885
Dátum vydania rozhodnutia: 02. 12. 2021
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: Mgr. Peter Garaj
ECLI: ECLI:SK:OSNZ:2021:4408201885.2

Uznesenie
Okresný súd Nové Zámky vo veci exekúcie oprávneného: ALIANCIA ADVOKÁTOV a.s.. so sídlom
Bratislava, Podtatranského 1, IČO: 35 744 715, zastúpený alianciaadvokátov ak, s.r.o., so sídlom
Bratislava, Vlčkova 8/A, IČO: 36 679 771, proti povinnému: B. Y., T.. XX.XX.XXXX, H. T., N. XXX, o
vymoženie 141,73 Eur s príslušenstvom a trov exekúcie, o námietkach oprávneného proti upovedomeniu
o zastavení starej exekúcie, takto

r o z h o d o l :

I. Súd námietky oprávneného proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie z a m i e t a.

II. Súd námietky oprávneného proti paušálnym trovám exekúcie o d m i e t a .

o d ô v o d n e n i e :

1. Na základe žiadosti súdneho exekútora o udelenie poverenia na vykonanie exekúcie, návrhu
oprávneného na vykonanie exekúcie a priloženého vykonateľného exekučného titulu poveril súd dňa
17.02.2010 vykonaním exekúcie súdneho exekútora JUDr. Pavla Halása, Exekútorský úrad so sídlom
Bratislava, Štefanovičova 20 (ďalej len „exekútor“). Predmetné poverenie na vykonanie exekúcie bolo
exekútorovi doručené dňa 01.03.2010.

2. Dňa 23.06.2020 vydal exekútor podľa § 5 v spojení s § 2 ods. 1 písm. a) zákona č. 233/2019
Z.z. o ukončení niektorých exekučných konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len
„ZoUNEK“) Upovedomenie o zastavení starej exekúcie a výzvu na úhradu trov starej exekúcie č. EX
1350/2008, ktoré bolo oprávnenému doručené dňa 06.07.2020. Dňa 19.08.2020 exekútor predložil
súdu na rozhodnutie Námietky oprávneného proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, ktoré boli
doručené exekútorskému úradu dňa 22.07.2020.

3. Oprávnený v námietkach uviedol, že Upovedomenie o zastavení starej exekúcie EX 1350/2008
bolo vydané v rozpore so zákonom, nakoľko má dôvodne za to, že v exekučnom konaní nedošlo
k uspokojeniu pohľadávky oprávneného na základe opomenutia povinností súdneho exekútora v
zmysle zák. č. 233/1995 Exekučného poriadku (ďalej „ExP“). Na základe prehľadu exekučných úkonov
vykonaných v predmetnom exekučnom konaní zastáva oprávnený názor, že súdny exekútor v rámci
svojej činnosti nevykonal všetky úkony smerujúce k vymoženiu peňažnej pohľadávky oprávneného,
a to najmä opomenutím uspokojenia pohľadávky oprávneného prostredníctvom predaja hnuteľných
vecí povinného, Taktiež exekútor sa dopustil opomenutia svojich povinností vo vzťahu k vymoženiu
pohľadávky oprávneného, kedy aj napriek neúspešnému vymáhaniu pohľadávky nezabezpečil žiadne
ďalšie kroky, ktorí by smerovali k uspokojeniu pohľadávky oprávneného. Namietal nevykonanie riadneho
a včasného zápisu exekúcie do Centrálneho registra exekúcií, pričom poukázal na § 211 ods.3 ExP.
Oprávnený poukázal na znenie § 59 ods. 3 ExP, podľa ktorého exekútor nepodal v zákonnej lehote
oprávnenému prvú správu s uvedením úkonov vykonaných na zistenie majetku povinného. Exekútor
bol v danom exekučnom konaní nečinný a riadne nevykonával všetky úkony smerujúce k vymoženiu
pohľadávky. Neboli dôsledne a skutočne preverené majetkové pomery povinného. Oprávnený žiadal

námietkam vyhovieť a zároveň žiadal o oslobodenie od povinnosti úhrady paušálnych trov súdneho
exekútora v súvislosti so zastavením exekučného konania.

4. Podľa § 1 ods. 1 a 2 ZoUNEK, tento zákon upravuje postup ukončenia exekučných konaní začatých
pred 1. aprílom 2017 a vedených podľa predpisov účinných do 31. marca 2017 (ďalej len "exekučné
konanie") a osobitosti postupu pri podaní opätovného návrhu na vykonanie exekúcie (ďalej len "opätovný
návrh"). Na účely tohto zákona sa starou exekúciou rozumie exekúcia začatá pred 1. aprílom 2017 a
vedená podľa predpisov účinných do 31. marca 2017.
Podľa § 2 ods. 1 písm. a) ZoUNEK, stará exekúcia sa týmto zákonom zastavuje, ak uplynula rozhodná
doba a nejde o starú exekúciu podľa odseku 2.

Podľa § 2 ZoUNEK, stará exekúcia sa podľa odseku 1 písm. a) nezastavuje, ak ide o a) vymoženie
pohľadávky na výživnom, b) uspokojenie práva na nepeňažné plnenie, vrátane uspokojenia práva na
peňažné plnenie, ak sú vymáhané v tom istom exekučnom konaní, c) vymoženie pohľadávky vzniknutej
pri realizácii spoločných programov Slovenskej republiky a Európskej únie financovaných z fondov
Európskej únie podľa osobitného predpisu, d) vymoženie plnenia priznaného rozhodnutím inštitúcie,
orgánu, úradu a agentúry Európskej únie, e) vymoženie plnenia priznaného rozhodnutím správneho
orgánu vo veci porušenia pravidiel hospodárskej súťaže podľa osobitného predpisu, f) starú exekúciu,
v ktorej bol v posledných 18 mesiacoch predo dňom, keď sa má stará exekúcia podľa tohto zákona
zastaviť, dosiahnutý výťažok spolu aspoň vo výške 15 eur, g) starú exekúciu, v ktorej je povinným
ten, koho majetkové pomery ako dlžníka nemožno usporiadať podľa osobitného predpisu upravujúceho
konkurzné konanie.

Podľa § 3 ods. 1 ZoUNEK, rozhodnou dobou je doba piatich rokov. Rozhodná doba plynie odo dňa
doručenia prvotného poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi (ďalej len "exekútor"), ak
§ 4 neustanovuje inak; na zmenu exekútora sa neprihliada.

Podľa § 4 ods. 1 ZoUNEK, ak súd ku dňu, keď sa má stará exekúcia podľa tohto zákona zastaviť
rozhoduje o odklade starej exekúcie a odklad starej exekúcie povolí, odklad starej exekúcie je povolený
alebo je stará exekúcia odložená, rozhodná doba podľa § 3 sa predlžuje o 12 mesiacov odo dňa uplynutia
doby, na ktorú je stará exekúcia odložená.

Podľa § 4 ods. 2 ZoUNEK, rozhodná doba podľa § 3 neuplynie skôr ako 12 mesiacov od právoplatnosti
rozhodnutia súdu, ak súd ku dňu, keď sa má stará exekúcia zastaviť, rozhoduje o a) námietkach
proti starej exekúcii, b) zastavení starej exekúcie, c) odklade starej exekúcie a odklad starej exekúcie
nepovolí, d) vylúčení veci zo starej exekúcie, e) návrhu na pripustenie zmeny účastníka exekučného
konania na strane povinného a zmenu účastníka exekučného konania povolí, f) schválení príklepu, g)
schválení rozvrhu výťažku.

Podľa § 5 ods. 1 ZoUNEK, ak sa stará exekúcia zastavila, exekútor vyhotoví upovedomenie
o zastavení starej exekúcie, ktorého vzor zverejní Slovenská komora exekútorov po dohode s
Ministerstvom spravodlivosti Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) na svojom webovom sídle v
strojovo čitateľnom elektronickom formáte.

Podľa § 6 ods. 4 ZoUNEK, exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych trov, ak a) oprávnenému zaslal
upovedomenie o zastavení exekúcie po uplynutí lehoty podľa § 5 ods. 3, alebo b) ide o starú exekúciu,
ktorá nebola zapísaná v centrálnom registri exekúcií.

Podľa § 7 ods. 1 ZoUNEK, proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, ktoré bolo vydané v rozpore
s týmto zákonom, môže oprávnený podať do 30 dní od jeho doručenia u exekútora námietky. Námietky
proti paušálnym trovám nie sú prípustné.

Podľa § 7 ods. 2 ZoUNEK, námietky spolu s upovedomením o zastavení starej exekúcie predloží
exekútor do 30 dní súdu. Ak námietky neboli podané, exekútor do 30 dní od uplynutia lehoty na podanie
námietok doručí súdu upovedomenie o zastavení starej exekúcie.

Podľa § 7 ods. 3 ZoUNEK, súd dôvodným námietkam vyhovie tak, že uznesením upovedomenie o
zastavení starej exekúcie zruší. Oneskorené alebo neprípustné námietky súd uznesením odmietne.

Nedôvodné námietky súd uznesením zamietne. Rozhodnutie o námietkach súd doručí oprávnenému
a exekútorovi.

5. Dňa 26.6.2019 schválili poslanci NR SR zákon č. 233/2019 Z.z. o ukončení niektorých exekučných
konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „ZoUNEK“), ktorým sa určujú pravidlá pre
ukončenie exekúcií začatých pred 01.04.2017, tzv. staré exekúcie. Týmto zákonom došlo k zavedeniu
osobitného procesného mechanizmu zastavenia starých exekúcií priamo zo zákona, pričom technické
otázky súvisiace s ukončením exekučných konaní sa zverili súdnemu exekútorovi.

6. Súd mal po preštudovaní spisu preukázané, že dňa 01.03.2010 bolo súdnemu exekútorovi doručené
poverenie na vykonanie exekúcie. Exekútor predložil súdu na rozhodnutie Námietky oprávneného proti
upovedomeniu o zastavení starej exekúcie EX 1350/2008, ktoré bolo súdnym exekútorom vydané dňa
23.06.2020 podľa § 5 v spojení s § 2 ods. 1 písm. a) ZoUNEK a oprávnenému doručené dňa 06.07.2020.
Námietky oprávneného proti upovedomeniu boli doručené exekútorskému úradu dňa 22.07.2020. Súd
považoval námietky oprávneného za podané v zákonnom stanovenej lehote. Súd mal ďalej preukázané,
že v predmetnej exekúcií uplynula rozhodná doba piatich rokov odo dňa doručenia prvotného poverenia
na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi, nejde o tzv. absolútnu výnimku podľa § 2 ods. 2 ZoUNEK
a ani relatívnu výnimku podľa § 4 ods. 1 a 2 ZoUNEK.

7. Súd po preštudovaní obsahu spisu, upovedomenia a podaných námietok dospel k záveru, že
námietky proti Upovedomeniu o zastavení starej exekúcie EX 1350/2008 sú nedôvodné a to z
dôvodu, že súd ešte v roku 2010 poveril vykonávaním exekúcie, t.j. všetkých úkonov v súlade s
ustanoveniami Exekučného poriadku v znení účinnom do 31.3.2017, súdneho exekútora JUDr. Pavla
Halása. V priebehu takmer desiatich rokov mal oprávnený dostatok časového priestoru riešiť „nečinnosť“
povereného exekútora“. Oprávnenému dáva ExP v § 44 možnosť žiadať zmenu exekútora hocikedy
v priebehu konania a to bez uvedenia dôvodu. Ako to vyplýva z obsahu súdneho spisu, oprávnený
takýto návrh nepodal a podľa názoru súdu mal dostatok času na podanie takéhoto návrhu. Pokiaľ ide o
postup exekútora pri výkone exekúcie, k tejto námietke oprávneného súd uvádza, že nie je v kompetencii
exekučného súdu skúmať v rámci rozhodovania o námietkach proti upovedomeniu o zastavení starej
exekúcie jeho zvolený postup vykonávania úkonov, taktiež nie je súd oprávnený riešiť činnosť výkonu
súdneho exekútora. Súdny exekútor je štátom určená a splnomocnená osoba na vykonávanie núteného
výkonu exekučných titulov a teda samostatným orgánom verejnej moci pri vykonávaní exekúcie. V
prípade, ak oprávnený je a bol nespokojný s postupom vykonávania exekúcie povereným exekútorom,
a ak je názoru, že došlo zo strany povereného exekútora k porušeniu povinností, oprávnený sa mohol
a aj sa môže obrátiť na exekútorskú komoru, prípadne si môže konkrétny finančný nárok uplatňovať
súdnou cestou.

8. Oprávnený v námietkach ďalej namietal skutočnosť, že exekútor nevykonal riadny a včasný zápis
exekúcie do Centrálneho registra exekúcií (ďalej len „CRE“). Exekučný súd vykonal lustráciu predmetnej
exekúcie v príslušnom registri a podľa výsledku lustrácie je predmetná exekúcia EX 1350/2008 riadne
v registri zapísaná. Podľa ustanovenia § 211a ods. 1 ExP v znení účinnom do 31.03.2020, tento
taxatívne stanovuje presné údaje, ktoré sa do Centrálneho registra exekúcií zapisujú. Ako je už uvedené,
lustráciou v uvedenom registri súd zistil skutočnosť, že predmetná exekúcia proti povinnému ako
aj ďalšie exekúcie sú zapísané v centrálnom registri exekúcií, dátum zápisu nie je pri jednotlivých
exekúciách vedený, nakoľko tento údaj nie je v zmysle zákona povinným údajom. Ak
je oprávnený presvedčený, že táto exekúcia bola zapísaná po dátume 30.6.2016, túto skutočnosť mal
hodnoverným spôsobom súdu preukázať. Podľa názoru súdu oprávnený neuniesol dôkazné bremeno
preukazujúce jeho tvrdenie. Údaj o presnom dátume zápisu nie je povinným údajom a podľa § 6 ods.4
písm. b) Zákona č. 233/2019 Z.z. dátum zápisu exekúcie nie je rozhodujúci ani pri uplatnení si nároku
na náhradu paušálnych trov exekútorom v upovedomení. Zákon č. 233/2019 Z.z. účinný od 01.01.2020
upravuje v § 6 ods. 4 nárok na trovy exekúcie, ak exekúcia bola zapísaná do Centrálneho registra
exekúcii, čo v predmetnej exekúcii bolo preukázané, teda uvedená podmienka bola splnená. Podľa § 7
ods. 1 veta druhá ZoUNEK, má exekútor nárok na náhradu paušálnych trov exekúcie a podľa názoru
súdu nie sú námietky proti paušálnym trovám ani proti ich výške, ani nároku exekútora na trovy prípustné.
S poukazom na znenie dôvodovej správy k § 6 ods. 4 a § 7 ods. 1 ZoUNEK, tento nepripúšťa námietky
proti paušálnym trovám ako takým, teda ani voči nároku na tieto trovy, a preto ich súd odmietol.

9. V danom prípade súd námietky oprávneného proti Upovedomeniu o zastavení starej exekúcie EX
1350/2008 podľa § 7 ods. 3 veta tretia ZoUNEK zamietol ako nedôvodné, nakoľko má za to, že v danom
prípade je exekúcia zastavená v súlade so zákonom č. 233/2019 Z.z. a to z dôvodov vyššie uvedených.
Súd mal zároveň preukázaný riadny zápis exekúcie EX 1350/2008 v Centrálnom registri exekúcií. Podľa
§ 7 ods. 1 veta druhá ZoUNEK má súdny exekútor nárok na náhradu paušálnych trov exekúcie a zo
zákonnej dikcie tohto ustanovenia jednoznačne vyplýva, že námietky proti paušálnym trovám nie sú
prípustné. Vzhľadom na uvedené skutočnosti a citované zákonné ustanovenia exekučný súd námietky
oprávneného proti paušálnym trovám starej exekúcie ako neprípustné odmietol.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu odvolanie nie je prípustné.

Information regarding the judgement were obtained from the original document, which was most recently updated on . Link to the original document may not work anymore, because the portal of the Ministry of Justice may have published the document under this link for only a certain period of time.