Uznesenie ,
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami Judgement was issued on

Decision was made at the court Okresný súd Košice II

Judgement was issued by JUDr. František Čisovský

Judgement form – Uznesenie

Judgement nature – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami

Source – original document (the link may not work anymore)

Judgement

Súd: Okresný súd Košice II
Spisová značka: 35Er/4413/2015
Identifikačné číslo súdneho spisu: 7215227845
Dátum vydania rozhodnutia: 25. 08. 2020
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. František Čisovský
ECLI: ECLI:SK:OSKE2:2020:7215227845.3

Uznesenie
Okresný súd Košice II v exekučnej veci oprávneného: DÔVERA zdravotná poisťovňa, a.s., so sídlom
Einsteinova 25, 851 01 Bratislava, IČO: 35 942 436, proti povinnému: U., o vymoženie 173,04 € s
príslušenstvom a trov exekúcie vedenej súdnym exekútorom JUDr. Marcelom Kroupom takto

r o z h o d o l :

I. Exekúciu z a s t a v u j e .

II. Oprávnený je p o v i n n ý nahradiť súdnemu exekútorovi JUDr. Marcelovi Kroupovi, so sídlom
Gegeľovská 662/2, 907 01 Myjava, trovy exekúcie vo výške 39,83 €, do 3 dní odo dňa právoplatnosti
tohto uznesenia.

o d ô v o d n e n i e :

1. Oprávnený sa podaným návrhom zo dňa 10.09.2015 domáhal u súdneho exekútora JUDr. Marcela
Kroupu vykonania exekúcie voči povinnému na vymoženie 173,04 € s príslušenstvom na základe
exekučného titulu, ktorým je výkaz nedoplatkov DÔVERY zdravotnej poisťovne, a.s. v Bratislave č.
1509029831 zo dňa 07.06.2015.

2. Dňa 16.09.2015 doručil súdny exekútor súdu žiadosť o udelenie poverenia na vykonanie exekúcie s
prílohami, na základe ktorej mu súd udelil poverenie č. 5803 201752 zo dňa 18.09.2015.

3. Dňa 21.11.2019 postúpil súdny exekútor súdu návrh oprávneného na zastavenie exekúcie v zmysle
ust. § 57 ods. 1 písm. c) zák. č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti a o zmene
a doplnení ďalších zákonov (ďalej len „Exekučný poriadok“) spolu s vyčíslením svojich trov exekúcie
vo výške 39,83 €.

4. Nakoľko dňa 01.01.2020 nadobudol účinnosť zák. č. 233/2019 Z. z. o ukončení niektorých exekučných
konaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „ZoUNEK“), súd považoval za potrebné
najskôr vyriešiť otázku, či došlo k zastaveniu exekúcie zo zákona, alebo je potrebné o zastavení a trovách
exekúcie rozhodnúť podľa ustanovení zák. č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti
a o zmene a doplnení ďalších zákonov (ďalej len „Exekučný poriadok“).

5. ZoUNEK upravuje postup ukončenia exekučných konaní začatých pred 01.04.2017 a vedených podľa
predpisov účinných do 31.03.2017 a osobitosti podania opätovného návrhu na vykonanie exekúcie,
pričom na účely tohto zákona sa starou exekúciu rozumie exekúcia začatá pred 01.04.2017 a vedená
podľa predpisov účinných do 31.03.2017.

6. Podľa ust. § 2 ods. 1 ZoUNEK stará exekúcia sa týmto zákonom zastavuje, ak:
a) uplynula rozhodná doba a nejde o starú exekúciu podľa odseku 2,

b) oprávnený alebo povinný zanikol bez právneho nástupcu alebo dedičské konanie po oprávnenom
alebo povinnom bolo zastavené z dôvodu, že nezanechal žiadny majetok alebo zanechal len majetok
nepatrnej hodnoty,
c) zastavenie starej exekúcie navrhol oprávnený alebo
d) dôvod na zastavenie starej exekúcie vyplýva z osobitného predpisu upravujúceho konkurzné konanie,
na tento účel platí, že stará exekúcia sa zastavila vznikom dôvodu na jej zastavenie.

7. Podľa ust. § 3 ods. 1 ZoUNEK rozhodnou dobou je doba piatich rokov. Rozhodná doba plynie odo
dňa doručenia prvotného poverenia na vykonanie exekúcie súdnemu exekútorovi (ďalej len „exekútor“),
ak § 4 neustanovuje inak; na zmenu exekútora sa neprihliada.

8. Z obsahu spisu súd zistil, že poverenie na vykonanie exekúcie bolo súdnemu exekútorovi doručené
dňa v septembri 2015, teda dosiaľ nedošlo k uplynutiu rozhodnej doby. Okrem toho má súd za to,
že podanie návrhu oprávneného na zastavenie exekúcie pred účinnosťou ZoUNEK nespôsobuje bez
ďalšieho zastavenie starej exekúcie zo zákona, pretože dôvod na zastavenie exekúcie musí vzniknúť v
čase účinnosti ZoUNEK (zákaz retroaktivity).

9. Nakoľko oprávnený navrhol zastaviť exekúciu ešte pred nadobudnutím účinnosti ZoUNEK a súd
nezistil iný dôvod, pre ktorý by mala byť exekúcia zastavená zo zákona (§ 2 ods. 1 ZoUNEK), dospel
k záveru, že o návrhu povinného na zastavenie exekúcie je potrebné rozhodnúť podľa ust. § 57 ods. 1
písm. c/ Exekučného poriadku účinného do 31.03.2017.

10. Podľa ust. § 243h ods. 1 Exekučného poriadku, prvá veta, ak tento zákon v § 243i až 243k
neustanovuje inak, exekučné konania začaté pred 1. aprílom 2017 sa dokončia podľa predpisov
účinných do 31. marca 2017.

11. Podľa ust. § 57 ods. 1 písm. c/ Exekučného poriadku účinného do 31.03.2017 exekúciu súd zastaví,
ak jej zastavenie navrhol ten, kto navrhol jej vykonanie.

12. Pretože zastavenie exekúcie navrhol ten, kto navrhol jej vykonanie, súd v zmysle ust. § 57 ods. 1
písm. c) Exekučného poriadku exekúciu zastavil.

13. Podľa ust. § 200 ods. 5 Exekučného poriadku účinného do 31.03.2017 ak súd rozhodne o zastavení
exekúcie, rozhodne aj o tom, kto a v akej výške platí trovy exekúcie.

14. Podľa ust. § 196 Exekučného poriadku účinného do 31.03.2017 za výkon exekučnej činnosti podľa
tohto zákona patrí exekútorovi odmena, náhrada hotových výdavkov a náhrada za stratu času. Ak
je exekútor platiteľom dane z pridanej hodnoty podľa osobitného zákona, zvyšuje sa jeho odmena a
náhrady určené podľa tohto zákona o daň z pridanej hodnoty.

15. Podľa ust. § 200 ods. 1 Exekučného poriadku účinného do 31.03.2017 trovami exekúcie sú odmena
exekútora, náhrada hotových výdavkov a náhrada za stratu času pri vykonaní exekúcie (§ 196).
Oprávnený a exekútor majú nárok na náhradu trov potrebných na účelné vymáhanie nároku.

16. Podľa ust. § 200 ods. 2 Exekučného poriadku účinného do 31.03.2017 ak ide o drobné exekúcie,
trovy exekúcie nesmú presiahnuť a) šesťnásobok výšky pohľadávky bez príslušenstva, ak ide o
pohľadávku neprevyšujúcu 50 eur, b) päťnásobok výšky pohľadávky bez príslušenstva, ak ide o
pohľadávku neprevyšujúcu 166 eur, c) dvojnásobok výšky pohľadávky bez príslušenstva, ak ide o
pohľadávku neprevyšujúcu 500 eur a d) výšku pohľadávky bez príslušenstva, ak ide o pohľadávku
prevyšujúcu 500 eur.

17. Podľa ust. § 200 ods. 3 Exekučného poriadku účinného do 31.03.2017 ak trovy exekúcie pri drobnej
exekúcii presiahnu násobok výšky pohľadávky podľa odseku 2, znášajú trovy exekúcie prevyšujúce
príslušný násobok pohľadávky oprávnený a povinný každý v jednej polovici.

18. Trovy exekúcie si súdny exekútor vyčíslil nasledovne:
Minimálna odmena za výkon exekučnej činnosti.............................................................33,19 €
20% DPH............................................................................................................................6,64 €

Spolu.................................................................................................................................39,83 €

19. Podľa ust. § 3 vyhlášky MS SR č. 288/1995 Z. z. o odmenách a náhradách súdnych exekútorov
(ďalej len „vyhláška“) súdnemu exekútorovi patrí popri odmene náhrada hotových výdavkov a náhrada
za stratu času pri výkone exekučnej činnosti.

20. Podľa ust. § 14 ods. 1 vyhlášky ak je súdny exekútor vylúčený z vykonávania exekúcie alebo ak
exekúciu súd zastaví, odmena súdneho exekútora za výkon exekučnej činnosti sa určuje paušálnou
sumou za jednotlivé úkony exekučnej činnosti najmenej 33,19 eura.

21. Podľa ust. § 14 ods. 2 vyhlášky paušálna suma za každý jednotlivý úkon exekučnej činnosti je 3,32
eura.

22. Podľa ust. § 15 ods. 1 vyhlášky paušálnou sumou sa odmeňujú tieto úkony exekučnej činnosti:
a) získanie poverenia na vykonanie exekúcie, b) doručenie príkazu na začatie exekúcie, c) doručenie
upovedomenia o začatí exekúcie, d) doručenie exekučného príkazu, e) doručenie upovedomenia o
spôsobe exekúcie, f) doručenie rozhodnutia súdu vydaného v exekučnom konaní, g) každé zisťovanie
bydliska povinného, h) každé zisťovanie platiteľa mzdy povinného, i) každé zisťovanie účtu povinného,
j) každé ďalšie zisťovanie majetku povinného.

23. Podľa ust. § 22 ods. 1 vyhlášky súdnemu exekútorovi patrí popri odmene aj náhrada hotových
výdavkov účelne vynaložených v súvislosti s vykonávaním exekučnej činnosti; táto náhrada zahŕňa
najmä cestovné náhrady, poštovné a telekomunikačné výdavky, znalecké náhrady a poplatky.

24. Podľa ust. § 22 ods. 2 vyhlášky cestovné náhrady sa poskytujú podľa osobitného predpisu.

25. Podľa ust. § 25 vyhlášky v odmene súdneho exekútora je zahrnutá aj náhrada za administratívne
práce vykonané v súvislosti s exekučnou činnosťou.

26. Vychádzajúc z citovaných ustanovení súd skúmal, či boli trovy exekúcie vyčíslené v súlade s
vyhláškou.

27. Súdny exekútor si vyčíslil odmenu za výkon exekučnej činnosti určenú paušálnou sumou vo výške
33,19 €, pričom paušálna suma za každý jednotlivý úkon exekučnej činnosti je 3,32 €.

28. Nakoľko exekútorovi v zmysle § 14 ods. 1 vyhlášky patrí odmena v minimálnej výške 33,19 €, súd
priznal súdnemu exekútorovi odmenu tak, ako si ju vyčíslil.

29. Pretože súdny exekútor je platcom DPH a v zmysle § 196 Exekučného poriadku sa odmena a
náhrada hotových výdavkov zvyšujú o daň z pridanej hodnoty, súd mu priznal aj 20% DPH z vyčíslenej
odmeny.

30. Vzhľadom na vyššie uvedené súd priznal súdnemu exekútorovi trovy exekúcie vo výške 39,83 €.

31. Podľa ust. § 203 ods. 1 Exekučného poriadku účinného do 31.03.2017 ak dôjde k zastaveniu
exekúcie zavinením oprávneného, súd mu môže uložiť nahradenie nevyhnutných trov exekúcie.

32. Pretože v danom prípade súd exekúciu zastavil na návrh oprávneného, rozhodol tak, že povinnosť
nahradiť súdnemu exekútorovi priznané trovy exekúcie uložil oprávnenému.

Poučenie:

Proti výroku tohto uznesenia, ktorým súd exekúciu zastavil, odvolanie nie je prípustné (§ 58 ods. 5
Exekučného poriadku).

Proti výroku tohto uznesenia, ktorým súd rozhodol o náhrade trov exekúcie, odvolanie nie je prípustné
(§ 355 ods. 2 zák. č. 160/2015 Z. z. Civilného sporového poriadku v spojení s § 357 Civilného sporového
poriadku).

Information regarding the judgement were obtained from the original document, which was most recently updated on . Link to the original document may not work anymore, because the portal of the Ministry of Justice may have published the document under this link for only a certain period of time.