Rozsudok – Vyživovacie povinnosti ,
Iná povaha rozhodnutia Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Okresný súd Galanta

Rozhodutie vydal sudca JUDr. Myrtill Vojteková

Oblasť právnej úpravy – Rodinné právoVyživovacie povinnosti

Forma rozhodnutia – Rozsudok

Povaha rozhodnutia – Iná povaha rozhodnutia

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Galanta
Spisová značka: 32P/33/2022
Identifikačné číslo súdneho spisu: 2322200832
Dátum vydania rozhodnutia: 07. 07. 2022
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Myrtill Vojteková
ECLI: ECLI:SK:OSGA:2022:2322200832.3

ROZSUDOK V MENE
SLOVENSKEJ REPUBLIKY

Okresný súd Galanta v konaní vedenom pred sudkyňou JUDr. Myrtill Vojtekovou v právnej veci
starostlivosti súdu o maloleté deti X.: 1/ Y., Q.. XX.XX.XXXX, 2/ Y., Q.. XX.XX.XXXX a 3/ S., Q..
XX.XX.XXXX, bytom u navrhovateľky, v konaní zastúpené kolíznym opatrovníkom Úradom práce,
sociálnych vecí a rodiny Galanta, dieťa rodičov - matky: R. X., Q.. XX.XX.XXXX, W. U. Č. XXXX/XX, Y.,
W. Č. Ú.T. Q. - O., a otca (mal. Y. G. S.): G. Ž., Q.. XX.XX.XXXX, U. Š., u maloletého Y. - otec neuvedený
o návrhu navrhovateľky - D. X., N.. J., Q.. XX.XX.XXXX, U. Č. XXXX/XX, Y., na zverenie maloletých detí
do náhradnej osobnej starostlivosti navrhovateľky, takto

r o z h o d o l :

I. Maloleté deti sa zverujú do náhradnej osobnej starostlivosti navrhovateľky, ktorá je povinná vykonávať
osobnú starostlivosť o maloleté deti v rovnakom rozsahu, v akom ju vykonávajú rodičia, má právo
maloleté deti zastupovať a spravovať ich majetok iba v bežných veciach.

II. Matka je povinná platiť na výživu každého maloletého dieťaťa mesačne sumu vo výške 30 %
zo životného minima na nezaopatrené, neplnoleté dieťa alebo nezaopatrené dieťa podľa osobitného
zákona, platného v čase splatnosti bežného výživného, kde výživné je splatné vždy do 15-teho dňa toho
ktorého mesiaca vopred na účet Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny Galanta.

III. Otec je povinný platiť na výživu maloletej Y. sumu vo výške 110,- Eur mesačne a na maloletého S.
sumu vo výške 90,- Eur mesačne, kde výživné je splatné vždy do 15-teho dňa toho ktorého mesiaca
vopred na účet Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny Galanta.

IV. Týmto sa mení rozsudok Okresného súdu Galanta, č. k. XXPc/X/XXXX-XX zo dňa 31.1.2019 v časti
úpravy práv a povinností rodičov k maloletým deťom X., Y. G. S..

V. Žiaden z účastníkov nemá nárok na náhradu trov konania.

o d ô v o d n e n i e :

1. Návrhom doručeným tunajšiemu súdu dňa 02.03.2022 sa navrhovateľka domáhala zverenia
maloletých detí do náhradnej osobnej starostlivosti. Svoj návrh navrhovateľka odôvodnila tým, že je
starou mamou maloletých detí, matka maloletých detí je jej dcérou. Otec najstaršieho maloletého dieťaťa
nie je uvedený v jeho rodnom liste, ako ani nie je navrhovateľke známy. Otcom, dvoch mladších
maloletých detí je G. Ž., ktorý nežije s deťmi v spoločnej domácnosti, jeho otcovstvo bolo určené
súhlasným vyhlásením rodičov pred súdom dňa 31.01.2019, nakoľko otec dlhodobo odmietal byt'
zapísaný do rodných listov maloletých detí. Rozsudkom tunajšieho súdu sp. zn. XXPc/X/XXXX zo dňa
31.01.2019 bola schválená rodičovská dohoda, podľa ktorej sa otec zaviazal na výživu maloletej Y.
prispievať sumou 110,- Eur mesačne a na maloletého S.a 90,- Eur mesačne. Podľa udania navrhovateľky
otec platil výživné na maloleté deti sporadicky, s tým, že nemal trvalé zamestnanie a mal voči sebe

vedených viacero exekúcií. Styk maloletých detí s otcom v rozsudku osobitne upravený nebol, nakoľko
otec neprejavil záujem o styk s maloletými deťmi na pravidelne báze. Navrhovateľka ďalej uviedla, že
všetky tri maloleté deti žili spoločne s matkou od narodenia v spoločnej domácnosti so starou mamou a
jej synom v jeho 2 -izbovom byte. Navrhovateľka a jej syn matke maloletých detí od počiatku pomáhali
s výchovou a výživou maloletých detí, a to podľa svojich možností a schopností. Matke maloletých detí
bol trestným rozkazom Okresného súdu Považská Bystrica zo dňa 06.07.2020 sp.zn. XXT/XX/XXXX
uložený trest odňatia slobody v trvaní 10 mesiacov, a to za podvod. Nakoľko sa matka bez vedomia
navrhovateľky a jej syna bez vážneho dôvodu vyhýbala nástupu na výkon nepodmienečného trestu
odňatia slobody, bola dňa 25.10.2021 obmedzená na osobnej slobode a následne odsúdená trestným
rozkazom Okresného súdu Galanta sp. zn. XT/XXX/XXXX zo dňa 27.10.2021 na ďalší trest odňatia
slobody vo výmere 2 mesiace, a to pre prečin marenia výkonu úradného rozhodnutia. Od 25.10.2021
sú maloleté deti bez matky, ktorá sa toho času nachádza vo výkone trestu v Ústave na výkon trestu
odňatia slobody Nitra. Od 25.10.2021 tak navrhovateľka prevzala plnú osobnú starostlivosť o maloleté
deti, s ktorou jej osobne a finančne vypomáha jej syn, t.j. strýko maloletých detí. Otec maloletej Y. G.
S. bolo danej situácii upovedomený, no neprejavil záujem o styk ani osobnú starostlivosť o maloleté
deti, pričom výživné v sume 200,- EUR zaslal na účet starej mamy od októbra 2021 do podania
návrhu len dvakrát. Vzhľadom nato, že maloleté deti sú pomerne útleho veku, navrhovateľka ich o
situácii matky neinformovala a jej absenciu v domácnosti im odôvodnila tým, že matka je v nemocnici
a keď jej bude lepšie vráti sa domov. Maloleté deti uvedené vysvetlenie pomerne dobre prijali a začali
plnohodnotne fungovať v starostlivosti navrhovateľky v mieste ich pôvodného pobytu. Nakoľko si osobná
starostlivosť o maloleté deti, ich príprava do školy a celková starostlivosť o domácnosť vyžadovala zo
strany navrhovateľky pomerne značné množstvo času, a to najmä vzhľadom na neustále výpadky vo
fungovaní základnej a materskej školy v rámci tejto pandemickej doby bola navrhovateľka nútená zostať
na úrade práce, kde je momentálne vedená ako nezamestnaná s priemernou mesačnou dávkou 400,-
EUR. Práve z tohto dôvodu navrhovateľku a maloleté deti finančne podporuje jej syn, tj. strýko maloletých
detí, s ktorým žijú v spoločnej domácnosti. Navrhovateľka uviedla, že strýko maloletých detí pracuje
na zmeny a jeho priemerný mesačný príjem je približne 800,- EUR mesačne. S maloletými deťmi má
veľmi pekný vzťah, svojim spôsobom im nahrádza otca. Rodinné prídavky boli matke odobraté, nakoľko
sa o maloleté deti osobne nestará, pričom navrhovateľka na deti do dnešného dňa nepoberá žiadnu
osobitnú dávku, napriek tomu, že od 25.10.2021 zabezpečuje všetky potreby maloletých detí, ktorých
matka sa aktuálne žiadnym spôsobom nepodieľa na ich výchove a výžive, nakoľko sa nachádza vo
výkone trestu odňatia slobody. Aj z toho dôvodu navrhovateľka podala návrh na zverenie maloletých detí
do náhradnej osobnej starostlivosti, určenie výživného ako aj rozsahu práv a povinností voči maloletým
deťom. Prihliadnuc na všetky vyššie uvedené skutočnosti je zrejmé, že ani jeden z rodičov maloletých
detí nie je aktuálne schopný zabezpečiť ich riadnu výchovu. Ani jeden z nich si dlhodobo riadne neplní
svoje rodičovské povinnosti voči maloletým deťom a vzhľadom na doterajší spôsob ich života nie je ani
v záujme maloletých detí, aby ich rodičia naďalej zastupovali v podstatných veciach a spravovali ich
majetok. Starostlivosť navrhovateľky o maloleté deti zaručuje riadnu výchovu maloletých, o čom svedčia
ich vzájomné citové väzby a v neposlednom rade aj zlepšenie prospechu detí v škole. Navrhovateľka
je schopná plnohodnotne zabezpečovať výchovu maloletých detí namiesto ich rodičov, čo reálne už aj
robí od 25.10.2021. Navrhovateľka má maloleté deti veľmi rada, majú spolu vybudovaný pekný vzťah
a má záujem starať sa o ne aj naďalej. Navrhovateľka ďalej uviedla, že má trvalý pobyt na území
Slovenskej republiky, je spôsobilá na právne úkony v plnom rozsahu, má osobné predpoklady, najmä
zdravotné, osobnostné a morálne a spôsobom svojho života a života osôb, ktoré s ňou žijú v domácnosti
zaručuje, že bude náhradnú osobnú starostlivosť vykonávať v záujme maloletých detí na rozdiel od
rodičov, z ktorých matka je vo výkone trestu odňatia slobody, otec maloletého Y. je neznámy a otec Y.
G. S. neprejavuje o deti takmer žiadny záujem. Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti, je v záujme
maloletých detí, aby boli zverené do náhradnej osobnej starostlivosti navrhovateľke, s ktorou žijú od
narodenia v spoločnej domácnosti.

2. Súd v súlade s ust. § 180 Civilného sporového poriadku (ďalej len „CSP“) vec prejednal v
neprítomnosti matky a otca maloletých detí. Matka maloletých detí svoju neúčasť na pojednávaní
ospravedlnila, vo veci sa písomne vyjadrila a súhlasila s tým, aby súd konal a rozhodol vo veci bez jej
účasti na pojednávaní. Otec maloletých detí Y. G. S., ktorého súd predvolával z adresy jeho trvalého
pobytu postupom podľa § 106 ods. 3 CSP sa vo veci nevyjadril, svoju neúčasť neospravedlnil.

3. Súd vo veci vykonal dokazovanie výsluchom kolízneho opatrovníka a navrhovateľky, potvrdeniami a
správami ohľadne účastníkov konania, ako aj ostatným, na vec sa vzťahujúcim spisovým materiálom a
zistil nasledujúci skutkový a právny stav veci:

4. Maloleté deti Y. G. S. pochádzajú z partnerského vzťahu rodičov - matka R. X., Q.. XX.XX.XXXX a
otec G. Ž., Q.. XX.XX.XXXX. Otcovstvo k maloletým deťom bolo určené súhlasným vyhlásením rodičov
pred súdom dňa 31.01.2019. Rozsudkom tunajšieho súdu č.k. XXPc/X/XXXX - 57 zo dňa 31.01.2019
súd schválil rodičovskú dohodu, na základe ktorej boli maloleté deti zverené do osobnej starostlivosti
matky s tým, že obaja rodičia majú právo maloleté deti zastupovať a spravovať ich majetok. Otec sa
zaviazal prispievať na výživu maloletej Y. sumou 110,- Eur mesačne, na maloletého S. 90,- Eur mesačne,
u oboch detí počnúc od 31.01.2019, kde výživné je splatné vždy do 20-teho dňa toho ktorého mesiaca
vopred k rukám matky mal. detí. Styk otca s maloletými deťmi ostal neupravený. Otec maloletého Y. nie
je v rodnom liste uvedený.

5. Z potvrdenia Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny Galanta zo dňa 09.05.2022 vyplýva, že
navrhovateľka je vedená v evidencii uchádzačov o zamestnanie od 27.10.2021 a nie je poberateľkou
dávok v hmotnej núdzi, štátnych sociálnych dávok. Z potvrdenia ďalej vyplýva, že matka maloletých
detí nebola v posledných 12 mesiacoch vedená v evidencii uchádzačov o zamestnanie, nepoberala
dávky v hmotnej núdzi. Matka maloletých detí poberala prídavky na deti od 01.01.2021 do 31.08.2021 vo
výške 76,50 Eur mesačne, od 01.09.2021 do 30.09.2021 vo výške 404,76 Eur mesačne a od 01.10.2021
do 31.12.2021 vo výške 76,50 Eur mesačne. Matka maloletých detí poberala rodičovský príspevok od
01.01.2021 do 30.11.2021 vo výške 275,00 Eur mesačne.

6. Zo správy Mesta Sereď o navrhovateľke zo dňa 10.05.2022 vyplýva, že navrhovateľka má hlásený
trvalý pobyt na adrese Č. XXXX/XX, Y.. Iné skutočnosti mesto o navrhovateľke neeviduje.

7. Z potvrdenia o mzde od zamestnávateľa otca maloletých detí zo dňa 10.05.2022 vyplýva, že čistá
mzda poukázaná na účet otca maloletých detí za obdobie od mája 2021 do apríla 2022 činila sumu
9.693,97 Eur.

8. Zo správy Úradu práce sociálnych vecí a rodiny Galanta (ďalej len ,,úrad˝) zo dňa 24.05.2022
vyplýva, že úrad dňa 11.05.2022 vykonal neohlásené šetrenie v domácnosti navrhovateľky. V čase
šetrenia sa v domácnosti zdržiavala iba stará matka maloletých detí, maloleté deti sa v čase šetrenia
zdržiavali v škole a v škôlke. Stará matka maloletých detí uviedla, že naďalej trvá na svojom návrhu na
zverenie maloletých detí do náhradnej osobnej starostlivosti a to po dobu, pokým matka maloletých detí
nebude prepustená z ÚVTOS. Navrhovateľka uviedla, že maloleté deti nevedia o tom, že ich matka je
v ÚVTOS a myslia si, že je v nemocnici. Stará matka maloletých detí to údajne konzultovala s triednymi
učiteľkami detí, ktoré jej uviedli, že urobila správne, aby deti psychicky netrpeli. Navrhovateľka spoločne
so svojím synom a s maloletými deťmi obývajú 2,5 - izbový byt, ktorý je dispozične riešený obývacou
miestnosťou, 2 izbami na spanie, kuchyňou, kúpeľňou a sociálnym zariadením. Uvedený byt je vo
vlastníctve syna navrhovateľky. Čistotu a poriadok v čase šetrenia hodnotí úrad na požadovanej úrovni.
Maloleté deti majú v domácnosti starej matky vlastné lôžka na ktorých spávajú. Vybavenie domácnosti
zodpovedá potrebám maloletých detí. Navrhovateľka počas pohovoru uviedla, že jej mesačné náklady
na domácnosť sú tvorené nájomným vo výške 220,- Eur, výdavkami za elektrickú energiu v sume 80,-
Eur, plynom 20,- Eur, výdavkami za internet v sume 20,- Eur a televíziu v sume 30,- Eur. Navrhovateľke
v mesiaci máj 2022 končí príspevok v nezamestnanosti v sume 400,- Eur. Iný príjem navrhovateľka
neuvádza. Syn navrhovateľky je zamestnaný vo firme GEFCO v Trnave ako skladník s mesačným
príjmom približne 800 - 900,- Eur. Navrhovateľke prispieva na domácnosť, nakupuje potraviny a všetko,
čo do domácnosti potrebujú. Nakupuje i veci pre maloleté deti. Maloletá Y. navštevuje 1. ročník O. Y.
v Y.. Maloletý Y. navštevuje 3. ročník rovnakej základnej školy. Obe maloleté deti navštevujú školskú
jedáleň a družinu. Maloletý S. navštevuje Materskú školu J.A. X. v Y.. Všetky tri maloleté deti sú v
evidencii všeobecného lekára pre deti a dorast J.. K. Ť. v Seredi. Maloleté deti nebývajú často choré
a prekonali iba bežné detské ochorenia. Majú absolvované všetky očkovania a preventívne prehliadky.
Dňa 18.05.2022 sa dostavili na vopred dohodnutý termín na úrad všetky tri maloleté deti, ktoré prišli
v sprievode navrhovateľky a jej syna za účelom vykonania pohovoru s maloletými deťmi. Pohovor
prebiehal iba s maloletými deťmi bez prítomnosti zákonného zástupcu, respektíve iných osôb. Počas
pohovoru boli maloleté deti komunikatívne, spontánne. Všetky tri maloleté deti sa zhodli, že majú veľmi
radi svojho krstného a svoju starú matku, s ktorými bývajú v spoločnej domácnosti. Počas pohovoru

maloleté deti spomínali, ako bývali so svojou matkou v prenajatom byte v Y.. Maloletý Y. uviedol, že otec
pán G. Ž. nie je jeho otcom, berie ho len ako kamaráta. Podľa vyjadrení maloletých detí toho času ich
otec nenavštevuje, navštevoval ich iba v minulosti, keď bola ich matka doma. Maloletý Y. uviedol, že
za svojho otca považujú svojho krstného (syn navrhovateľky). Maloletý Y. sa učí do školy s krstným,
ktorý podľa jeho slov veľmi dobre vysvetľuje učivo a hneď tomu porozumie. Maloletý S. uviedol, že v
materskej škole, ktorú navštevuje sa mu páči. Maloletý Y. v škole navštevuje záujmový krúžok ,, hýbeme
sa a tvoríme ,,. Maloletá Y. taktiež navštevuje záujmový krúžok,, počítačový,,. Všetky tri maloleté deti sa
zhodli, že v domácnosti navrhovateľky je im dobre a nič im nechýba. Svoju starú matku majú veľmi radi.
Na bývanie v jej domácnosti sú zvyknuté, nakoľko tam v minulosti spoločne so svojou matkou bývali.
Počas pohovoru úrad pozoroval, že maloletý S. je na svoj vek veľmi šikovný, zrozumiteľne rozpráva,
keď chcel niečo povedať vždy sa slušne prihlásil o slovo. Otec maloletých detí Y. G. S. podľa vyjadrení
navrhovateľky maloleté deti nenavštevuje. Naposledy maloletým deťom poslal výživné v sume 200,- Eur
v mesiaci január 2022, odvtedy neposlal žiadne výživné. Maloleté deti nijakým spôsobom nekontaktuje.
Podľa vyjadrení navrhovateľky svoje deti nemá vôbec rád a nie je vôbec rodinne založený, radšej sa
venuje svojim kamarátom ako rodine. Údajne je zamestnaný vo firme U. v Seredi. Dňa 18.05.2022 úrad
vykonal v domácnosti otca maloletých detí neohlásené šetrenie. Nikto nereagoval a vstup do domácnosti
nebol umožnený a z toho dôvodu vo dverách domácnosti zanechali predvolanie s výzvou kontaktovania
úradu. Do dnešného dňa úrad nikto nekontaktoval. Telefonickým kontaktom na otca maloletých detí úrad
nedisponuje. Navrhovateľka je s matkou maloletých detí v pravidelnom telefonickom kontakte. Matka
sa na svoje maloleté deti pýta, ako sa majú, či sú zdravé a podobne. Maloleté deti matku v ÚVTOS
osobne nenavštevujú.

9. Zo správy z O. ZŠ sv. O. a J. v Y. zo dňa 27.05.2022 vyplýva, že maloletá Y. je žiačkou 1.A
triedy, ročník neopakuje. Jej vyučovacie výsledky sú veľmi dobré, na hodinách je snaživá, správanie
je vzorné a príkladné pre ostatných žiakov. Na vyučovanie chodí pripravená, domáce povinnosti si plní
svedomito, školské pomôcky nosí riadne do školy. Vždy má pripravenú desiatu a aj sa stravuje v školskej
jedálni. Dochádzka do školy je riadna, žiačka nevymeškáva vyučovanie. Maloletý Y. je žiakom 3.A triedy,
ročník neopakuje. Jeho vyučovacie výsledky sa počas tretieho ročníka výrazne zlepšili, zodpovedne sa
pripravuje na vyučovanie, školské pomôcky si riadne nosí. Správanie je vzorné, v súlade so školským
poriadkom, v kolektíve je obľúbený. Desiatu má vždy pripravenú a aj sa stravuje v školskej jedálni.
Dochádzka je riadna, žiak vymeškáva málo, iba v odôvodnených prípadoch. Počas starostlivosti o deti
starou matkou a krstným otcom škola zaznamenala napredovanie detí vo vyučovacích výsledkoch. Aj
voľný čas detí trávia s nimi zmysluplne a plnohodnotne.
10. Z lekárskej správy všeobecného lekára J.. Z. J. zo dňa 30.05.2022 vyplýva, že zdravotný stav
navrhovateľky je veku primeraný. Navrhovateľka je zdravotne spôsobilá na starostlivosť o maloleté deti.
11. Z lekárskej správy všeobecného lekára pre deti a dorast J.. K. Ť. zo dňa 31.05.2022 vyplýva, že
maloleté deti sú toho času zdravé.
12. Z podania matky maloletých detí, doručené súdu dňa 01.07.2022 vyplýva, že matka maloletých detí
v plnom rozsahu súhlasí s návrhom navrhovateľky na zverenie maloletých detí do jej náhradnej osobnej
starostlivosti, nakoľko navrhovateľka zabezpečuje starostlivosť o maloleté deti od jej nástupu do výkonu
trestu odňatia slobody.
13. Na pojednávaní konanom dňa 07.07.2022 sa navrhovateľka pridržiavala svojho návrhu. O maloleté
deti sa chce postarať do času, kým sa nevráti ich matka z výkonu trestu odňatia slobody. Ďalej uviedla,
že otec maloletých detí bol s nimi naposledy v kontakte v novembri 2022, resp. do tohto obdobia prispel
na ich výživu a to naposledy v novembri 2021 v celkovej výške 200,- Eur, ďalšie mesiace už neplatil
nič. Svoje deti od uvedeného času nekontaktoval žiadnym spôsobom. Navrhovateľka nemá vedomosť
o tom, či v súčasnosti pracuje. Čo sa týka určenia výživného zo strany matky maloletých detí, toto
navrhovateľka ponechala na súd. Matka detí je vo výkone trestu pracovne zaradená. Výšku jej príjmu
navrhovateľka nepozná, inak je s ňou v pravidelnom kontakte a chcela by, aby už bola prepustená,
našla si zamestnanie a aby žili ako riadna rodina. Čo sa týka výživného od otca maloletých detí Y. G. S.
navrhovateľka uviedla, aby ostalo v takej výške, ako to bolo určené v poslednom súdnom rozhodnutí.

14. Kolízna opatrovníčka na pojednávaní dňa 07.07.2022 navrhla zveriť maloleté deti do náhradnej
osobnej starostlivosti navrhovateľky, nakoľko ako uviedla v správach, navrhovateľka má vytvorené
vhodné podmienky. Nakoľko matka maloletých detí je vo výkone trestu odňatia slobody, navrhla určiť
výživné zo strany matky maloletých detí v minimálnej výške a teda vo výške 30 % zo sumy životného
minima na maloleté nezaopatrené dieťa. Čo sa týka určenia výživného zo strany otca maloletých detí

Y. G. S., navrhla ho ponechať vo výške podľa posledného súdneho rozhodnutia vo veci starostlivosti o
maloleté deti, a aby toto výživné zo strany rodičov bolo poukazované na účet úradu.

15. Podľa § 44 ods. 1 zákona č. 36/2005 Z. z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len
„ZR“), náhradnou starostlivosťou je viacero osobitne usporiadaných, na seba nadväzujúcich a vzájomne
sa podmieňujúcich dočasných opatrení, ktoré nahrádzajú osobnú starostlivosť rodičov o maloleté dieťa
v prípadoch, ak ju rodičia nezabezpečujú alebo nemôžu zabezpečiť.

16. Podľa § 44 ods. 2 ZR, náhradná starostlivosť, na ktorej základe vznikajú vzťahy medzi maloletým
dieťaťom a inou osobou, môže vzniknúť len rozhodnutím súdu a jej obsah tvoria práva a povinnosti
vymedzené zákonom alebo súdnym rozhodnutím.

17. Podľa § 44 ods. 3 písm. a/ ZR, náhradnou starostlivosťou je zverenie maloletého dieťaťa do osobnej
starostlivosti inej fyzickej osoby než rodiča.

18. Podľa § 45 ods. 1 ZR, ak to vyžaduje záujem maloletého dieťaťa, súd môže zveriť maloleté dieťa
do náhradnej osobnej starostlivosti. Osobou, ktorej možno maloleté dieťa takto zveriť, sa môže stať len
fyzická osoba s trvalým pobytom na území Slovenskej republiky, ktorá má spôsobilosť na právne úkony
v plnom rozsahu, osobné predpoklady, najmä zdravotné, osobnostné a morálne, a spôsobom svojho
života a života osôb, ktoré s ňou žijú v domácnosti, zaručuje, že bude náhradnú osobnú starostlivosť
vykonávať v záujme maloletého dieťaťa. Osobe, ktorá nezabezpečuje osobnú starostlivosť o svoje
maloleté dieťa z dôvodu, že jej bolo zo starostlivosti odňaté rozhodnutím súdu, nemožno v čase trvania
odňatia dieťaťa zveriť maloleté dieťa do náhradnej osobnej starostlivosti na čas trvania odňatia dieťaťa.

19. Podľa § 45 ods. 2 ZR, pri zverení maloletého dieťaťa do náhradnej osobnej starostlivosti uprednostní
súd predovšetkým príbuzného maloletého dieťaťa, ak spĺňa ustanovené predpoklady. Ak sa má
maloleté dieťa zveriť do náhradnej osobnej starostlivosti prarodiča, súrodenca maloletého dieťaťa
alebo súrodenca rodiča maloletého dieťaťa, splnenie podmienky trvalého pobytu na území Slovenskej
republiky sa nevyžaduje za predpokladu, že prarodič, súrodenec maloletého dieťaťa alebo súrodenec
rodiča maloletého dieťaťa má evidovaný trvalý pobyt alebo iný obdobný pobyt na území členského štátu
Európskej únie.

20. Podľa § 45 ods. 3 ZR, v rozhodnutí súd vymedzí osobe, ktorej bolo maloleté dieťa zverené do
náhradnej osobnej starostlivosti, jej rozsah práv a povinností k maloletému dieťaťu.

21. Podľa § 45 ods. 4 ZR, osoba, ktorej bolo maloleté dieťa zverené do náhradnej osobnej starostlivosti,
je povinná vykonávať osobnú starostlivosť o maloleté dieťa v rovnakom rozsahu, v akom ju vykonávajú
rodičia; osoba, ktorej bolo maloleté dieťa zverené do náhradnej osobnej starostlivosti vykonávanej na
území Slovenskej republiky, je povinná najmenej 30 dní pred dočasným premiestnením maloletého
dieťaťa oznámiť súdu dočasné premiestnenie maloletého dieťaťa do cudziny na dobu dlhšiu ako tri
mesiace spolu s údajom o mieste, účele a dĺžke pobytu v cudzine a o iných významných skutočnostiach
súvisiacich s dočasným premiestnením. Právo zastupovať maloleté dieťa a spravovať jeho majetok má
iba v bežných veciach. Ak táto osoba predpokladá, že rozhodnutie zákonného zástupcu maloletého
dieťaťa v podstatných veciach nie je v súlade so záujmom maloletého dieťaťa, môže sa domáhať, aby
tento súlad pri konkrétnom rozhodnutí zákonného zástupcu preskúmal súd.

22. Podľa § 45 ods. 7 ZR, vyživovacia povinnosť rodičov voči maloletému dieťaťu rozhodnutím súdu
podľa odseku 1 nezaniká.

23. Podľa § 45 ods. 8 ZR, súd pri rozhodovaní o zverení maloletého dieťaťa do náhradnej osobnej
starostlivosti určí rodičom alebo iným fyzickým osobám povinným poskytovať maloletému dieťaťu
výživné rozsah ich vyživovacej povinnosti a súčasne im uloží povinnosť, aby počas trvania náhradnej
osobnej starostlivosti, najdlhšie však do dovŕšenia plnoletosti dieťaťa, poukazovali výživné úradu práce,
sociálnych vecí a rodiny. Ak povinný podľa prvej vety neplní vyživovaciu povinnosť poukazovaním
výživného úradu práce, sociálnych vecí a rodiny, má tento úrad právo vykonávať úkony vo veciach
uplatňovania nárokov na výživné maloletého dieťaťa vrátane uplatňovania týchto nárokov v exekučnom
konaní vo svojom mene a na účet tohto maloletého dieťaťa. Ak je maloleté dieťa zverené do náhradnej
osobnej starostlivosti podľa odseku 2 druhej vety osobe, ktorá nemá trvalý pobyt na území Slovenskej

republiky, súd povinnému uloží povinnosť, aby výživné poukazoval tejto osobe; úrad práce, sociálnych
vecí a rodiny nemá v tomto prípade právo vykonávať úkony vo veciach uplatňovania nárokov na
výživné maloletého dieťaťa. Po dovŕšení plnoletosti dieťaťa, ktoré bolo zverené do náhradnej osobnej
starostlivosti, sú rodičia povinní poukazovať výživné dieťaťu.

24. Podľa § 62 ods.1 až 5 ZR, plnenie vyživovacej povinnosti rodičov k deťom je ich zákonná povinnosť,
ktorá trvá do času, kým deti nie sú schopné samé sa živiť. Obaja rodičia prispievajú na výživu svojich
detí podľa svojich schopností, možností a majetkových pomerov. Dieťa má právo podieľať sa na životnej
úrovni rodičov. Každý rodič bez ohľadu na svoje schopnosti, možnosti a majetkové pomery je povinný
plniť svoju vyživovaciu povinnosť v minimálnom rozsahu vo výške 30 % zo sumy životného minima
na nezaopatrené neplnoleté dieťa alebo na nezaopatrené dieťa podľa osobitného zákona. Pri určení
rozsahu vyživovacej povinnosti súd prihliada na to, ktorý z rodičov a v akej miere sa o dieťa osobne
stará. Ak rodičia žijú spolu, prihliadne súd aj na starostlivosť rodičov o domácnosť. Výživné má prednosť
pred inými výdavkami rodičov. Pri skúmaní schopností, možností a majetkových pomerov povinného
rodiča súd neberie do úvahy výdavky povinného rodiča, ktoré nie je nevyhnutné vynaložiť.

25. Osobitným zákonom v danom prípade je zákon č. 601/2003 Z. z. (§ 2 písm. c/) o životnom minime a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a v súlade s príslušným opatrením
MPSVaR SR č. 227/2022 Z. z. je minimálna výška vyživovacej povinnosti na jedno nezaopatrené
neplnoleté dieťa s účinnosťou od 01.07.2022 suma 32,10 Eur.

26. Súd mal na základe vykonaného dokazovania za preukázané, že v danom prípade je dôvodné
návrhu navrhovateľky, domáhajúcej sa zverenia maloletých detí do jej náhradnej osobnej starostlivosti,
vyhovieť. Navrhovateľka sa o maloleté deti fakticky nepretržite stará od októbra 2021, pričom kolízny
opatrovník nezistil v rámci šetrenia pomerov na strane navrhovateľky ako aj na strane maloletých detí
nijaké nedostatky v poskytovanej starostlivosti. Vykonaním dokazovaním mal súd za preukázané, že
návrh bol podaný dôvodne, keďže maloleté deti sa aktuálne nachádzajú v starostlivosti navrhovateľky
z dôvodu, že matka maloletých detí sa nachádza vo výkone trestu odňatia slobody, z ktorého dôvodu
nemôže zabezpečovať osobnú starostlivosť o maloleté deti, ktoré jej súdom boli zverené do osobnej
starostlivosti. Otec maloletých detí (Y. G. S.) tiež nevykonáva osobnú starostlivosť o maloleté deti, o
maloleté deti nemá záujem. Jediná osoba, ktorá prichádza do úvahy ohľadom starostlivosti o maloleté
deti je navrhovateľka (stará matka detí), pričom z jej strany v starostlivosti o maloleté deti neboli súdom
zistené žiaden nedostatky, naopak deti v jej starostlivosti napredujú vo všetkých oblastiach ich života
týkajúcich sa ich psychického aj fyzického vývinu. Zároveň súd zistil, že navrhovateľka spĺňa všetky
zákonom stanovené podmienky na zverenie maloletých detí do jej náhradnej osobnej starostlivosti,
s tým, že maloleté deti sa vyjadrili, že sa v jej starostlivosti cítia dobre a majú vytvorené vzájomné
citové väzby. Vykonaným dokazovaním neboli zistené ani žiadne iné prekážky, pre ktoré by maloleté
deti nemohli byť zverené do náhradnej osobnej starostlivosti navrhovateľky. S poukazom na uvedené
skutočnosti súd rozhodol tak, že zveril maloleté dieťa do náhradnej osobnej starostlivosti navrhovateľky,
ktorá má vytvorené vhodné podmienky pre zabezpečenie riadnej starostlivosti o maloleté deti, spĺňa
morálne, osobnostné, aj zdravotné podmienky, ktoré vyžaduje zákon pre zverenie maloletých detí do
náhradnej osobnej starostlivosti a medzi navrhovateľkou a maloletými deťmi sú vytvorené citové väzby.

27. Súd ďalej určil, ako majú rodičia maloletých detí prispievať na ich výživu. Pri určení výšky výživného
vo vzťahu k matke vychádzal z toho, že matka maloletých detí sa aktuálne nachádza vo výkone trestu
odňatia slobody, kde síce je pracovne zaradená, avšak súdu z jeho činnosti je známe, že príjmy, aj keď
sú z účastníci konania vo výkone trestu zaradení do pracovného procesu, nie sú vysoké. Súd pri určení
výživného vychádzal z ustanovenia § 62 ods. 3 Zákona o rodine a príslušného opatrenia MPSVaR SR,
s poukazom na jej majetkové, sociálne a zárobkové pomery s tým, že platenie výživného v zákonom
stanovenej minimálnej výške je povinnosťou každého rodiča podľa zákona bez ohľadu na to, či ten
ktorý rodič maloletého dieťaťa má alebo nemá nejaký príjem. Matka maloletých detí sa od 11.01.2022
nachádza v Ú. Q. - O., s predpokladaným skončením trestu dňa 22.02.2023, kde je od 19.01.2022
pracovne zaradená, s priemerným vymeriavacím základom za obdobie od 01/2022 - 05/2022 vo výške
98,44 Eur. Aj s ohľadom na to, že v konaní sa jedná o tri maloleté deti, súd matku zaviazal na platenie
výživného v zákonnej minimálnej výške na každé z maloletých detí. Z uvedeného dôvodu súd zaviazal
matku maloletých detí prispievať na ich výživu mesačne sumou vo výške 30 % zo sumy životného minima
na nezaopatrené neplnoleté dieťa alebo nezaopatrené dieťa podľa osobitného zákona, platného v čase
splatnosti bežného výživného, kde výživné je splatné vždy do 15-teho dňa toho ktorého mesiaca vopred

na účet Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny Galanta. Čo sa týka otca maloletých detí, súd zistil, že
okrem maloletých detí o ktoré v konaní ide (Y. G. S.), inú vyživovaciu povinnosť nemá, je rozvedený,
podľa zistení súdu je zamestnaný s priemerným mesačným čistým príjmom 808,08 Eur, preto súd výšku
výživného určil v súlade s ostatným súdnym rozhodnutím, kedy maloleté deti boli zverené do osobnej
starostlivosti matky, teda ponechalo sa výživné na maloletú Y. vo výške 110,- Eur a na maloletého
S. vo výške 90,- Eur. Výživné v takejto výške plne korešponduje s možnosťami a schopnosťami otca
maloletých detí, kde súd vychádzal z jeho čistého príjmu, ktorý dosahuje a je možné postihnúť jeho
príjem v rozsahu 25% až 30%. Pri jeho čistom mesačnom príjme 808,08 Eur je to v rozpätí 202,- Eur
až 242,- Eur na všetky jeho vyživovacie povinnosti. Výška výživného je podľa názoru súdu primeraná
potrebám a veku maloletých detí. Vzhľadom k uvedenému preto súd určil vyživovaciu povinnosť otca
na maloletú Y. vo výške 110,- Eur mesačne a na maloletého S. vo výške 90,- Eur mesačne, kde výživné
je splatné vždy do 15-teho dňa toho ktorého mesiaca vopred na účet Úradu práce, sociálnych vecí a
rodiny Galanta.

28. Nadobudnutím právoplatnosti tohto rozsudku sa zmení rozsudok Okresného súdu Galanta č.k.
XXPc/X/XXXX - 57 zo dňa 31.01.2019 v časti úpravy práv a povinností rodičov k maloletým deťom Y. a S..

29. O trovách konania súd rozhodol v súlade s § 52 Civilného mimosporového poriadku (ďalej len
„CMP“), podľa ktorého žiaden z účastníkov nemá nárok na náhradu trov konania, ak tento zákon
neustanovuje inak.

Poučenie:

Proti tomuto rozsudku nemôžu podať odvolanie navrhovateľka a kolízny opatrovník, nakoľko sa tohto
svojho práva účinne v súlade s ustanovením § 368 Civilného sporového poriadku pred súdom vzdali.

Proti tomuto rozsudku môžu podať odvolanie otec a matka maloletých detí v lehote 15 dní od doručenia
na súde, proti ktorého rozsudku smeruje (§ 355 ods. 1 CSP). Odvolanie môže podať účastník konania, v
ktorého neprospech bolo rozhodnutie vydané. (§ 359 CSP). Odvolanie len proti odôvodneniu rozhodnutia
nie je prípustné (§ 358 CSP).

V odvolaní sa popri všeobecných náležitostiach podania (§ 127 CSP) uvedie, proti ktorému rozhodnutiu
smeruje, v akom rozsahu sa napáda, z akých dôvodov sa rozhodnutie považuje za nesprávne (odvolacie
dôvody) a čoho sa odvolateľ domáha (odvolací návrh) (§363 CSP).

Odvolanie možno odôvodniť len tým, že
a) neboli splnené procesné podmienky,
b) súd nesprávnym procesným postupom znemožnil strane, aby uskutočňovala jej patriace procesné
práva v takej miere, že došlo k porušeniu práva na spravodlivý proces,
c) rozhodoval vylúčený sudca alebo nesprávne obsadený súd,
d) konanie má inú vadu, ktorá mohla mať za následok nesprávne rozhodnutie vo veci,
e) súd prvej inštancie nevykonal navrhnuté dôkazy, potrebné na zistenie rozhodujúcich skutočností,
f) súd prvej inštancie dospel na základe vykonaných dôkazov k nesprávnym skutkovým zisteniam,
g) zistený skutkový stav neobstojí, pretože sú prípustné ďalšie prostriedky procesnej obrany alebo ďalšie
prostriedky procesného útoku, ktoré neboli uplatnené, alebo
h) rozhodnutie súdu prvej inštancie vychádza z nesprávneho právneho posúdenia veci (§ 365 CSP).

Odvolanie možno odôvodniť aj tým, že súd prvej inštancie nesprávne alebo neúplne zistil skutočný stav
veci. Odvolacie dôvody možno meniť a dopĺňať až do rozhodnutia o odvolaní (§ 62 CMP).

Ak povinný dobrovoľne nesplní, čo mu ukladá vykonateľné rozhodnutie, oprávnený môže podať návrh na
vykonanie exekúcie podľa zákona č. 233/1995 Z. z. o exekútoroch a exekučnej činnosti v platnom znení.
Návrh na vykonanie exekúcie sa podáva na príslušný súd podľa (zák. č. 233/1995 Z.z.) elektronicky
do elektronickej schránky súdu alebo ak oprávnený alebo jeho zástupca nemá aktivovanú elektronickú
schránku, alebo mu v možnosti podať návrh elektronickými prostriedkami bránia iné dôvody, možno
podať návrh na vykonanie exekúcie prostredníctvom ktoréhokoľvek exekútora (§ 48 zákona č. 233/1995
Z. z.).

Podľa štvrtej časti CMP sa postupuje pri výkone rozhodnutia, ktorým bola upravená starostlivosť o
maloletého, styk s maloletým alebo iná ako peňažná povinnosť vo vzťahu k maloletému. Podľa štvrtej
časti CMP sa postupuje aj pri výkone rozhodnutia o návrat maloletého do cudziny pri neoprávnenom
premiestnení alebo zadržaní.

Podľa štvrtej časti CMP sa postupuje aj vtedy, ak z osobitného predpisu alebo z medzinárodnej zmluvy,
ktorou je Slovenská republika viazaná, vyplýva vykonateľnosť dohody alebo verejnej listiny, ktorou bola
upravená starostlivosť o maloletého, styk s maloletým alebo iná ako peňažná povinnosť vo vzťahu k
maloletému.

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.