Uznesenie – Volebné veci ,
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Mestský súd Bratislava III

Rozhodutie vydal sudca JUDr. Tatiana Zapletajová

Oblasť právnej úpravy – Správne právoVolebné veci

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Bratislava III
Spisová značka: 32S/1/2022
Identifikačné číslo súdneho spisu: 1322204260
Dátum vydania rozhodnutia: 21. 09. 2022
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Tatiana Zapletajová
ECLI: ECLI:SK:OSBA3:2022:1322204260.1

Uznesenie
Okresný súd Bratislava III, v právnej veci žalobcu: T. S., nar. XX.XX.XXXX, trvale bytom U. L. 8,
Q., zastúpený: JUDr. Denisa Jánošíková, advokát, Klincová ul. č. 35, Bratislava, proti žalovanému:
Miestna volebná komisia v Bratislave - Vajnoroch, Roľnícka 109, 831 07 Bratislava, o žalobe vo veciach
registrácie kandidátnych listín pre voľby do orgánov samosprávy obcí, miest a mestských častí, takto

r o z h o d o l :

Žaloba sa zamieta.

Žalovanému sa voči žalobcovi nárok na náhradu trov konania nepriznáva.

o d ô v o d n e n i e :

1. Žalobou doručenou tunajšiemu súdu do elektronickej schránky dňa 16.09.2022 sa žalobca domáhal
svojej registrácie ako nezávislého kandidáta pre voľby Miestneho zastupiteľstva Mestskej časti
Bratislava - Vajnory, ktoré boli vyhlásené predsedom Národnej rady Slovenskej republiky na 29. októbra
2022, vo volebnom obvode č. 1. Zároveň sa žalobca domáhal náhrady trov konania.

2. Skutkovo žalobca žalobu odôvodnil tvrdením, že dňa 30.08.2022 odovzdal žalovanému kandidátnu
listinu nezávislého kandidáta na poslanca Miestneho zastupiteľstva Mestskej časti Bratislava - Vajnory
pre voľby do orgánov samosprávy obcí so zákonom stanovenými prílohami vrátane podpisovej listiny
obsahujúcej 318 podpisov. O odovzdaní predmetnej kandidátnej listiny bolo vystavené potvrdenie.
Žalovaný dňa 12.09.2022 vydal rozhodnutie číslo 16/2022 - MZ, ktorým rozhodol o tom, že neregistruje
nezávislého kandidáta - žalobcu pre voľby do Miestneho zastupiteľstva v Bratislave - Vajnoroch vo
volebnom obvode č. 1. Žalovaný v napadnutom rozhodnutí uviedol, že žalobca nedosiahol potrebný
počet podpisov voličov podporujúcich nezávislého kandidáta. Podľa prílohy č. 1 zákona č. 180/2014
Z.z. o podmienkach výkonu volebného práva je potrebných 200 podpisov. Žalovaný z 318 podpisov
predložených žalobcom vylúčil 120 podpisov z dôvodu domnelej duplicity, nesprávneho uvedenia
osobných údajov a úmrtia niektorých voličov. Žalovaný v rozhodnutí nešpecifikoval, ktoré podpisy voličov
vylúčil/nezapočítal, čím žalobcovi znemožnil preverenie tvrdených skutočností. Žalobca podal žiadosť
o sprístupnenie preskúmaných podpisových listín, aby si mohol dané skutočnosti overiť, no žalovaný
ich odmietol vydať. Žalobca si rozhodnutie prevzal dňa 13.09.2022. Žalobným dôvodom je nesprávne
a príliš formálne vyhodnotenie platnosti podpisov voličov podporujúcich žalobcu na podpisovej listine
zo strany žalovaného. Žalobca navrhol súdu vykonať dokazovanie v rozsahu porovnania osobných
údajov voličov na podpisovej listine, ktorých podpisy neboli uznané, voči osobným údajom uvedených
v registri obyvateľov a zozname voličov a aby súd zistil či ich osobné údaje uvedené na podpisovej
listine sú správne a úplné a či sú daní voliči živí. Žalobca je toho názoru, že k posudzovaniu podpisov
na podpisovej listine nie je možné postupovať príliš formalisticky (nález sp. zn. II. ÚS 61/2015, sp. zn.
ÚS 63/2015). Žalobca má za to, že je potrebné preskúmať, či je možné voličov na podpisovej listine
stotožniť v zozname vedených mestskou časťou bez ohľadu na to, či sú jednotlivých voličoch uvedené
formálne nesprávnosti v osobných údajoch.

3. Súd vyzval žalovaného, aby sa obratom vyjadril k žalobe (t.j. obratom do 21.09.2022 do 12:00 hod.).
Žalovaný vo svojom vyjadrení uviedol, že Miestna volebná komisia na svojom zasadnutí dňa 12.9.2022
preskúmala podpisovú listinu a lustrovala v registri obyvateľov a zistila, že žalobca predložil podpisy
fyzických osôb, ktoré už nežijú, uvedené osoby sa nachádzajú na podpisovej listine č. 22 poradie 10
Anna Macúrová, na podpisovej listine č. 9 poradie 10 F. L., kde je u zomrelého uvedené aj nesprávne
priezvisko, na podpisovej listine č. 5 poradie 9 J. G., na podpisovej listine č. 13 poradie 7 L. L. a na
podpisovej listine č. 9 poradie 7 L. S.,- u ktorých je nesprávne uvedený dátum narodenia. Zapisovateľka
volebnej komisie Y. S., ktorá je zároveň matrikárkou mestskej časti Vajnory, vedie ohlasovňu pobytu
mestskej časti Vajnory a evidenciu obyvateľov mestskej časti Vajnory pri preskúmavaní podpisových
listín upozornila na nezrovnalosti, ktoré sú jej známe z aplikačnej praxe a ktoré volebná komisia dôsledne
preskúmala. V podpisových listinách sa nachádzajú často opakované chyby a nezrovnalosti spočívajúce
vo vypísaní a podpisovaní listín jednou fyzickou osobou. Volebná komisia obdŕžala dňa 20.9.2022 o
15.42 prostredníctvom zapisovateľky Gabriely S. tri listiny označené ako „Čestné vyhlásenie“ a to od
Kataríny F., Branislava F. a L. B.. Všetky tri osoby vyhlasujú, že nepodpísali kandidátnu listinu žalobcu. Z
čoho jednoznačne vyplýva, že uvedené podpisy nemôžu byť započítané ako platné hlasy na podpisovom
hárku. Podľa názoru volebnej komisie, sú podpisové listiny tak závažnou listinou, že k ich vyplňovaniu
má byť pristupované s maximálnou zodpovednosťou, tak zo strany podporovateľov ako aj zo strany
samotného kandidáta, ktorý ich predkladá volebnej komisii. Kandidát má vo vlastnom záujme listiny
prekontrolovať a ich prípadné nedostatky odstrániť, čo zrejme nebolo vykonané. Každý kandidát a
tiež jeho podporovateľ aj keď by nepoznal literu zákona, má ovládať vo všeobecnosti, že pri vypĺňaní
úradného tlačiva je povinný vo svojom trvalom pobyte úplne uviesť všetky potrebné údaje a to obec, ulicu
a číslo domu ako aj uviesť svoje meno a priezvisko v správnom tvare. Na základe vyššie uvedeného
žalovaný navrhol žalobu zamietnuť a žalobcovi trovy konania nepriznať.

4. Podľa § 303 ods. 1 zák. č. 162/2015 Z. z. Správneho súdneho poriadku (ďalej tiež SSP) v účinnom
znení žalobca sa môže žalobou domáhať vydania rozhodnutia o zaregistrovaní kandidáta, ak miestna
volebná komisia alebo mestská volebná komisia rozhodla o nezaregistrovaní kandidáta pre voľby do
orgánov samosprávy obcí, miest a mestských častí podľa osobitného predpisu.

5. Podľa § 307 SSP Žaloba musí byť podaná v lehote troch dní od prevzatia rozhodnutia žalovaného o
nezaregistrovaní kandidáta pre voľby do orgánov samosprávy obcí.

6. Podľa § 311 ods. 1 zák. č. 162/2015 Z. z. Správneho súdneho poriadku v účinnom ak správny súd po
preskúmaní zistí, že žaloba nie je dôvodná, uznesením ju zamietne.

7. Podľa § 163 zák. č. 180/2014 Z. z. o podmienkach výkonu volebného práva v účinnom znení (ďalej
aj ako „volebný zákon“) právo voliť do orgánov samosprávy obce má obyvateľ obce, ktorý má trvalý
pobyt v obci.

8. Podľa § 164 volebného zákona, za poslanca obecného zastupiteľstva, v hlavnom meste Slovenskej
republiky Bratislave a v meste Košice miestneho zastupiteľstva (ďalej len „obecné zastupiteľstvo“) môže
byť zvolený obyvateľ obce, ktorý má trvalý pobyt v obci, v ktorej kandiduje, a najneskôr v deň volieb
dovŕši 18 rokov veku.

9. Podľa § 171 ods. 9 volebného zákona, súčasťou kandidátnej listiny každého nezávislého kandidáta je
listina podpísaná voličmi, ktorí podporujú jeho kandidatúru a majú trvalý pobyt v obci, v ktorej kandiduje
(ďalej len „podpisová listina“). V podpisovej listine každý volič pri podpise uvedie meno a priezvisko,
dátum narodenia, trvalý pobyt, ktorým sa rozumie názov obce, názov ulice, ak sa obec člení na ulice,
a číslo domu. Na každom hárku podpisovej listiny sa uvedie meno, priezvisko, titul, dátum narodenia a
adresa trvalého pobytu kandidáta. Jednou podpisovou listinou možno podporiť len jedného kandidáta.
Potrebný počet podpisov je uvedený v prílohe č. 1. Počet obyvateľov obce ku dňu vyhlásenia volieb
zverejní obec spôsobom v mieste obvyklým najneskôr 85 dní predo dňom konania volieb.

10. Podľa § 172 ods. 1 písm. g) volebného zákona, miestna volebná komisia predložené kandidátne
listiny preskúma a nezaregistruje kandidáta, ktorý ku kandidátnej listine nepripojil podpisovú listinu podľa
§ 171 ods. 9 alebo podpisová listina ktorého je neúplná.

11. Podľa § 172 ods. 3 volebného zákona, o zaregistrovaní kandidátov alebo nezaregistrovaní
kandidátov vyhotoví miestna volebná komisia bezodkladne rozhodnutie, ktoré podpíše jej predseda, a
vyzve politické strany, koalície a nezávislých kandidátov, aby si rozhodnutie prevzali do 24 hodín. Ak
politická strana alebo koalícia, alebo nezávislý kandidát neprevezmú rozhodnutie v ustanovenej lehote,
považuje sa rozhodnutie za prevzaté.

12. Podľa prílohy k zákonu č. 180/2014 Z.z. minimálny počet podpisov voličov podporujúcich kandidatúru
nezávislého kandidáta pre voľby poslancov obecného zastupiteľstva a voľby starostu obce v obci s
počtom obyvateľov od 2001 - 20 000, počet podpisov voličov 200.

13. Z vykonaného dokazovania súd zistil nasledovný skutkový stav.

14. Z rozhodnutia Miestnej volebnej komisie v Bratislave - Vajnoroch zo dňa 12.09.2022 vyplýva, že
žalovaný neregistroval žalobcu ako nezávislého kandidáta pre voľby poslancov miestneho zastupiteľstva
z dôvodu, že žalobca nesplnil podmienku podľa § 171 ods. 9 zákona č. 180/2014 Z.z.. Z celového počtu
318 podpisov podpísanými voličmi na podpisových hárkoch č. 1 až č. 34 Miestna volebná komisia v
Bratislave - Vajnoroch po dôkladnom preskúmaní uznala 198 platných podpisov, ktoré obsahovali všetky
požadované náležitosti podpisovej listiny a to, meno a priezvisko, dátum narodenia, adresu trvalého
pobytu pozostávajúcu z názvu obce, názvu ulice, čísla domu, pričom žalobca - nezávislý kandidát
potreboval min. 200 platných podpisov.

15. V prvom rade súd skúmal včasnosť podania žaloby. Z elektronickej doručenky vyplýva, že žaloba
bola súdu doručená dňa 16.09.2022 o 14:06 hod., t.j. v trojdňovej zákonnej lehote na jej podanie, pretože
rozhodnutie bolo žalovanému oznámené dňa 13.09.2022. Vzhľadom k tomu, že žaloba bola podaná
mimo úradných hodín podateľne došlo k jej prideleniu zákonnému sudcovi až najbližší pracovný deň,
t.j. dňa 19.09.2022, odo dňa ktorého je potrebné počítať trojdňovú lehotu na rozhodnutie. Pre krátke
lehoty na rozhodnutie o návrhu žalobcu súd doručil žalovanému žalobu spolu s výzvou na vyjadrenie
sa osobne dňa 20.09.2022.

16. Pri osobnom prevzatí bol poverenému zamestnancovi okresného súdu vydaná administratívna
zložka týkajúca sa žalobcu, ktorá obsahovala podpisové listiny tvoriace kandidátnu listinu žalobcu.
Podpisové hárky týkajúce sa 120 podpisov voličov, ktoré neboli uznané súd podrobne preskúmal a
porovnal ich osobné údaje s údajmi v registri obyvateľov SR. Súd pri jednotlivých osobách, rovnako
ako žalovaný, zistil nasledujúce nedostatky na podpisových hárkoch. Na podpisovom hárku č. 1 pod
poradovým číslom 1 ide o duplicitne uvedenú osobu, nie je uvedené správne priezvisko, pod por. č. 2 -
rovnako ide o duplicitne uvedenú osobu, por. č. 3 - osoba s nesprávne uvedeným dátumom narodenia,
duplicitne uvedená, por. č. 6 - nesprávne uvedené meno a priezvisko, por. č. 8 - nesprávne priezvisko,
duplicita, por. č. 9 - nesprávne priezvisko, dátum narodenia.
Podpisový hárok č. 3 pod por. č. 10 - nesprávne uvedený dátum narodenia, osoba duplicitne uvedená.
Podpisový hárok č. 4, por. č. 1 - nesprávne uvedené meno a priezvisko, por. č. 5 - osoba nemá trvalý
pobyt v obvode obce, por. č. 9 - osoba s uvedenými údajmi sa v registri obyvateľov nenachádza.
Podpisový hárok č. 5, por. č. 4 - nesprávne uvedené meno, duplicitne uvedená osoba, por. č. 6 -
nesprávne uvedený dátum narodenia, por. č. 8 - nesprávne uvedený dátum narodenia, nesprávne číslo
domu, por. č. 9 - úmrtie rok 2019.
Podpisový hárok č. 6, por. č. 4 - nesprávne uvedený dátum narodenia, por. č. 6 - nesprávne uvedená
adresa trvalého pobytu, por. č. 9 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 10 - nesprávne uvedený dátum
narodenie, nesprávne uvedená adresa.
Podpisový hárok č. 7, por. č. 5 - nečitateľné priezvisko a adresa trvalého pobytu, por. č. 9 - nesprávne
uvedené meno, por. č. 10 - nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu.
Podpisový hárok č. 9, por. č. 7 - úmrtie osoby pred dňom vyhlásenia volieb, por. č. 9 - nesprávne uvedené
priezvisko, por. č. 10 - úmrtie rok 2019.
Podpisový hárok č. 10, por. č. 3 - nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu, nemá trvalý pobyt v obci,
por. č. 4 - nesprávne uvedené priezvisko, duplicitne uvedená osoba, por. č. 5 - nesprávne uvedená
adresa trvalého pobytu, trvalý pobyt mimo obce.
Podpisový hárok č. 11, por. č. 4 - nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu, por. č. 6 - nesprávne
uvedené priezvisko, nesprávne číslo domu, por. č. 7 - nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu, por.
č. 10 - nesprávne uvedené číslo domu.

Podpisový hárok č. 12, por. č. 8 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 9 - nesprávne uvedená adresa
trvalého pobytu, trvalý pobyt mimo obce, por. č. 10 - nesprávne uvedené číslo domu.
Podpisový hárok č. 13, por. č. 4 - nesprávne uvedený dátum narodenia, por. č. 5 - duplicitne uvedená
osoba, por. č. 7 - úmrtie rok 2020, por. č. 8 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 10 - nesprávne
uvedený dátum narodenia, duplicitne uvedená osoba.
Podpisový hárok č. 14, por. č. 6 - nesprávne uvedené číslo domu, por. č. 8 - nesprávne uvedená
adresa trvalého pobytu, por. č. 9 - nesprávne uvedené priezvisko, duplicitne uvedená osoba, por. č. 10
- nesprávne uvedené priezvisko, duplicitne uvedená osoba.
Podpisový hárok č. 15, por. č. 4 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 5 - nesprávne uvedené
priezvisko, por. č. 6 - nesprávne uvedené meno a priezvisko osoby, por. č. 7 - nesprávne uvedené meno,
priezvisko, dátum narodenia, adresa trvalého pobytu, por. č. 8 - nesprávne uvedené priezvisko osoby,
por. č. 9 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 10 - nečitateľné priezvisko, neúplný dátum narodenia.
Podpisový hárok č. 16, por. č. 5 - nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu, por. č. 6 - nečitateľné
meno a priezvisko, por. č. 7 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 8 - nesprávne uvedené meno, osoba
sa v registri obyvateľov nenachádza, por. č. 10 - nesprávne uvedené priezvisko.
Podpisový hárok č. 17, por. č. 5 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 6 - nesprávne uvedené meno,
por. č. 9 - osoba sa v registri obyvateľov nenachádza.
Podpisový hárok č. 18, por. č. 5 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 7 - nečitateľné meno a nesprávne
uvedené priezvisko, por. č. 9 - nesprávne uvedené meno a priezvisko osoby, por. č. 10 - nesprávne
uvedené meno, priezvisko a dátum narodenia.
Podpisový hárok č. 19, por. č. 3 - duplicitne uvedená osoba, por. č. 8 - nečitateľné priezvisko, duplicitne
uvedená osoba, por. č. 9 - nečitateľné meno a priezvisko, nesprávne uvedený dátum narodenia,.
Podpisový hárok č. 20, por. č. 4 - nesprávne uvedené meno, nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu,
por. č. 5 - nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu, por. č. 6 - nesprávne uvedené priezvisko osoby,
por. č. 7 - nesprávne uvedené priezvisko.
Podpisový hárok č. 21, por. č. 1 - duplicitne uvedená osoba, por. č. 2 - nesprávne uvedené priezvisko,
por. č. 3 - nečitateľné priezvisko, nesprávna adresa trvalého pobytu, trvalý pobyt mimo obce, por. č. 4 -
nesprávne uvedené číslo bytového domu, por. č. 6 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 7 - nesprávne
uvedené priezvisko, adresa trvalého pobytu, por. č. 8 - nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu, trvalý
pobyt mimo obce, por. č. 9 - nesprávne uvedené meno a priezvisko.
Podpisový hárok č. 22, por. č. 3 - nesprávne uvedené priezvisko, duplicitne uvedená osoba, por. č. 4 -
nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 5 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 6 - nesprávne uvedený
dátum narodenia, por. č. 7 - nesprávne uvedený dátum narodenia, por. č. 10 - úmrtie rok 2020.
Podpisový hárok č. 23, por. č. 2 - nečitateľné priezvisko, neúplný dátum narodenia, por. č. 3 - neúplný
dátum narodenia, por. č. 4 - nečitateľné priezvisko, neúplný dátum narodenia, por. č. 5 - neúplný dátum
narodenia, nečitateľná adresa trvalého pobytu, por. č. 6 - neúplný dátum narodenia, por. č. 7 - neúplný
dátum narodenia, por. č. 8 - neúplný dátum narodenia, por. č. 9 - duplicitne uvedená osoba, nesprávne
uvedená adresa trvalého pobytu, por. č. 10 - nesprávne priezvisko, dátum narodenia.
Podpisový hárok č. 24, por. č. 3 - duplicitne uvedená osoba, por. č. 4 - nesprávne uvedené číslo domu,
por. č. 6 - nesprávne uvedený dátum narodenia, duplicitne uvedená osoba, por. č. 8 - nesprávne uvedený
dátum narodenia, nesprávne uvedené priezvisko.
Podpisový hárok č. 25, por. č. 4 - nesprávne uvedené priezvisko a dátum narodenia, por. č. 9 - nesprávne
uvedené priezvisko, por. č. 10 - nesprávne uvedené priezvisko, duplicitne uvedená osoba.
Podpisový hárok č. 26, por. č. 4 - nesprávne uvedený dátum narodenia a adresa trvalého pobytu, por. č.
5 - duplicitne uvedená osoba, por. č. 6 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 7 - nesprávne uvedený
dátum narodenia, por. č. 8 - duplicitne uvedená osoba, por. č. 9 - nesprávne uvedený dátum narodenia,
duplicitne uvedená osoba, por. č. 10 - duplicitne uvedená osoba.
Podpisový hárok č. 27, por. č. 6 - nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu, trvalý pobyt mimo obce,
por. č. 8 - nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu.
Podpisový hárok č. 28, por. č. 2 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 4 - duplicitne uvedená osoba,
por. č. 7 - nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu, trvalý pobyt mimo obce, por. č. 10 - nesprávne
uvedené priezvisko.
Podpisový hárok č. 30, por. č. 2 - neúplný dátum narodenia, por. č. 3 - nesprávne uvedené priezvisko,
por. č. 4 - duplicitne uvedená osoba, por. č. 5 - neuvedené číslo domu, por. č. 7 - nesprávne uvedené
priezvisko, por. č .8 - nesprávne uvedené priezvisko, por. č. 9 - nesprávne uvedené priezvisko a dátum
narodenia.
Podpisový hárok č. 31, por. č. 8 - nesprávne uvedená adresa trvalého pobytu.

15. Zmyslom a účelom ustanovení Zák. č. 180/2014 Z. z., ktoré upravujú zákonné náležitosti prejavu
vôle voliča na podpisovej listine na podporu kandidatúry nezávislého kandidáta je požiadavka, aby tento
prejav vôle bol vykonaný spôsobom, ktorý umožní záver o identite voliča a jeho reálnej existencii, jeho
veku a tiež o jeho trvalom pobyte na území obce, v ktorej nezávislý kandidát, žalobca kandiduje.
16. Z vyššie opísaného preskúmania podpisových hárkov vyplynulo, že žalobca odovzdal správnemu
orgánu 318 podpisov voličov podporujúcich kandidatúru nezávislého kandidáta pre voľby poslancov
miestneho zastupiteľstva, z ktorých bolo 120 neplatných, preto rozhodnutie žalovaného zo dňa
12.09.2022 bolo vydané v súlade s volebným zákonom a žaloba bola podaná nedôvodne. Žalovaný
postupoval správne, keď v prípade občanov podporujúcich žalobcu neakceptoval ich podpisy z dôvodu
duplicity údajov, nesprávne, resp. neúplne uvedenej adresy, chybne uvedeného dátumu narodenia,
nečitateľnosti údajov, úmrtia niektorých osôb.

17. Pre podporu záverov súdu o nesplnení formálnych požiadaviek zo strany žalobcu pre jeho registráciu
ako nezávislého kandidáta súd vyberá z rozhodnutia Ústavného súdu SR, sp. zn. III. ÚS. 429/2018
kde je okrem iného uvedené, že volebný proces v štádiu pred uskutočnením samotného hlasovania
je regulatívne koncipovaný tak, aby podpora voličskej základne v prospech kandidatúry nezávislého
kandidáta bola v momente hlasovania čo najautentickejšia. Uvedená podpora je veličinou veľmi
premenlivou a nemalo by význam registrovať nezávislého kandidáta, ktorý sa už ani v tejto rovine
nemôže opierať o vzorku voličskej základne odôvodňujúcu jednak rozumnú mieru pravdepodobnosti
jeho zvolenia, no súčasne aj relevanciu jeho príspevku do volebnej súťaže jednotlivých programov a
koncepcií rozvoja obce.

18. Práve na podklade formulovaného účelového pozadia dotknutej právnej úpravy sú postupy v
„prípravnej“ fáze pred voľbami koncentrované do krátkych lehôt stanovených na realizáciu relevantných
právnych úkonov nezávislých kandidátov. Z tejto črty právnej úpravy potom logicky vyplýva aj
ospravedlniteľnosť prísneho formalizmu pri preukazovaní potrebnej podpory voličskej základne v
prospech nezávislého kandidáta. Niet tu priestoru očakávať od orgánov ochrany práva (volebná
komisia, správny súd) podrobné dôkazné skúmanie splnenia všetkých podmienok pre účasť nezávislého
kandidáta v procese volieb. Preto aj podpisová listina na podporu kandidatúry nezávislého kandidáta
má byť formálne vyhotovená tak, aby v čo najväčšej možnej miere vylučovala pochybnosti o reálnosti
prejavu vôle jednotlivých signatárov, prípadne dokonca o ich zameniteľnosti s inými osobami, a aby sa
proces registrácie nezávislého kandidáta volebnou komisiou procesne obmedzil iba na prekontrolovanie
splnenia zákonom požadovaných náležitostí podpisovej listiny spojené s rýchlym rozhodnutím o
(ne)splnení podmienok podľa § 171 ods. 9, resp. § 176 ods. 8 volebného zákona.

19. Podľa § 167 ods. 1 SSP, správny súd prizná žalobcovi voči žalovanému právo na úplnú alebo
čiastočnú náhradu dôvodne vynaložených trov konania, ak mal žalobca vo veci celkom alebo sčasti
úspech.

20. O trovách konania súd rozhodol v zmysle zásady hospodárnosti vyplývajúcej z Civilného sporového
poriadku tak, že úspešnému žalovanému nárok na náhradu trov konania nepriznal, pretože mu v konaní
žiadne nevznikli a zo spisu mu žiadne nevyplývajú. (obdobne Uznesenie Najvyššieho súdu SR z 28. 2.
2018, sp. zn. 7Cdo/14/2018)

Poučenie:

Proti tomuto rozhodnutiu nie je prípustný opravný prostriedok.
Podľa § 133 ods. 1 SSP vo veci samej rozhoduje správny súd rozsudkom. Tento zákon ustanovuje, kedy
správny súd rozhoduje vo veci samej uznesením.
Podľa § 133 ods. 2 SSP proti rozhodnutiu správneho súdu nie je prípustný opravný prostriedok, ak tento
zákon neustanovuje inak.

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.