Uznesenie – Volebné veci ,
Iná povaha rozhodnutia Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Okresný súd Liptovský Mikuláš

Rozhodutie vydal sudca JUDr. Zuzana Bajlová

Oblasť právnej úpravy – Správne právoVolebné veci

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Iná povaha rozhodnutia

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Liptovský Mikuláš
Spisová značka: 4S/1/2022
Identifikačné číslo súdneho spisu: 5622202676
Dátum vydania rozhodnutia: 22. 09. 2022
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr., LL.M. Zuzana Bajlová
ECLI: ECLI:SK:OSLM:2022:5622202676.3

Uznesenie
Okresný súd Liptovský Mikuláš v právnej veci žalobcu: D. Č., F.. XX. XX. XXXX, trvale bytom A. T. X, proti
žalovanému: Miestna volebná komisia v Liptovských Beharovciach, v konaní o žalobe o zaregistrovaní
kandidáta pre voľby do orgánov samosprávy obcí, takto

r o z h o d o l :

I. Žaloba s a z a m i e t a.

II. Žalovanému sa voči žalobcovi nárok na náhradu trov konania n e p r i z n á v a.

o d ô v o d n e n i e :

1. Žalobou, doručenou súdu dňa 13. 09. 2022, v spojení s jej doplnením doručeným súdu dňa 19. 09.
2022, sa žalobca domáhal svojho zaregistrovania ako kandidáta na poslanca obce Liptovské Beharovce
pre voľby do orgánov samosprávy obcí. Žalobu odôvodnil tým, že kandidátna listina bola napísaná
zrozumiteľne na to, aby bola zaradená medzi kandidátov. Na základe informácie od zapisovateľky v
obci, že kandidátku môže odovzdať na miestnom obecnom úrade, kandidátnu listinu odovzdal dňa 30.
08. 2022, po odovzdaní kandidátnej listiny starostkou obce mu nebol vystavený žiadny doklad o prebratí
kandidátnej listiny. Nezaradenie kandidátnej listiny berie z hľadiska zaujatosti, lebo mama zapisovateľky
volebnej komisie v obci kandiduje na poslanca. Rozhodnutie o neregistrácii mu bolo doručené 07. 09.
2022. Dôkazy o podaní kandidátnej listiny a odovzdaných podpisových hárkov zo dňa 30. 08. 2022
nemá, nakoľko mu starostka obce Liptovské Beharovce nevydala žiadne potvrdenia.

2. Žalobca pri výsluchu na pojednávaní uviedol, že zotrváva na písomne podanej žalobe. On kandidátnu
listinu nebol zaniesť osobne, ale dňa 29. 08. 2022 ju dal p. F., ktorý povedal, že ju pôjde osobne zaniesť
na úrad, pretože zapisovateľka býva v meste, nie na adrese trvalého bydliska. Čiže kedy a komu to
doručil, k tomu sa vyjadriť nevie. Jemu p. F. tvrdil, že to dal 30. 08. 2022 starostke na obecný úrad.

3. Predsedníčka Miestnej volebnej komisie v Liptovských Beharovciach pri výsluchu na pojednávaní
uviedla, že jej p. U. dňa 06. 09. 2022 oznámila, že boli podané kandidátky, aj kandidátna listina žalobcu
a že tie boli podané oneskorene. Čo sa týka podpisovej listiny, tak oni neakceptovali podpisy p. E. T. a W.
T., lebo tam chýba adresa trvalého pobytu, pri H. P. a P. P. je uvedený len rok narodenia, ale sú to všetko
občania Liptovských Beharoviec a im p. U. povedala, aby neakceptovali celú podpisovú listinu, pretože
trvalý pobyt je uvedený skratkou ako Lipt. Beharovce. Pokiaľ sa týka E. Q., pokiaľ tam má uvedený
dátum narodenia aj celé bydlisko, tak toto akceptovali.

4. Svedkyňa T. E., zapisovateľka Miestnej volebnej komisie Liptovské Beharovce uviedla, že pokiaľ sa
týka kandidátnej listiny žalobcu, tak táto jej nebola doručená vôbec. Viem od p. U., účtovníčky Obecného
úradu Liptovské Beharovce, že jej starostka hovorila, že kandidátna listina žalobcu jej bola doručená 31.
08. 2022. Ona si spomína, že tento istý deň ju telefonicky kontaktoval Š. F., že chce podať kandidátne
listiny za seba a svojich poslancov, teda aj za žalobcu. Volal jej poobede 14.26 hod., ona mu oznámila,
že je to po lehote, ale ak jej ich donesie, tak mu ich nezaregistruje.

5. Svedkyňa C. U., účtovníčka Obecného úradu Liptovské Beharovce uviedla, že ju dňa 31. 08. 2022
telefonicky kontaktovala zapisovateľka miestnej volebnej komisie p. E., že ju telefonicky kontaktoval p. F.,
že chce za seba aj za troch poslancov doručiť kandidátnu listinu, aj kandidátnu listinu žalobcu. Následne
ju telefonicky kontaktovala starostka, že jej volala zapisovateľka. O pol štvrtej ten istý deň 31. 08. 2022, ju
telefonicky kontaktoval p. F. a o 17.00 hod. ju telefonicky kontaktovala p. starostka, že p. F. za seba aj za
troch poslancov jej doručil kandidátne listiny. Vie sa vyjadriť aj k podpisovej listine z toho dôvodu, že má
na starosti organizačno-technické zabezpečenie volieb. Z toho dôvodu sa dňa 06. 09. 2022 zúčastnila aj
zasadnutia volebnej komisie. Pokiaľ sa týka podpisovej listiny, tak oni akceptovali jedine E. Q., pretože
tá jediná to mala vypísané správne. Ostatní buď nemali dátum narodenia, buď nemali uvedenú obec
alebo obec bola uvedená skratkou. Vie, že na stránke Ministerstva vnútra SR je napísané, že by obec
nemala byť označená skratkou. Ju žalobca neoslovil vôbec, ani osobne ani telefonicky.

6. Okrem výsluchu účastníkov konania a svedkýň súd vykonal vo veci dokazovanie oboznámením
sa s listinnými dôkazmi, a to s Rozhodnutím Miestnej volebnej komisie v Liptovských Beharovciach
č. MKV-7/2022 zo dňa 06. 09. 2022, s Kandidátnou listinou nezávislého kandidáta pre voľby
do Obecného zastupiteľstva Liptovské Beharovce, s Podpisovou listinou na podporu kandidatúry
nezávislého kandidáta, pričom zistil nasledovný skutkový stav:

7. Žalobca dňa 29. 08. 2022 vyhlásil, že súhlasí so svojou kandidatúrou pre voľby do Obecného
zastupiteľstva v Liptovských Beharovciach vo volebnom obvode č. 1 s tým, že nekandiduje na inej
kandidátnej listine a nemá prekážky práva byť volený. Tým istým dňom podpísal kandidátnu listinu
nezávislého kandidáta pre voľby do Obecného zastupiteľstva v Liptovských Beharovciach, ktoré sa
konajú dňa 29. 10. 2022. Súčasťou kandidátnej listiny je podpisová listina v počte dvoch podpisových
hárkov, ktorú podpísalo 20 osôb. V podpisovej listine na podporu kandidatúry nezávislého kandidáta pri
dvoch osobách, resp. podpisoch chýbal názov obce, pri dvoch osobách, resp. podpisoch absentoval
celý dátum narodenia a s výnimkou jedného podpisu bola obec Liptovské Beharovce uvedená skratkou
(Lipt. Beharovce).

8. Rozhodnutím Miestnej volebnej komisie v Liptovských Beharovciach zo dňa 06. 09. 2022, číslo
MKV-7/2022, bolo rozhodnuté o neregistrovaní žalobcu ako nezávislého kandidáta pre voľby do
Obecného zastupiteľstva v Liptovských Beharovciach. Podľa odôvodnenia rozhodnutia, volebná
komisia na svojom zasadnutí dňa 06. 09. 2022 preskúmala podľa § 172 ods. 1 volebného zákona
kandidátnu listinu nezávislého kandidáta a nezaregistrovala ho z dôvodu, že kandidátna listina na
základe § 171 ods. 1 volebného zákona bola doručená po uplynutí lehoty na podávanie kandidátnych
listín a ku kandidátnej listine je pripojená podpisová listina, ktorá podľa § 172 ods. 1 písm. g) volebného
zákona je neúplná.

9. Rozhodnutie Miestnej volebnej komisie v Liptovských Beharovciach o neregistrovaní nezávislého
kandidáta bolo žalobcovi doručené dňa 07. 09. 2022, správnu žalobu podal na prepravu poštovým
úradom dňa 09. 09. 2022.

10. Podľa článku 2 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, štátna moc pochádza od občanov, ktorí ju
vykonávajú prostredníctvom svojich volených zástupcov alebo priamo.

11. Podľa čl. 30 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky, občania majú právo zúčastňovať sa na správe
verejných vecí priamo alebo slobodnou voľbou svojich zástupcov. Cudzinci s trvalým pobytom na
území Slovenskej republiky majú právo voliť a byť volení do orgánov samosprávy obcí a do orgánov
samosprávy vyšších územných celkov.

12. Podľa čl. 30 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky, volebné právo je všeobecné, rovné a priame a
vykonáva sa tajným hlasovaním. Podmienky výkonu volebného práva ustanoví zákon.

13. Podľa čl. 30 ods. 4 Ústavy Slovenskej republiky, občania majú za rovnakých podmienok prístup k
voleným a iným verejným funkciám.

14. Podľa § 303 ods. 1 zákona č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v znení účinnom do 31. 12. 2022
(ďalej len “SSP”), žalobca sa môže žalobou domáhať vydania rozhodnutia o zaregistrovaní kandidáta,

ak miestna volebná komisia alebo mestská volebná komisia rozhodla o nezaregistrovaní kandidáta pre
voľby do orgánov samosprávy obcí, miest a mestských častí podľa osobitného predpisu.

15. Podľa § 307 SSP, žaloba musí byť podaná v lehote troch dní od prevzatia rozhodnutia žalovaného
o nezaregistrovaní kandidáta pre voľby do orgánov samosprávy obcí.

16. Podľa § 311 ods. 1 SSP, ak správny súd po preskúmaní zistí, že žaloba nie je dôvodná, uznesením
ju zamietne.

17. Podľa 164 zákona č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva (ďalej len „volebný
zákon“), za poslanca obecného zastupiteľstva, v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v
meste Košice miestneho zastupiteľstva (ďalej len "obecné zastupiteľstvo") môže byť zvolený obyvateľ
obce, ktorý má trvalý pobyt v obci, v ktorej kandiduje, a najneskôr v deň volieb dovŕši 18 rokov veku.

18. Podľa § 171 ods. 1 volebného zákona, kandidátnu listinu môže podať politická strana, ktorá je
registrovaná podľa osobitného predpisu, a nezávislý kandidát. Politická strana doručí kandidátnu listinu
v listinnej forme prostredníctvom svojho splnomocnenca a nezávislý kandidát osobne najneskôr 60
dní predo dňom konania volieb zapisovateľovi miestnej volebnej komisie. Nezávislý kandidát môže
doručiť kandidátnu listinu aj prostredníctvom splnomocnenca, ktorého na to písomne splnomocnil.
Splnomocnenec politickej strany alebo koalície, nezávislý kandidát a splnomocnenec nezávislého
kandidáta pri doručení kandidátnej listiny preukazuje svoju totožnosť občianskym preukazom alebo
dokladom o pobyte pre cudzinca. Lehota na podanie kandidátnej listiny sa končí uplynutím posledného
dňa lehoty. Na kandidátne listiny, ktoré neboli doručené ustanoveným spôsobom, a na kandidátne listiny
doručené po uplynutí tejto lehoty sa neprihliada.

19. Podľa § 171 ods. 9 volebného zákona, súčasťou kandidátnej listiny každého nezávislého kandidáta
je listina podpísaná voličmi, ktorí podporujú jeho kandidatúru a majú trvalý pobyt v obci, v ktorej kandiduje
(ďalej len "podpisová listina"). V podpisovej listine každý volič pri podpise uvedie meno a priezvisko,
dátum narodenia, trvalý pobyt, ktorým sa rozumie názov obce, názov ulice, ak sa obec člení na ulice,
a číslo domu. Na každom hárku podpisovej listiny sa uvedie meno, priezvisko, titul, dátum narodenia a
adresa trvalého pobytu kandidáta. Jednou podpisovou listinou možno podporiť len jedného kandidáta.
Potrebný počet podpisov je uvedený v prílohe č. 1. Počet obyvateľov obce ku dňu vyhlásenia volieb
zverejní obec spôsobom v mieste obvyklým najneskôr 85 dní predo dňom konania volieb.

20. Podľa § 172 ods. 1 volebného zákona, miestna volebná komisia predložené kandidátne listiny
preskúma a nezaregistruje kandidáta,
a) ktorý má prekážku práva byť volený podľa § 6,
b) ktorý nespĺňa podmienku uvedenú v § 164,
c) ktorý napriek výzve miestnej volebnej komisie v stanovenej lehote neodstránil všetky vlastné mená
alebo ich skratky z údajov o zamestnaní,
d) ktorý ku kandidátnej listine nepripojil vyhlásenie podľa § 171 ods. 5 písm. a) alebo písomnosti podľa
§ 171 ods. 8,
e) ak je uvedený na kandidátnych listinách viacerých politických strán alebo koalícií na tej kandidátnej
listine, ku ktorej nie je pripojené vyhlásenie podľa § 171 ods. 5 písm. a) alebo ods. 8; ak kandidát podpísal
vyhlásenie k viacerým kandidátnym listinám, vyčiarkne ho na všetkých kandidátnych listinách,
f) ktorý je uvedený na kandidátnej listine nad určený počet kandidátov,
g) ktorý ku kandidátnej listine nepripojil podpisovú listinu podľa § 171 ods. 9 alebo podpisová listina
ktorého je neúplná.

21. Podľa § 172 ods. 4 volebného zákona, proti rozhodnutiu miestnej volebnej komisie o nezaregistrovaní
kandidáta môže dotknutá kandidujúca politická strana alebo koalícia a dotknutý nezávislý kandidát podať
návrh na vydanie rozhodnutia o zaregistrovaní kandidáta na správny súd.

22. V súlade s citovanými zákonnými ustanoveniami súd žalobu žalobcu zamietol, nakoľko nemal
preukázanú jej dôvodnosť. Žalobca sa podanou žalobou domáhal vydania rozhodnutia o jeho
zaregistrovaní ako kandidáta pre voľby do Obecného zastupiteľstva v Liptovských Beharovciach.
Prvotne súd skúmal, či žaloba bola podaná včas, v lehote určenej zákonným ustanovením § 307
SSP, t. j. do troch dní od prevzatia rozhodnutia žalovaného o nezaregistrovaní kandidáta pre voľby do

orgánov samosprávy obcí. Súd vychádzal zo skutkových tvrdení žalobcu, že rozhodnutie žalovaného
o nezaregistrovaní si prevzal dňa 07. 09. 2022, ktoré skutkové tvrdenie žalovaný žiadnym spôsobom
nepoprel. Žalobca odovzdal žalobu na poštovú prepravu dňa 09. 09. 2022. Pretože lehota na podanie
žaloby je lehotou procesnou, postačovalo, aby v posledný deň lehoty bola žaloba odovzdaná na pošte.
Súd preto konštatuje, že žaloba bola žalobcom podaná včas.

23. Z vykonaného dokazovania súd nemal preukázanú dôvodnosť podanej žaloby, ktorou sa žalobca
domáhal vydania rozhodnutia o jeho zaregistrovaní ako kandidáta pre voľby do Obecného zastupiteľstva
Obce Liptovské Beharovce, pretože žalobca nedoručil kandidátnu listinu spôsobom ustanoveným v §
171 ods. 1 volebného zákona a súčasne ju nedoručil včas.

24. V zmysle zákonného ustanovenia § 171 ods. 1 volebného zákona, nezávislý kandidát je povinný
doručiť kandidátnu listinu osobne zapisovateľovi miestnej volebnej komisie, prípadne prostredníctvom
splnomocnenca, ktorého na to písomne splnomocní a to v lehote do 30. 08. 2022 (pretože deň konania
volieb do orgánov samosprávy obcí bol určený na 29. 10. 2022, posledný deň lehoty na doručenie
kandidátnych listín bol deň 30. 08. 2022).

25. V konaní nebolo sporné, že žalobca kandidátnu listinu nedoručoval osobne, ale prostredníctvom
p. F.. Žalobca ani skutkovo netvrdil, ani nepreukázal, že písomne splnomocnil p. F. na doručenie
kandidátnej listiny. Rovnako súd v konaní nemal preukázané, že kandidátna listina bola doručená
zapisovateľke miestnej volebnej komisie. Svedkyňa T. E., zapisovateľka miestnej volebnej komisie
uviedla, že kandidátna listina žalobcu jej žalobcom nebola doručená vôbec. Z výsluchu svedkyne C. U.
mal súd preukázané, že k doručeniu kandidátnej listiny žalobcu p. F. došlo dňa 31. 08. 2022, teda po
uplynutí zákonom stanovenej lehoty, starostke obce, teda nie ustanoveným spôsobom, t. j. zapisovateľke
miestnej volebnej komisie.

26. Pretože súd nemal v konaní preukázané, že žalobca doručil kandidátnu listinu zákonom
ustanoveným spôsobom (prostredníctvom písomne splnomocnenej osoby zapisovateľke miestnej
volebnej komisie) a včas (dôsledkom čoho je, že na kandidátnu listinu sa neprihliada), súd sa ďalším
dôvodom uvedeným žalovaným v rozhodnutí o nezaregistrovaní kandidáta, a to neúplnosťou podpisovej
listiny, nezaoberal.

27. Podľa § 168 SSP, žalovanému prizná správny súd podľa pomeru jeho úspechu vo veci voči žalobcovi
právo na náhradu dôvodne vynaložených trov konania iba, ak to možno spravodlivo požadovať. Orgánu
štátnej správy však náhradu trov právneho zastúpenia možno priznať len výnimočne.

28. Podľa § 175 ods. 1 SSP, o nároku na náhradu trov konania rozhodne aj bez návrhu správny súd v
rozhodnutí, ktorým sa konanie končí.

29. V súlade so zákonným ustanovením § 168 SSP súd v konaní úspešnému žalovanému nárok na
náhradu trov konania voči žalobcovi nepriznal, nakoľko nemal preukázané, že to možno spravodlivo
požadovať.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu nie je prípustný opravný prostriedok. (§ 133 ods. 2 SSP)

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.