Rozhodnuté bolo na súde Okresný súd Prešov
Rozhodutie vydal sudca JUDr. Tomáš Novák
Oblasť právnej úpravy – Správne právo – Volebné veci
Forma rozhodnutia – Uznesenie
Povaha rozhodnutia – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami
Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)
Predpisy odkazované v rozhodnutí
Súd: Okresný súd Prešov
Spisová značka: 18S/1/2022
Identifikačné číslo súdneho spisu: 8022200470
Dátum vydania rozhodnutia: 16. 09. 2022
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Tomáš Novák
ECLI: ECLI:SK:OSPO:2022:8022200470.1
Uznesenie
Okresný súd Prešov v právnej veci registrácie kandidátnych listín pre voľby do orgánov samosprávnych
krajov o návrhu žalobcu V. G., nar. XX.XX.XXXX, bytom E.Á. XXX, XXX XX E., proti žalovanému: Volebná
komisia B. samosprávneho kraja, I. W. X, XXX XX B., o vydanie rozhodnutia o zaregistrovaní kandidáta
pre voľby do zastupiteľstva Prešovského samosprávneho kraja vo volebnom obvode č. XX, takto
r o z h o d o l :
I. Súd registruje V. G., nar. XX.XX.XXXX, bytom E. XXX, XXX XX E., ako nezávislého kandidáta pre
voľby do zastupiteľstva Prešovského samosprávneho kraja vo volebnom obvode č. XX.
II. Náhradu trov konania žalobcovi nepriznáva.
o d ô v o d n e n i e :
1. Volebná komisia Prešovského samosprávneho kraja vo volebnom obvode č. XX rozhodnutím zo dňa
XX.XX.XXXX č. B. I. X/XXXX podľa ustanovenia § 140 ods. 2 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach
výkonu volebného práva a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v znení neskorších predpisov,
preskúmala podľa § 140 ods. 2 citovaného zákona kandidátnu listinu V. G. (žalobcu), predloženú
pre voľby do zastupiteľstva B.K. samosprávneho kraja a na svojom zasadnutí dňa XX.XX.XXXX
ho nezaregistrovala na predloženej kandidátnej listine, a to z dôvodu, že osobitná listina pripojená
ku kandidátnej listine je neúplná, nakoľko bola podpísaná voličmi v počte XXX platných podpisov. V
odôvodnení svojho rozhodnutia komisia uviedla, že osobitnú listinu priloženú ku kandidátnej listine
považuje za neúplnú v zmysle ustanovenia § 140 ods. 9 volebného zákona. Volebná komisia B.
samosprávneho kraja v rozhodnutí poukázala na nižšie uvedené podpisové hárky obsiahnuté v osobitnej
listine voliča na osobitnej listine:
- na podpisovom hárku č. X pod poradovým číslom Y., X,
- na podpisovom hárku č. X pod poradovým číslom X, X,
- na podpisovom hárku č. X pod poradovým číslom XX,
- na podpisovom hárku č. X pod poradovým číslom X, X,
- na podpisovom hárku č. X pod poradovým číslom X, X, X, X, X, XX,
- na podpisovom hárku č. X pod poradovým číslom X, X, X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, X, X, X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, X až XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, X, XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X až X, X, X, XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, X, X, XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, X, X, X, X, X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X až X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X až XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X až XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X až XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X až X, X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X až XX,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X, X,
- na podpisovom hárku č. XX pod poradovým číslom X,
a to, že z celkového počtu podpisov XXX obsiahnutých na XX podpisových hárkoch bol uvedený
vlastnoručný podpis pri XXX voličoch, čím nebola splnená zákonná podmienka podpísania osobitnej
listiny voličmi v počte XXX.
2. Dňa XX.XX.XXXX bol na Krajský súd v B. doručený návrh žalobcu na vydanie rozhodnutia o
jeho zaregistrovaní ako kandidáta pre voľby do zastupiteľstva B. samosprávneho kraja podľa § 140
ods. 5 citovaného zákona. Ako v návrhu uviedol, je toho názoru, že žalovaný nerozhodol o jeho
nezaregistrovaní dôvodne a náležite, a preto považuje toto rozhodnutie za nezákonné. Žalovaným
uvádzané odôvodnenie je nedostatočné a nepreskúmateľné, keďže len formálne vymenúva čísla
osobitných listín, tvoriacich prílohu k žiadosti o zaregistrovanie kandidáta, bez toho, aby uvádzal
konkrétne dôvody, pre ktoré tieto osobitné listiny považuje za nedostatočné, resp. vadné. Niet pritom
žiadnych pochýb o tom, že osoby uvedené na osobitných listinách existujú a svojimi podpismi prejavujú
svoj záujem na jeho kandidatúre. Žalovaný napádaným rozhodnutím teda porušil jeho občianske
právo byť voleným kandidátom do orgánov samosprávneho kraja a takisto právo na presvedčivé a
náležité odôvodnenie svojho rozhodnutia, keďže svoje rozhodnutie nijako riadne nezdôvodnil a na
odstránenie prípadných formálnych nedostatkov priložených osobitných listín ho ani nijak nevyzval a
na základe bližšie neuvedených nedostatkov podpisových hárkov, ktoré žalovaný v rozhodnutí uvádza,
ho neregistroval ako nezávislého kandidáta pre voľby do zastupiteľstva B.É. samosprávneho kraja
vo volebnom obvode č. XX. Rozhodnutie žalovaného považuje za arbitrárne, nepreskúmateľné a
nezákonné.
3. Uznesením č. k. XS/XX/XXXX-X zo dňa XX.XX.XXXX Krajský súd v Prešove postúpil vec Okresnému
súdu B. ako súdu vecne a miestne príslušnému podľa § 293 ods. 1 Správneho súdneho poriadku (ďalej
len SSP). Spis bol tunajšiemu súdu doručený dňa XX.XX.XXXX.
4. Žalovaný dňa XX.XX.XXXX doručil súdu svoje vyjadrenie vo veci, k čomu pripojil kópie hárkov
osobitnej listiny, na ktorých sú pri menách voličov pod poradovými číslami uvedenými v napadnutom
rozhodnutí podpisy, ktoré podľa jednohlasného uznesenia sa volebnej komisie neprislúchajú označeným
voličom - t. j. osobitná listina bola podpísaná pri dotknutých voličoch osobou odlišnou od konkrétneho
voliča, a teda je tu absencia vlastnoručného podpisu voliča. Z uvedeného dôvodu, ako uviedol, Volebná
komisia B. samosprávneho kraja tieto podpisy nezapočítala do celkového počtu podpisov potrebných
pre zaregistrovanie nezávislého kandidáta.
5. Podľa § 132 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a doplnení
niektorých zákonov, za poslanca zastupiteľstva samosprávneho kraja (ďalej len „zastupiteľstvo“) môže
byť zvolený obyvateľ samosprávneho kraja, ktorý má trvalý pobyt v obci alebo vo vojenskom obvode,
ktoré patria do územia volebného obvodu, v ktorom kandiduje, a najneskôr v deň volieb dovŕši 18 rokov
veku.
6. Podľa § 139 ods. 1 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a
doplnení niektorých zákonov, kandidátnu listinu môže podať politická strana, ktorá je registrovaná podľa
osobitného predpisu, a nezávislý kandidát. Politická strana doručí kandidátnu listinu v listinnej forme
aj elektronickej forme prostredníctvom svojho splnomocnenca a nezávislý kandidát osobne najneskôr
60 dní predo dňom konania volieb zapisovateľovi volebnej komisie samosprávneho kraja. Nezávislý
kandidát môže doručiť kandidátnu listinu aj prostredníctvom inej osoby, ktorú na to písomne splnomocnil.
Splnomocnenec politickej strany alebo koalície, nezávislý kandidát alebo jeho splnomocnenec pri
doručení kandidátnej listiny preukazuje svoju totožnosť občianskym preukazom alebo dokladom o
pobyte pre cudzinca. Lehota na podanie kandidátnej listiny sa končí uplynutím posledného dňa lehoty.
Na kandidátne listiny, ktoré neboli doručené ustanoveným spôsobom, a na kandidátne listiny doručené
po uplynutí tejto lehoty sa neprihliada.
7. Podľa § 139 ods. 9 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a
doplnení niektorých zákonov, súčasťou kandidátnej listiny každého nezávislého kandidáta je osobitná
listina podpísaná voličmi, ktorí podporujú jeho kandidatúru a majú trvalý pobyt v obci alebo vo vojenskom
obvode, ktoré patria do územia volebného obvodu, v ktorom kandiduje (ďalej len „osobitná listina“),
v počte 400 podpisov. V osobitnej listine každý volič pri podpise uvedie meno a priezvisko, dátum
narodenia, trvalý pobyt, ktorým sa rozumie názov obce, názov ulice, ak sa obec člení na ulice, a číslo
domu. Na každom hárku osobitnej listiny sa uvedie meno, priezvisko, titul, dátum narodenia a adresa
trvalého pobytu kandidáta. Jednou osobitnou listinou možno podporiť len jedného kandidáta.
8. Podľa § 140 ods. 1 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene
a doplnení niektorých zákonov, volebná komisia samosprávneho kraja predložené kandidátne listiny
preskúma. Overenie skutočností podľa § 132 a overenie, či kandidát nie je uvedený na kandidátnych
listinách viacerých politických strán alebo koalícií, vykonáva volebná komisia samosprávneho kraja
prostredníctvom svojho odborného sumarizačného útvaru.
9. Podľa § 140 ods. 2 písm. g) zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o
zmene a doplnení niektorých zákonov, volebná komisia samosprávneho kraja nezaregistruje kandidáta,
ktorý ku kandidátnej listine nepripojil osobitnú listinu podľa § 139 ods. 9 alebo osobitná listina ktorého
je neúplná.
10. Podľa § 140 ods. 4 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene a
doplnení niektorých zákonov, o zaregistrovaní kandidátov alebo nezaregistrovaní kandidátov vyhotoví
volebná komisia samosprávneho kraja bezodkladne rozhodnutie, ktoré podpíše jej predseda, a vyzve
politické strany, koalície a nezávislých kandidátov, aby si rozhodnutie prevzali do 24 hodín. Ak si politická
strana alebo koalícia, alebo nezávislý kandidát rozhodnutie neprevezmú v ustanovenej lehote, považuje
sa rozhodnutie za prevzaté.
11. Podľa § 140 ods. 5 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o
zmene a doplnení niektorých zákonov, proti rozhodnutiu volebnej komisie samosprávneho kraja o
nezaregistrovaní kandidáta môže dotknutá kandidujúca politická strana alebo koalícia a dotknutý
nezávislý kandidát podať návrh na vydanie rozhodnutia o zaregistrovaní kandidáta na správny súd.
12. Podľa § 140 ods. 6 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva a o zmene
a doplnení niektorých zákonov, ak správny súd rozhodne o zaregistrovaní kandidáta, volebná komisia
samosprávneho kraja vykoná rozhodnutie správneho súdu do 24 hodín od jeho doručenia vyznačením
registrácie na kandidátnej listine.
13. Podľa § 293 ods. 1 zákona č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok (ďalej len SSP), žalobca
sa môže žalobou domáhať vydania rozhodnutia o zaregistrovaní kandidáta, ak volebná komisia
samosprávneho kraja rozhodla o nezaregistrovaní kandidáta pre voľby do orgánov samosprávnych
krajov podľa osobitného predpisu.
14. Podľa § 293 ods. 2 SSP, na konanie podľa odseku 1 je príslušný okresný súd, v ktorého obvode
má sídlo samosprávny kraj.
15. Podľa § 297 SSP, žaloba musí byť podaná v lehote troch dní od prevzatia rozhodnutia žalovaného
o nezaregistrovaní kandidáta pre voľby do orgánov samosprávnych krajov.
16. Podľa § 300 SSP, správny súd rozhodne o žalobe do troch dní od jej doručenia.
17. Podľa § 301 ods. 1 SSP, ak správny súd po preskúmaní zistí, že žaloba nie je dôvodná, uznesením
ju zamietne.
18. Podľa § 301 ods. 2 SSP, ak správny súd po preskúmaní zistí dôvodnosť žaloby, uznesením rozhodne
o zaregistrovaní kandidáta pre voľby do orgánov samosprávnych krajov. Vo výroku uvedie označenie
kandidátnej listiny a meno a priezvisko zaregistrovaného kandidáta
19. Podľa § 302 SSP, rozhodnutie podľa § 301 správny súd bezodkladne doručí účastníkom konania.
20. Žalobca sa v danom prípade domáhal vydania rozhodnutia o svojom zaregistrovaní pre voľby do
zastupiteľstva B. samosprávneho kraja vo volebnom obvode č. XX. Žaloba bola žalobcom v súlade
s vyššie citovanými zákonnými ustanoveniami podaná včas a oprávnenou osobou. Účelom konania
vo veciach registrácie kandidátnych listín pre voľby do zastupiteľstva je ochrana kandidátov pred
nezákonnými rozhodnutiami volebných komisii o zaregistrovaní kandidátov alebo o nezaregistrovaní
kandidátov. Predmetom konania je preskúmanie zákonnosti týchto rozhodnutí a prípadná náprava
nezákonného rozhodnutia volebnej komisie. Súd v konaní postupuje podľa zásad o sporovom konaní,
pričom pri dokazovaní vychádza z tvrdení účastníkov konania, ako aj z predložených listinných dôkazov,
rozhodujúcich pre prijatie relevantného skutkového a právneho záveru.
21. Podľa článku 2 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju
vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.
22. Podľa čl. 30 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, občania majú právo zúčastňovať sa na správe
verejných vecí priamo alebo slobodnou voľbou svojich zástupcov. Cudzinci s trvalým pobytom na
území Slovenskej republiky majú právo voliť a byť volení do orgánov samosprávy obcí a do orgánov
samosprávy vyšších územných celkov.
23. Podľa čl. 30 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky, volebné právo je všeobecné, rovné a priame a
vykonáva sa tajným hlasovaním. Podmienky výkonu volebného práva ustanoví zákon.
24. Podľa čl. 30 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, občania majú za rovnakých podmienok prístup k
voleným a iným verejným funkciám.
25. Z vyššie vykonaného dokazovania mal súd citovanými listinnými dôkazmi za preukázané, že žalobca
ako nezávislý kandidát na poslanca do zastupiteľstva B. samosprávneho kraja odovzdal volebnej komisii
kandidátnu listinu pre voľby poslanca spolu s osobitnou listinou pripojenou ku kandidátnej listine s
celkovým počtom podpisov XXX, ktoré boli obsiahnuté na XX podpisových hárkoch. Uvedené podpisové
listiny obsahujú v jednotlivých riadkoch poradové číslo, meno a priezvisko, dátum narodenia, trvalé
bydlisko a podpis občana.
26. Pri posudzovaní dôvodnosti predmetného rozhodnutia volebnej komisie súd skúmal, či obsahuje
konkrétne skutkové zistenia komisie, na základe ktorých rozhodla, že listinu považuje za neúplnú v
zmysle ustanovenia § 140 ods. 9 volebného zákona, pričom sa riadil právnou vetou vyplývajúcou z
uznesenia Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. B.. Ú. X/XX z XX. V. XXXX, aplikovateľnou aj v
tejto veci, podľa ktorej ak zo všetkých údajov o osobe uvedenej na petičnom hárku podľa § 16 ods. 9
zákona SNR č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí, v znení neskorších predpisov, je
nesporné, že ide o existujúcu, inak identifikovateľnú osobu, treba jej podpis na tomto hárku považovať
za platný.
27. Podľa rozhodovacej praxe Ústavného súdu Slovenskej republiky orgány zabezpečujúce prístup
k voleným a iným verejným funkciám porušia čl. 30 ods. 4 ústavy aj tým, že „sťažia, uľahčia
alebo znemožnia uchádzanie sa o funkciu“ (R..Ú./.XX/XX), resp. že nezabezpečia „objektivitu
konania“ (R.R..Ú., R..Ú./.XX/XX). V tejto súvislosti ústavný súd uviedol (R..Ú.X/XX), že „v právnom
štáte je nevyhnutné, aby každý orgán verejnej moci... postupoval pri výkone svojej právomoci tak, že
zabezpečí objektivitu svojho postupu smerujúceho k ochrane alebo uplatňovaniu základného práva
alebo základnej slobody, ako aj objektivitu samotného rozhodovania o ochrane a uplatňovaní základného
práva alebo základnej slobody, a to bez ohľadu na to, či tento postup prebieha v právne formalizovanom
rámci alebo iba v rámci faktickej činnosti príslušného orgánu. Uplatňovanie a ochrana každého
základného práva alebo slobody musí byť v činnosti každého orgánu verejnej moci zabezpečená
reálne a musí prebiehať na nediskriminačnom základe. Táto požiadavka sa dotýka každého úkonu
orgánu verejnej moci, ktorý priamo alebo aspoň sprostredkovane súvisí s ochranou alebo uplatňovaním
základného práva alebo slobody.“ Materiálny prístup pri výklade a aplikácii volebných zákonov a pri
hodnotení porušení volebných zákonov je potrebné aplikovať v celom volebnom procese, t. j. aj v
štádiu predkladania kandidátnych listín a hodnotenia toho, či kandidát splnil zákonné predpoklady na
zaregistrovanie.
28. Povinnosťou každej volebnej komisie pri vydaní rozhodnutia o neregistrovaní kandidáta do
volieb je v prípade zistenia nesúladu kandidátnych listín so zákonom konkrétne zistené skutočnosti
uviesť v prijatom rozhodnutí a nie iba bez ďalšieho skonštatovať nesúlad so zákonom. Neuvedenie
zrozumiteľných, a teda preskúmateľných skutočností v prijatom rozhodnutí preto spôsobuje, že súd
pri preskúmavaní zákonnosti rozhodnutia a postupu komisie nemôže posúdiť, či bol aplikovaný
na predmetnú právnu vec relevantný právny predpis. Táto skutočnosť má preto za následok
nepreskúmateľnosť rozhodnutia pre jeho nezrozumiteľnosť alebo nedostatok dôvodov. Iba samotné
konštatovanie, že na niektorých, aj keď presne označených, podpisových hárkoch chýba vlastnoručný
podpis, a teda boli podpísané pri dotknutých voličoch osobou odlišnou od konkrétneho voliča, čo má
potvrdzovať jednohlasné uznesenie volebnej komisie (aj keď sa tak môžu vizuálne javiť), bez uvedenia
konkrétnych zrozumiteľných, a teda preskúmateľných skutočností preto v správnom súdnom konaní
relevantným spôsobom nepreukazuje, že kandidátna listina je v zmysle ustanovenia § 140 ods. 2 písm.
g) zákona č. 180/2014 Z. z. neúplná, s dôsledkom neregistrácie kandidáta.
29. Vychádzajúc z uvedeného preto súd rozhodol tak ako je to uvedené vo výrokovej časti tohto
uznesenia.
30. O trovách konania rozhodol súd podľa § 167 SSP. Žalobca ako úspešný účastník si náhradu trov
konania neuplatnil, a preto mu súd ich náhradu nepriznal.
Poučenie:
Proti tomuto uzneseniu odvolanie nie je prípustné.
Podľa § 133 ods. 1 a 2 SSP, vo veci samej rozhoduje správny súd rozsudkom. Tento zákon ustanovuje,
kedy správny súd rozhoduje vo veci samej uznesením. Proti rozhodnutiu správneho súdu nie je prípustný
opravný prostriedok, ak tento zákon neustanovuje inak.
Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.