Uznesenie – Exekúcia a výkon rozhodnutí ,
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Okresný súd Prievidza

Oblasť právnej úpravy – Občianske právoExekúcia a výkon rozhodnutí

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Prievidza
Spisová značka: 16Er/823/2004
Identifikačné číslo súdneho spisu: 3820201404
Dátum vydania rozhodnutia: 18. 01. 2021
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: Mgr. Zuzana Lettrichová
ECLI: ECLI:SK:OSPD:2021:3820201404.3

Uznesenie
Okresný súd Prievidza v exekučnej veci oprávneného: Slovenská konsolidačná, a.s., IČO: 35 776 005,
so sídlom Cintorínska 21, Bratislava, proti povinnému: T. H., nar. XX.X.XXXX, trvale bytom D. XXX,
XXX XX S., o vymoženie istiny 12,34 eur a príslušenstva pohľadávky, o námietkach oprávneného proti
upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, takto

r o z h o d o l :

Námietky oprávneného proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie o d m i e t a.

o d ô v o d n e n i e :

1. Návrhom doručeným pôvodnému súdnemu exekútorovi dňa 6.7.2004 sa pôvodný oprávnený domáhal
vykonania exekúcie proti povinnému pre vymoženie istiny a príslušenstva na základe exekučného titulu,
ktorým je platobný výmer Všeobecnej zdravotnej poisťovne, a.s., pobočka Prievidza č. 5476/1997 z
20.10.1997. Poverenie na vykonanie exekúcie bolo súdnemu exekútorovi JUDr. Jozefovi Kaduchovi
udelené dňa 3.8.2004. Nástupkyňou súdneho exekútora je JUDr. Barbora Božíková Ághová.

2. Dňa 17.2.2020 vydala súdna exekútorka upovedomenie o zastavení starej exekúcie, ktorým
upovedomila oprávneného, že došlo k zastaveniu starej exekúcie podľa § 2 ods. 1 písm. a) Zákona č.
233/2019 Z.z. a zároveň oprávneného vyzval, aby v lehote 60 dní od ukončenia exekučného konania
zaplatil trovy starej exekúcie v celkovej výške 42 eur (paušálne trovy vo výške 35 eur + DPH).

3. Oprávnený podal proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie v zákonnej lehote námietky, ktoré
odôvodnil tým, že podľa ust. § 243 písm. d) ods. 3 Zákona č. 233/1995 Z.z. bol súdny exekútor
povinný do 30.06.2016 vykonať zápis všetkých právoplatne neskončených exekúcii, v ktorých mu súd
vydal poverenie na vykonanie exekúcie, do registra exekúcii. Vzhľadom na uvedené, s dôrazom na
ochranu svojich práv, považuje oprávnený za nevyhnutné preukázať včasnosť zápisu starej exekúcie do
Centrálneho registra exekúcií. V zmysle § 6 ods. 4 zákona ide o jeden z taxatívne vymedzených prípadov,
kedy exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych trov. Z formulácie predmetného ustanovenia
jednoznačne vyplýva, že možno iniciovať spor o nároku, ktorý je spochybniteľný na rozdiel od
výšky paušálnych trov, ktorá je určená zákonom. Oprávnený má za to, že má právo podať opravný
prostriedok vo forme námietok proti samotnému nároku na paušálne trovy, a to v prípade, ak exekútor
vydá upovedomenie o zastavení starej exekúcie v rozpore so zákonom. V prípade, ak by vznik
nároku na náhradu paušálnych trov exekúcie podľa súdu nebolo možné spochybniť námietkami
proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, oprávnený by nemal inú možnosť ako rozporovať
splnenie zákonných podmienok v zmysle § 6 ods. 4 zákona, t.j. preukázanie či exekútorovi vznikol
nárok na náhradu paušálnych trov. Podľa § 6 ods. 4 zákona je upovedomenie o zastavení starej
exekúcie s výzvou na úhradu paušálnych trov exekučným titulom. Preto ak sa oprávnený domnieva,
že exekútorovi nevznikol nárok na náhradu paušálnych trov, musí byť táto skutočnosť preskúmateľná
súdom ešte pred tým, než dôjde k ukončeniu exekučného konania, nakoľko pri vymáhaní nároku na
náhradu paušálnych trov zo strany súdneho exekútora v exekučnom konaní, už nebude mať oprávnený
priestor na spochybňovanie existencie nároku na tieto trovy vzhľadom na povahu vykonávacieho

konania, v ktorom sa základ nároku už nedokazuje. Oprávnený žiada súd, aby súdnemu exekútorovi
uložil povinnosť hodnoverne preukázať zápis predmetnej exekúcie do Centrálneho registra exekúcii
v lehote do 30.06.2016. V prípade, ak by súd dospel k záveru, že došlo k porušeniu zákonnej
povinnosti exekútora, žiadame, aby súd zrušil upovedomenie o zastavení starej exekúcie v časti náhrady
paušálnych trov a určil, že exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych trov.

4. Podľa § 7 ods. 1,2 Zákona č. 233/2019 Z. z., proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie, ktoré
bolo vydané v rozpore s týmto zákonom, môže oprávnený podať do 30 dní od jeho doručenia u exekútora
námietky. Námietky proti paušálnym trovám nie sú prípustné. Námietky spolu s upovedomením o
zastavení starej exekúcie predloží exekútor do 30 dní súdu. Ak námietky neboli podané, exekútor do 30
dní od uplynutia lehoty na podanie námietok doručí súdu upovedomenie o zastavení starej exekúcie.
Námietky spolu s upovedomením o zastavení starej exekúcie predloží exekútor do 30 dní súdu. Ak
námietky neboli podané, exekútor do 30 dní od uplynutia lehoty na podanie námietok doručí súdu
upovedomenie o zastavení starej exekúcie.

5. Vedená exekúcia spĺňa zákonnú definíciu starej exekúcie, ktorá bola zo zákona zastavená z dôvodu,
že bola splnená jedna z podmienok uvedená v § 2 ods. 1 zákona. Preto súdny exekútor správne vydal
upovedomenie o zastavení starej exekúcie a tento postup oprávnený nenamieta. Námietky oprávneného
proti upovedomeniu o zastavení starej exekúcie sú podľa obsahu námietkami proti paušálnym trovám,
keďže oprávnený namieta len to, že exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych trov z dôvodu, že stará
exekúcia nebola zapísaná v centrálnom registri exekúcií. Ustanovenie § 7 ods. 1 druhá veta zákona
stanovuje, že námietky proti paušálnym trovám nie sú prípustné. Preto súd námietky oprávneného podľa
§ 7 ods. 3 druhá veta zákona odmietol.

6. Dôvodný nie je ani záver oprávneného o tom, že exekútor nemá nárok na náhradu paušálnych
trov. Vedenie Centrálneho registra exekúcií upravuje § 211a ods. 1 Exekučného poriadku, ktorý údaj o
dátume vykonania zápisu exekúcie do registra neuvádza. Dátum zápisu je možné zistiť iba zo zdrojového
kódu systému na základe odbornej analýzy. Skutočnosť, že exekútor nemá nárok na trovy exekúcie,
ak táto nebola zapísaná do Centrálneho registra exekúcií, bola upravená až zákonom s účinnosťou
od 1.1.2020. Zápis v Centrálnom registri exekúcií z hľadiska zákona možno preto posudzovať najskôr
od tohto dňa. Postup pri exekúciách nezapísaných do Centrálneho registra exekúcií dodnes upravuje
§ 211a ods. 3 Exekučného poriadku, podľa ktorého, ak exekútor nesplní povinnosť vykonať zápis,
zmenu alebo výmaz údajov v Centrálnom registri exekúcií, vykoná zápis, zmenu alebo výmaz údajov
bezodkladne Slovenská komora exekútorov. Oprávnený má možnosť preveriť, či bola alebo nebola
exekúcia zapísaná v Centrálnom registri exekúcií, nakoľko má prístup do tohto registra. Oprávnený svoje
tvrdenie o včasnosti zapísania exekúcie do Centrálneho registra exekúcií ničím nepreukázal. Preto sú
dané podmienky nároku súdneho exekútora na náhradu paušálnych trov.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu odvolanie nie je prípustné.

Proti tomuto uzneseniu je prípustná sťažnosť. Sťažnosť môže podať ten, v koho neprospech bolo
uznesenie vydané v lehote 15 dní od doručenia uznesenia na súde, ktorý napadnuté uznesenie vydal.
O sťažnosti rozhoduje súd prvej inštancie spravidla bez nariadenia pojednávania. Ak nie je sťažnosť
dôvodná, súd sťažnosť zamietne. Ak je sťažnosť dôvodná, súd napadnuté uznesenie zruší alebo zmení;
v prípade zrušenia uznesenia je súdny úradník viazaný právnym názorom súdu.

Podľa § 243 CSP, v sťažnosti sa popri všeobecných náležitostiach podania uvedie, proti ktorému
uzneseniu smeruje, v čom sa postup alebo uznesenie súdu považuje za nesprávne a čoho sa sťažovateľ
domáha.

Podľa § 127 ods. 1 CSP, ak zákon na podanie nevyžaduje osobitné náležitosti, v podaní sa uvedie,
a) ktorému súdu je určené,
b) kto ho robí,
c) ktorej veci sa týka,
d) čo sa ním sleduje a

e) podpis.

Podľa § 127 ods. 2 CSP, ak ide o podanie urobené v prebiehajúcom konaní, náležitosťou podania je aj
uvedenie spisovej značky tohto konania.

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.