Uznesenie – Reštrukturalizácia ,
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Okresný súd Trenčín

Rozhodutie vydal sudca Mgr. Patricie Kepeňová

Oblasť právnej úpravy – Obchodné právoReštrukturalizácia

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Trenčín
Spisová značka: 40R/1/2017
Identifikačné číslo súdneho spisu: 3117212240
Dátum vydania rozhodnutia: 01. 02. 2018
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: Mgr. Patricie Kepeňová
ECLI: ECLI:SK:OSTN:2018:3117212240.19

Uznesenie
Okresný súd Trenčín v právnej veci povolenej reštrukturalizácie voči dlžníkovi Púchovský mäsový
priemysel, a. s. v reštrukturalizácii so sídlom Vsetínska 1354/15, 020 39 Púchov, IČO 31 561 853,
ktorého správcom je JUDr. Lukáš Tyko so sídlom kancelárie Palackého 5, 911 01 Trenčín, značka
správcu S1333, o návrhu dlžníka na nahradenie súhlasu skupiny veriteľov č. 1 - Zabezpečený veriteľ
Československá obchodná banka, a.s., skupiny veriteľov č. 5 - Zabezpečený veriteľ Poštová banka,
a.s. a skupiny veriteľov č. 7 - Zabezpečený veriteľ UniCredit Leasing Slovakia, a.s. a potvrdenie
reštrukturalizačného plánu súdom takto

r o z h o d o l :

I. N a h r a d z u j e súhlas skupiny č. 1 - Zabezpečený veriteľ Československá obchodná banka, a.s. s
prijatím reštrukturalizačného plánu dlžníka, o ktorom hlasovala schvaľovacia schôdza dňa 19.01.2018.

II. N a h r a d z u j e súhlas skupiny č. 5 - Zabezpečený veriteľ Poštová banka, a.s. s prijatím
reštrukturalizačného plánu dlžníka, o ktorom hlasovala schvaľovacia schôdza dňa 19.01.2018.

III. N a h r a d z u j e súhlas skupiny č. 7 - Zabezpečený veriteľ UniCredit Leasing Slovakia, a.s. s
prijatím reštrukturalizačného plánu dlžníka, o ktorom hlasovala schvaľovacia schôdza dňa 19.01.2018.

IV. P o t v r d z u j e reštrukturalizačný plán dlžníka Púchovský mäsový priemysel, a. s. v reštrukturalizácii
so sídlom Vsetínska 1354/15, 020 39 Púchov, IČO 31 561 853, o ktorom hlasovala schvaľovacia schôdza
dňa 19.01.2018, a ktorý tvorí prílohu tohto uznesenia.

V. U k o n č u j e reštrukturalizáciu dlžníka Púchovský mäsový priemysel, a. s. v reštrukturalizácii so
sídlom Vsetínska 1354/15, 020 39 Púchov, IČO 31 561 853 povolenú uznesením tunajšieho súdu č.
k. 40R/1/2017-579 zo dňa 24.07.2017 v spojení s opravným uznesením č. k. 40R/1/2017-585 zo dňa
25.07.2017.

o d ô v o d n e n i e :

1. Reštrukturalizačné konanie dlžníka Púchovský mäsový priemysel, a. s. v
reštrukturalizácii so sídlom Vsetínska 1354/15, 020 39 Púchov, IČO 31 561 853 sa začalo na návrh
dlžníka uznesením tunajšieho súdu č. k. 40R/1/2017-576 zo dňa 06.07.2017 s účinkami zverejnenia ku
dňu 13.07.2017. Uznesením č. k. 40R/1/2017-579 zo dňa 24.07.2017 v spojení s opravným uznesením č.
k. 40R/1/2017-585 zo dňa 25.07.2017, povolil súd reštrukturalizáciu dlžníka, do funkcie správcu ustanovil
JUDr. Lukáša Tyka so sídlom kancelárie Palackého 5, 911 01 Trenčín, zapísaného v zozname správcov
pod značkou S1333 a zároveň veriteľov vyzval, aby v lehote 30 dní odo dňa povolenia reštrukturalizácie
prihlásili svoje pohľadávky.

2. Dňa 29.01.2018 podal dlžník v zákonnej lehote na tunajší súd návrh na nahradenie súhlasu skupiny
veriteľov č. 1 - Zabezpečený veriteľ Československá obchodná banka, a.s., skupiny veriteľov č. 5
- Zabezpečený veriteľ Poštová banka, a.s. a skupiny veriteľov č. 7 - Zabezpečený veriteľ UniCredit

Leasing Slovakia, a.s. a na potvrdenie reštrukturalizačného plánu prijatého schvaľovacou schôdzou dňa
19.01.2018, ktorý tvorí prílohu tohto uznesenia.

3. Reštrukturalizačný plán dlžníka bol dňa 20.12.2017 schválený veriteľským výborom a to
nadpolovičnou väčšinou jeho členov (2 členovia za, 1 proti). Dňa 19.01.2018 sa konala schvaľovacia
schôdza, ktorá hlasovala o reštrukturalizačnom pláne dlžníka schválenom veriteľským výborom. Podľa
reštrukturalizačného plánu, o ktorom hlasovala schvaľovacia schôdza, sú veritelia dlžníka rozdelení do
skupín s nasledovným predpokladaným uspokojením:
- skupina č. 1 pre zabezpečeného veriteľa Československá obchodná banka, a.s., navrhnuté
uspokojenie vo výške 80% zistenej sumy pohľadávky k 31.01.2019 spôsobom podľa článku A.1.
záväznej časti plánu,
- skupina č. 2 pre plánom nedotknutú pohľadávku veriteľa ČSOB Leasing, a.s. 1, navrhnuté uspokojenie
vo výške 100% zistenej sumy pohľadávky v pôvodnej lehote splatnosti i výške spôsobom podľa článku
A.2. záväznej časti plánu,
- skupina č. 3. pre plánom nedotknutú pohľadávku veriteľa ČSOB Leasing, a.s. 2, navrhnuté uspokojenie
vo výške 100% zistenej sumy pohľadávky v pôvodnej lehote splatnosti i výške spôsobom podľa článku
A.3. záväznej časti plánu,
- skupina č. 4 pre zabezpečeného veriteľa IMPULS-LEASING Slovakia s.r.o., navrhnuté uspokojenie vo
výške 60% zistenej sumy pohľadávky k 31.01.2019 spôsobom podľa článku A.4. záväznej časti plánu,
- skupina č. 5 pre zabezpečeného veriteľa Poštová banka, a.s., navrhnuté uspokojenie vo výške 80%
zistenej sumy pohľadávky k 31.01.2019 spôsobom podľa článku A.5. záväznej časti plánu,
- skupina č. 6 pre zabezpečeného veriteľa Tatra-Leasing, s.r.o., navrhnuté uspokojenie vo výške 70%
zistenej sumy pohľadávky k 31.01.2019 spôsobom podľa článku A.6. záväznej časti plánu,
- skupina č. 7 pre zabezpečeného veriteľa UniCredit Leasing Slovakia, a.s., navrhnuté uspokojenie vo
výške 78% zistenej sumy pohľadávky k 31.01.2019 spôsobom podľa článku A.7. záväznej časti plánu,
- skupina č. 8. pre plánom nedotknuté pohľadávky veriteľa UniCredit Leasing Slovakia, a.s., navrhnuté
uspokojenie vo výške 100% zistenej sumy pohľadávky v pôvodnej lehote splatnosti i výške spôsobom
podľa článku A.8. záväznej časti plánu,
- skupina č. 9 pre plánom nedotknuté pohľadávky veriteľa Pôdohospodárska platobná agentúra (PPA),
navrhnuté uspokojenie vo výške 100% zistenej sumy pohľadávky v pôvodnej lehote splatnosti i výške
spôsobom podľa článku A.9. záväznej časti plánu,
- skupina č. 10 pre nezabezpečených veriteľov, navrhnuté uspokojenie vo výške 50% zistenej sumy
pohľadávky v 60 nerovnomerných mesačných splátkach až do úplného splatenia pohľadávky veriteľa
spôsobom a v lehotách podľa článku A.10. záväznej časti plánu,
- skupina č. 11 pre nezabezpečeného veriteľa, ktorého pohľadávky by sa uspokojovali v poradí ako
podriadené pohľadávky 1 (veriteľ spriaznený s dlžníkom), navrhnuté uspokojenie vo výške 0% zistenej
sumy pohľadávky,
- skupina č. 12 pre nezabezpečeného veriteľa, , ktorého pohľadávky by sa uspokojovali v poradí ako
podriadené pohľadávky 2, navrhnuté uspokojenie vo výške 49% zistenej sumy pohľadávky jednou
splátkou splatnou zároveň s poslednou 60. splátkou určenou pre ostatných veriteľov zaradených do
skupiny veriteľov č. 10 Nezabezpečení veritelia podľa článku A.12. záväznej časti plánu,
- skupina č. 13 pre nezabezpečeného veriteľa Benzema, navrhnuté uspokojenie vo výške 50% zistenej
sumy pohľadávky v 60 nerovnomerných mesačných splátkach až do úplného splatenia pohľadávok
veriteľa podľa článku A.13. záväznej časti plánu,
- skupina č. 14 pre skupinu akcionárov, akcionári dlžníka sa na obdobie plnenia reštrukturalizačného
plánu zriekajú svojho práva na výplatu podielu na zisku.

4. Za prítomnosti konkurzného súdu sa dňa 19.01.2018 konala schvaľovacia schôdza veriteľov, ktorá
bola uznášaniaschopná, nakoľko sa predmetnej schôdze zúčastnil viac ako jeden účastník plánu. Hlasy
všetkých účastníkov plánu prítomných a oprávnených na schvaľovacej schôdzi hlasovať predstavovali
počet 24 094 206. Z tohto počtu za prijatie plánu hlasovali prítomní veritelia počtom hlasov 13 224 480
hlasov, ktoré predstavujú nadpolovičnú väčšinu hlasov počítaných podľa zistenej sumy ich zistených
pohľadávok (54,89 %), čím bola splnená podmienka podľa § 148 ods. 1 písm. d) ZKR. Proti prijatiu
plánu hlasovali prítomní veritelia celkovým počtom hlasov 10 869 726 (45,11 %). V rámci bodu Rozprava
správca dlžníka skonštatoval, že správcovi v zákonom stanovenej lehote bola doručená jedna žiadosť
účastníka plánu Sociálna poisťovňa so sídlom v Bratislave podľa § 145 ods. 1 zákona. č. 7/2005 Z. z. o
konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení účinnom do 31.12.2017.
Proti prijatiu plánu neboli vznesené žiadne odôvodneným námietky účastníka plánu.

5. Účastník plánu Sociálna poisťovňa so sídlom v Bratislave poukázal na skutočnosť, že je
poskytovateľom štátnej pomoci a považuje sa v zmysle § 148 ods. 3 ZKR za veriteľa nesúhlasiaceho s
plánom, pričom žiadal o vytvorenie zaradenie do samostatnej skupiny veriteľov nedotknutých plánom.
Upozornil predkladateľa plánu, že Sociálna poisťovňa nemôže uznať pohľadávky za nevymožiteľné teda
nemôže sa vzdať nároku na úhradu svojich nezabezpečených zistených pohľadávok z dôvodu, že to
odporuje predpisom upravujúcim pohľadávky zo sociálneho poistenia, t.j. zákonu číslo 461/2003 Z. z. o
sociálnom poistení a na ktoré použitie súkromnoprávnych inštitútov nie je možné aplikovať. Preto žiadal
predkladateľa plánu akceptovať i túto skutočnosť. V zmysle ustanovenia § 148 odsek 3 ZKR veritelia,
ktorí môžu byť poskytovateľmi štátnej pomoci podľa osobitného predpisu, sa považujú za veriteľov
nesúhlasiacich s plánom. Sociálna poisťovňa je v zmysle zákona č. 358/2015 Z. z. o štátnej pomoci
poskytovateľom štátnej pomoci. Poukázal na článok 107 Zmluvy o fungovaní EÚ, podľa ktorého ak
nie je zmluvami ustanovené inak, pomoc poskytovaná členským štátom alebo akoukoľvek formou zo
štátnych prostriedkov, ktorá narúša hospodársku súťaž alebo hrozí narušením hospodárskej súťaže tým,
že zvýhodňuje určitých podnikateľov alebo výrobu určitých druhov tovaru, je nezlučiteľná s vnútorným
trhom, pokiaľ ovplyvňuje obchod medzi členskými štátmi. Na základe vyššie uvedených skutočností
mal za to, že v súlade s vnútroštátnym právom aj právom EÚ je potrebné v reštrukturalizačnom procese
dlžníka počítať so 100%-ným uspokojením jej pohľadávky formou zaradenia do skupiny: Skupina pre
plánom nedotknuté pohľadávky a vyhovieť jej žiadosti v plnom rozsahu. V zmysle ustanovenia § 148,
odsek 2 ZKR skupina pre plánom nedotknuté pohľadávky sa považuje za skupinu súhlasiacu s plánom.
Upozornil na skutočnosť, že EK môže preveriť poskytnutie štátnej pomoci. V prípade, že EK skonštatuje,
že pomoc bola neoprávnene poskytnutá, je poskytovateľ pomoci povinný vymáhať celú dlžnú čiastku
spolu s úrokom od príjemcu štátnej pomoci a do 2 mesiacov od zverejnenia rozhodnutia EK túto
informovať o prijatých opatreniach. V prípade, že subjekt zanikol a niet od koho neoprávnene poskytnutú
pomoc vymáhať, je štát, teda v našich podmienkach SR zodpovedná za neoprávnené poskytnutie štátnej
pomoci. Predkladateľ plánu veriteľa ponechal v skupine nezabezpečených veriteľov, nakoľko podľa jeho
názoru nie je dôvod na zaradenie veriteľa do zvýhodneného postavenia oproti iným nezabezpečeným
veriteľom.

6. Zo zápisnice zo schvaľovacej schôdze vyplýva, že predložený reštrukturalizačný plán bol schválený
celkovo v 11 zo 14 vytvorených skupín podľa plánu a súčasne bol prijatý nadpolovičnou väčšinou hlasov
prítomných veriteľov. Všetky skupiny pre nezabezpečené pohľadávky hlasovali za prijatie plánu v súlade
s ustanovením § 148 ods. 1 písm. b) zák. č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení účinnom
do 31.12.2017, skupiny veriteľov č. 1 - Zabezpečený veriteľ Československá obchodná banka, a.s.,
skupiny veriteľov č. 5 - Zabezpečený veriteľ Poštová banka, a.s. a skupiny veriteľov č. 7 - Zabezpečený
veriteľ UniCredit Leasing Slovakia, a.s. hlasovali proti prijatiu plánu. Plán bol schválený podľa § 148
ods. 1 písm. b), c), d) zák. č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení účinnom do 31.12.2017,
nie však podľa § 148 ods. 1 písm. a) zák. č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii v znení účinnom
do 31.12.2017 .

7. Podľa § 206g ods. 1 zákona. č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ak odsek 2 neustanovuje inak, konania vrátane konaní
vyvolaných alebo súvisiacich s konaniami podľa tohto zákona začaté pred 1. januárom 2018 sa dokončia
podľa predpisov účinných do 31. decembra 2017.

8. Vzhľadom na skutočnosť, že návrh na povolenie reštrukturalizácie bol súdu doručený dňa 21.06.2017
(t.j. týmto dňom bolo začaté konanie o podanom návrhu) na konanie sa aplikujú ustanovenia zákona o
konkurze a reštrukturalizácii v znení účinnom do 31.12.2017 (ďalej len ZKR).

9. Podľa § 148 ods. 1 ZKR na prijatie plánu schvaľovacou schôdzou sa vyžaduje, aby
a) každá skupina pre zabezpečené pohľadávky hlasovala za prijatie plánu,
b) v každej skupine pre nezabezpečené pohľadávky hlasovala za prijatie plánu nadpolovičná väčšina
hlasujúcich veriteľov so zistenou sumou pohľadávok zistených čo do právneho dôvodu a vymáhateľnosti
vyššou ako 1% zistenej sumy všetkých pohľadávok zistených čo do právneho dôvodu a vymáhateľnosti
danej skupiny, ak ich hlasy v danej skupine súčasne presahujú väčšinu hlasov hlasujúcich veriteľov
počítanú podľa zistenej sumy ich pohľadávok zistených čo do právneho dôvodu a vymáhateľnosti,
c) v každej skupine pre majetkové práva akcionárov hlasovala za prijatie plánu nadpolovičná väčšina
hlasov hlasujúcich akcionárov v danej skupine počítaná podľa počtu ich hlasov,

d) za prijatie plánu hlasovali prítomní veritelia s nadpolovičnou väčšinou hlasov počítaných podľa zistenej
sumy ich pohľadávok zistených čo do právneho dôvodu a vymáhateľnosti.

10. Podľa § 151 ods. 1 ZKR, plán prijatý schvaľovacou schôdzou potvrdzuje súd uznesením na návrh
predkladateľa plánu. Návrh na potvrdenie plánu je predkladateľ plánu povinný doručiť súdu do 10 dní od
skončenia schvaľovacej schôdze; súčasťou návrhu je zápisnica zo schvaľovacej schôdze a ňou prijatý
plán.

11. Podľa § 151 ods. 2 ZKR návrh na potvrdenie plánu možno za podmienok ustanovených v § 152
podať, aj keď plán nebol prijatý schvaľovacou schôdzou alebo odsúhlasený dlžníkom.

12. Podľa § 152 ods. 1 ZKR ak za prijatie plánu v niektorej zo skupín nehlasovala potrebná väčšina,
predkladateľ plánu sa môže v návrhu na potvrdenie plánu domáhať, aby súd prijatie plánu v skupine
nahradil svojím rozhodnutím, ak
a) účastníci plánu zaradení do skupiny hlasujúcej proti prijatiu plánu nebudú na základe plánu v
zjavne horšom postavení, v akom by boli v prípade neprijatia plánu; súd pritom vychádza z ich
pravdepodobného uspokojenia v konkurznom konaní v deň začatia reštrukturalizačného konania, pričom
vychádza z údajov uvedených v pláne, ak sa nepreukáže opak,
b) väčšina zo skupín zostavených podľa plánu hlasovala za prijatie plánu potrebnou väčšinou
c) za prijatie plánu hlasovali prítomní veritelia s nadpolovičnou väčšinou hlasov počítaných podľa zistenej
sumy ich zistených pohľadávok.

13. Podľa § 152 ods. 2 ZKR súhlas v niektorej zo skupín pre nezabezpečené pohľadávky nemožno
nahradiť, ak veriteľom tejto skupiny podľa záväznej časti plánu majú byť poskytované plnenia počas
obdobia dlhšieho ako päť rokov; to neplatí pre skupinu podľa § 137 ods. 5.

14. Podľa § 152 ods. 3 ZKR ak je na prijatie plánu potrebný súhlas dlžníka a dlžník s prijatím plánu
nesúhlasí, predkladateľ plánu sa môže v návrhu na potvrdenie plánu domáhať, aby súd súhlas dlžníka
nahradil svojím rozhodnutím, ak dlžník nebude na základe plánu v zjavne horšom postavení, v akom
by bol v prípade neprijatia plánu.

15. Podľa § 152 ods. 4 ZKR o nahradení súhlasu podľa odseku 1 alebo 3 súd rozhodne v uznesení o
potvrdení alebo zamietnutí plánu.

16. Podľa § 153 ods. 1 ZKR, ak nie sú dôvody na zamietnutie plánu, súd do 15 dní od doručenia
návrhu na potvrdenie plánu predložený plán uznesením potvrdí; prílohu uznesenia tvorí plán potvrdený
súdom. V uznesení o potvrdení plánu súd rozhodne aj o skončení reštrukturalizácie. Uznesenie súd
bezodkladne zverejní v Obchodnom vestníku. Plán potvrdený súdom sa nezverejňuje; to sa nevzťahuje
na ustanovenia o novom úvere.

17. Podľa § 154 ods. 1 ZKR súd uznesením zamietne plán, ak
a) boli podstatným spôsobom porušené ustanovenia tohto zákona o náležitostiach plánu, postupe pri
príprave plánu, hlasovaní o pláne alebo iné ustanovenia týkajúce sa plánu, ak to malo nepriaznivý vplyv
na niektorého z účastníkov plánu,
b) prijatie plánu bolo dosiahnuté podvodným konaním alebo poskytnutím osobitných výhod niektorému
účastníkovi plánu,
c) plán nebol prijatý schvaľovacou schôdzou alebo dlžníkom; to neplatí, ak súd nahradil ich súhlas svojím
rozhodnutím,
d) ak podľa plánu nemá dôjsť k vydaniu akcií alebo iných majetkových účastí na dlžníkovi alebo
na preberajúcej osobe za nové peňažné vklady, alebo výmenou pohľadávok veriteľov skupiny pre
nezabezpečené pohľadávky s výnimkou veriteľov skupiny pre nezabezpečené pohľadávky vytvorenej
podľa § 137 ods. 5, a to aspoň vo výške podľa § 110 ods. 2 písm. e),
e) plán nie je spravodlivý vo vzťahu ku skupinám veriteľov tým, že predpokladá taký vznik, zmenu alebo
zánik práva alebo záväzkov obsiahnutých v pláne, že veritelia skupín pre nezabezpečené pohľadávky
budú uspokojení v dlhšej dobe ako zabezpečení veritelia bez toho, aby pre to existoval spravodlivý
dôvod,
f) plán je v podstatnom rozpore so spoločným záujmom veriteľov,

g) miera uspokojenia ktorejkoľvek z nezabezpečených pohľadávok, s výnimkou pohľadávok zaradených
do skupiny podľa § 137 ods. 5, je nižšia ako 50% výšky dotknutej pohľadávky; to neplatí, ak dotknutý
veriteľ písomne súhlasí s nižšou mierou uspokojenia,
h) plnenia určené na uspokojenie ktorejkoľvek z nezabezpečených pohľadávok, s výnimkou pohľadávok
zaradených do skupiny podľa § 137 ods. 5, majú byť podľa záväznej časti plánu poskytované počas
obdobia dlhšieho ako päť rokov; to neplatí, ak dotknutý veriteľ písomne súhlasí s dlhšou lehotou
splatnosti plnení určených na uspokojenie jeho pohľadávky.

18. Podľa § 155a ods. 1, 3 ZKR, dlžník alebo preberajúca osoba, nemôže po skončení reštrukturalizácie
medzi svojich členov rozdeliť zisk alebo iné vlastné zdroje skôr ako dôjde k uspokojeniu pohľadávok
veriteľov skupiny pre nezabezpečené pohľadávky do výšky ich zistených pohľadávok; na tieto účely
pôvodná pohľadávka do výšky 50% nezaniká a vo zvyšnej časti sa má za to, že je iným majetkovým
právom veriteľa byť uspokojený v rozsahu zisku alebo iných vlastných zdrojov. Pohľadávka podľa
predchádzajúcej vety je do splnenia plánu alebo do neúčinnosti plánu nevymáhateľná. Plnenie
poskytnuté veriteľom podľa odseku 1 nad rozsah určený plánom sa nepovažuje za bezdôvodné
obohatenie.

19. Podľa § 159b ods. 1 ZKR, ak dlžník alebo preberajúca osoba vytvorí zisk vykázaný v účtovnej
závierke, ktorý nepotrebuje k zachovaniu prevádzky podniku alebo jej podstatnej časti predpokladanej
plánom, veriteľ podľa § 155a ods. 1 má právo domáhať sa uspokojenia svojej pôvodnej pohľadávky z
takto vytvoreného zisku v rozsahu rozdielu medzi výškou uspokojenia pohľadávky podľa § 155a ods. 1
a plnením, ktoré bolo tomuto veriteľovi poskytnuté podľa plánu; nemožno mu však priznať viac ako mu
z vytvoreného zisku pomerne pripadá k ostatným veriteľom v jeho skupine.

20. Úloha súdu v reštrukturalizačnom konaní smeruje najmä k dohľadu nad zákonnosťou procesu
reštrukturalizácie, pričom z preskúmavacej právomoci súdu je v zásade vylúčené posudzovanie
ekonomickej možnosti, či efektívnosti reštrukturalizačného plánu dlžníka. Výnimkou z tejto zásady
predstavuje však prípad špecifického inštitútu reštrukturalizačného konania - nahradenia súhlasu
skupiny veriteľom nesúhlasiacej s plánom (tzv. cram - down). V týchto intenciách sú formulované v
ustanovení § 154 ods. 1 ZKR aj dôvody, pri naplnení ktorých súd reštrukturalizačný plán zamietne, hoc
by s ním jeho účastníci súhlasili. Dôvody na zamietnutie plánu sú stanovené v tomto ustanovení v zásade
taxatívne a súd pre potreby tohto rozhodnutia musí vykonať test každého z nich:
a) boli podstatným spôsobom porušené ustanovenia tohto zákona o náležitostiach plánu, postupe pri
príprave plánu, hlasovaní o pláne alebo iné ustanovenia týkajúce sa plánu, ak to malo nepriaznivý vplyv
na niektorého z účastníkov plánu,
b) prijatie plánu bolo dosiahnuté podvodným konaním alebo poskytnutím osobitných výhod niektorému
účastníkovi plánu,
c) plán nebol prijatý schvaľovacou schôdzou alebo dlžníkom; to neplatí, ak súd nahradil ich súhlas svojím
rozhodnutím,
d) ak podľa plánu nemá dôjsť k vydaniu akcií alebo iných majetkových účastí na dlžníkovi alebo
na preberajúcej osobe za nové peňažné vklady, alebo výmenou pohľadávok veriteľov skupiny pre
nezabezpečené pohľadávky s výnimkou veriteľov skupiny pre nezabezpečené pohľadávky vytvorenej
podľa § 137 ods. 5, a to aspoň vo výške podľa § 110 ods. 2 písm. e),
e) plán nie je spravodlivý vo vzťahu ku skupinám veriteľov tým, že predpokladá taký vznik, zmenu alebo
zánik práva alebo záväzkov obsiahnutých v pláne, že veritelia skupín pre nezabezpečené pohľadávky
budú uspokojení v dlhšej dobe ako zabezpečení veritelia bez toho, aby pre to existoval spravodlivý
dôvod,
f) plán je v podstatnom rozpore so spoločným záujmom veriteľov,
g) miera uspokojenia ktorejkoľvek z nezabezpečených pohľadávok, s výnimkou pohľadávok zaradených
do skupiny podľa § 137 ods. 5, je nižšia ako 50% výšky dotknutej pohľadávky; to neplatí, ak dotknutý
veriteľ písomne súhlasí s nižšou mierou uspokojenia,
h) plnenia určené na uspokojenie ktorejkoľvek z nezabezpečených pohľadávok, s výnimkou pohľadávok
zaradených do skupiny podľa § 137 ods. 5, majú byť podľa záväznej časti plánu poskytované počas
obdobia dlhšieho ako päť rokov; to neplatí, ak dotknutý veriteľ písomne súhlasí s dlhšou lehotou
splatnosti plnení určených na uspokojenie jeho pohľadávky.

21. Do zápisnice zo schvaľovacej schôdze uplatnil odôvodnené námietky proti prijatiu plánu účastník
plánu veriteľ Sociálna poisťovňa so sídlom v Bratislave podľa § 145 ods. 1 ZKR.

22. Účastník plánu Sociálna poisťovňa so sídlom v Bratislave poukázal na skutočnosť, že je
poskytovateľom štátnej pomoci a považuje sa v zmysle § 148 ods. 3 ZKR za veriteľa nesúhlasiaceho s
plánom, pričom žiadal o vytvorenie zaradenie do samostatnej skupiny veriteľov nedotknutých plánom.
Predkladateľ plánu veriteľa ponechal v skupine nezabezpečených veriteľov, nakoľko nie je dôvod
na zaradenie veriteľa do zvýhodneného postavenia oproti iným nezabezpečeným veriteľom. Podľa
názoru súdu veriteľ Sociálna poisťovňa je veriteľom verejného sektora a môže byť poskytovateľom
štátnej pomoci. Poskytovanie štátnej pomoci upravuje zákon č. 231/1999 Zb. o štátnej pomoci. Štátnou
pomocou na účely sa podľa tohto zákona sa rozumie každá pomoc v akejkoľvek forme, ktorú poskytuje
na podnikanie alebo v súvislosti s ním poskytovateľ priamo alebo nepriamo z prostriedkov štátneho
rozpočtu, zo svojho rozpočtu alebo z vlastných zdrojov podnikateľovi. Štátna pomoc sa môže poskytnúť
v súlade s týmto zákonom, osobitnými zákonmi a právnymi predpismi Európskeho spoločenstva
vzťahujúcimi sa na štátnu pomoc. Osobitným predpisom vo vzťahu k zákonu o štátnej pomoci je zákon
č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení, ktorý umožňuje Sociálnej poisťovni za splnenia zákonných
podmienok nepredpísať penále alebo odpustiť povinnosť zaplatiť predpísané penále, ktoré sa viaže na
dlžné poistné a dlžné príspevky. Podľa názoru súdu však aj veriteľ, ktorý je poskytovateľom štátnej
pomoci sa v trhovej spoločnosti musí správať ako trhový veriteľ. Každý trhový veriteľ má záujem na plnom
uspokojení svojej pohľadávky, ale v prípade, že to nie je možné z dôvodu úpadku dlžníka, by mal mať
záujem dosiahnuť čo najväčšie uspokojenie svojej pohľadávky. Konkurz na majetok dlžníka predpokladá
len pomerné uspokojenie všetkých veriteľov bez ohľadu na to, či sú alebo nie sú poskytovateľmi
štátnej pomoci. Aj reštrukturalizácia dlžníka predpokladá v skupine nezabezpečených veriteľov len
pomerné uspokojenie veriteľov bez ohľadu na to, či sú alebo nie sú poskytovateľmi štátnej pomoci,
ale ide o uspokojenie spravidla vyššie ako v konkurze. Zároveň súd poukazuje na skutočnosť, že
podľa čl. 107 bod. 1 Zmluvy o fungovaní EÚ a § 2 ods. 1 zák. 331/1999 Z. z. je štátna pomoc
nezlučiteľná s vnútorným trhom resp. zakázaná ak narúša alebo hrozí narušením hospodárskej súťaže
tým, že zvýhodňuje určitých podnikateľov alebo výrobu určitého tovaru alebo poskytovanie služieb,
ak poskytnutie štátnej pomoci nepriaznivo ovplyvňuje obchod medzi členskými štátmi spoločenstva.
V danej veci nevyplývajú žiadne okolnosti, z ktorých by bolo možné usudzovať, žeby poskytnutie
úľavy na poistnom v rámci plánu bolo spôsobilé nepriaznivo ovplyvniť obchod medzi členskými štátmi
spoločenstva, a preto súd zastáva názor, že v danom prípade poskytnutá štátna pomoc nie je zakázaná
ani nezlučiteľná s vnútorným trhom. K žiadosti veriteľa Sociálna poisťovňa o zaradenie do skupiny pre
plánom nedotknuté pohľadávky podľa § 137 ods. 3 ZKR súd uvádza, že tieto skutočnosti posudzoval pri
zisťovaní, či nie sú splnené podmienky uvedené v § 154 ods. 1 ZKR. Právo EÚ ani predpisy Slovenskej
republiky nerozlišujú v prípade konkurzného konania medzi súkromnými veriteľmi a štátom, ktorý by
mal byť v špecifickom postavení, odlišnom od postavenia iných súkromných veriteľov. Vzhľadom na
uvedené je súd toho názoru, že správca a predkladateľ plánu pri zaradení pohľadávky tohto veriteľa
do skupín nepostupoval v rozpore so zákonom. Ako vyplýva aj z predchádzajúcich častí odôvodnenia
tohto uznesenia, súd mal preukázané, že Sociálna poisťovňa zaradená do skupiny nezabezpečených
pohľadávok, nebude v prípade potvrdenia plánu v zjavne horšom postavení ako v prípade nepotvrdenia
plánu, nakoľko z prijatého reštrukturalizačného plánu dlžníka vyplýva, že uspokojenie týchto veriteľov
v prípade potvrdenia plánu súdom bude 50 %, pričom v prípade konkurzného konania by bolo plnenie
pre nezabezpečených veriteľov podstatne nižšie - cca 3,9 %, a teda títo veritelia v prípade potvrdenia
reštrukturalizačného plánu súdom dosiahnu vyššie uspokojenie ako v prípade vyhlásenia konkurzu, a
preto, ak by boli štandardnými trhovými veriteľmi, bolo by potvrdenie reštrukturalizačného plánu v ich
záujme. V tejto súvislosti súd poukazuje aj na objem finančných prostriedkov, ktoré budú v prípade
potvrdenia plánu naďalej plynúť z podnikania dlžníka veriteľom verejného sektora.

23. V prvom rade sa súd zaoberal návrhom dlžníka na nahradenie súhlasu skupiny veriteľov č. 1 -
Zabezpečený veriteľ Československá obchodná banka, a.s., skupiny veriteľov č. 5 - Zabezpečený veriteľ
Poštová banka, a.s. a skupiny veriteľov č. 7 - Zabezpečený veriteľ UniCredit Leasing Slovakia, a.s., v
ktorých plán nebol schválený. Predložený plán bol schválený v 11 skupinách, pričom v troch schválený
nebol. V týchto intenciách sú v ustanovení § 152 ods. 1 ZKR taxatívne vymenované tri zásady, pri
splnení ktorých súd je oprávnený nahradiť súhlas nesúhlasiacej skupiny s plánom. Súd pre potreby tohto
rozhodnutia vykonal test každého z nich:
a) účastníci plánu zaradení do skupiny hlasujúcej proti prijatiu plánu nebudú na základe plánu v
zjavne horšom postavení, v akom by boli v prípade neprijatia plánu; súd pritom vychádza z ich
pravdepodobného uspokojenia v konkurznom konaní v deň začatia reštrukturalizačného konania, pričom
vychádza z údajov uvedených v pláne, ak sa nepreukáže opak,

Ad a) Z predloženého plánu vyplýva nasledovné porovnanie pravdepodobného uspokojenia v
konkurznom konaní a uspokojenia podľa reštrukturalizačného plánu: Zabezpečený veriteľ v skupine
č. 1 pre zabezpečeného veriteľa Československá obchodná banka, a.s., bude v prípade prijatia
plánu uspokojený v rozsahu 80% istiny zistenej pohľadávky k 31.01.2019 spôsobom podľa článku
A.1. záväznej časti plánu. Výška pravdepodobného uspokojenia tejto skupiny hlasujúcej proti prijatiu
plánu v konkurznom konaní v deň začatia reštrukturalizačného konania z predloženého plánu vyplýva
z majetku úpadcu po odpočítaní nákladov konkurzného konania vo výške 78,15% hodnoty pohľadávok.
Zabezpečený veriteľ v skupine č. 5 pre zabezpečeného veriteľa Poštová banka, a.s., bude v prípade
prijatia plánu uspokojený v rozsahu 80% istiny zistenej pohľadávky k 31.01.2019 spôsobom podľa článku
A.5. záväznej časti plánu. Výška pravdepodobného uspokojenia tejto skupiny hlasujúcej proti prijatiu
plánu v konkurznom konaní v deň začatia reštrukturalizačného konania z predloženého plánu vyplýva
z majetku úpadcu po odpočítaní nákladov konkurzného konania vo výške 74,55% hodnoty pohľadávok.
Zabezpečený veriteľ v skupine č. 7 pre zabezpečeného veriteľa UniCredit Leasing Slovakia, a.s., bude
v prípade prijatia plánu uspokojený v rozsahu 78% istiny zistenej pohľadávky k 31.01.2019 spôsobom
podľa článku A.7. záväznej časti plánu. Výška pravdepodobného uspokojenia tejto skupiny hlasujúcej
proti prijatiu plánu v konkurznom konaní v deň začatia reštrukturalizačného konania z predloženého
plánu vyplýva z majetku úpadcu po odpočítaní nákladov konkurzného konania vo výške 73,57% hodnoty
pohľadávok. Z predloženého plánu vyplýva rozdiel pravdepodobného uspokojenia v konkurznom konaní
v porovnaní s uspokojením podľa plánu, v prospech reštrukturalizačného konania, pričom súd vychádza
z údajov uvedených v pláne, nakoľko nebol tvrdený a ani preukázaný opak. Reštrukturalizácia dlžníka
má pre veriteľov dlžníka taktiež výhodu v tom, že v prípade reštrukturalizačného konania sú stanovené
konkrétne lehoty a termíny na uspokojenie pohľadávok veriteľov. V prípade konkurzu veritelia nemajú
žiadnu právnu istotu časovo určených termínov uspokojenia ich pohľadávok. Súd na základe uvedených
údajov jednoznačne konštatuje, že miera uspokojenia veriteľov v skupinách č. 1, 5 a 7 pre veriteľov
zabezpečených pohľadávok je vyššia ako v prípade zamietnutia plánu súdom.
b) väčšina zo skupín zostavených podľa plánu hlasovala za prijatie plánu potrebnou väčšinou,
Ad b) Na schvaľovacej schôdzi hlasovalo o prijatí plánu celkovo 11 skupín zo 14, z čoho vyplýva, že
väčšina zo skupín zostavených podľa plánu hlasovala za prijatie plánu potrebnou väčšinou, resp. sa v
zmysle § 148 ods. 2 ZKR považujú za skupinu súhlasiacu s plánom.
c) za prijatie plánu hlasovali prítomní veritelia s nadpolovičnou väčšinou hlasov počítaných podľa zistenej
sumy ich zistených pohľadávok.
Ad c) Za prijatie plánu hlasovali prítomní veritelia s nadpolovičnou väčšinou hlasov počítaných podľa
zistenej sumy ich zistených pohľadávok čo do právneho dôvodu a vymáhateľnosti s počtom hlasov 13
224 480 čo predstavuje 54,89 % všetkých hlasov.

24. Na základe uvedeného súd nahradil súhlas skupiny veriteľov č. 1 - Zabezpečený veriteľ
Československá obchodná banka, a.s., skupiny veriteľov č. 5 - Zabezpečený veriteľ Poštová banka,
a.s. a skupiny veriteľov č. 7 - Zabezpečený veriteľ UniCredit Leasing Slovakia, a.s. s prijatím
reštrukturalizačného plánu dlžníka, o ktorom hlasovala schvaľovacia schôdza dňa 19.01.2018. V tejto
súvislosti súd dáva do pozornosti, že súd svojím rozhodnutím môže nahradiť súhlas i viacerých skupín
za predpokladu, že sú splnené v ustanovení § 152 ods. 1 ZKR taxatívne vymenované zásady, pri splnení
ktorých súd je oprávnený súhlas nahradiť.

25. Z obsahu spisu tunajšieho súdu sp. zn. 40R/1/2017 a ani pri výkone dohľadu súdu v zmysle
§ 131 ZKR súd nezistil, že by boli podstatným spôsobom porušené ustanovenia uvedeného
zákona o náležitostiach plánu, postupe pri príprave plánu, hlasovaní o pláne alebo iné ustanovenia
týkajúce sa plánu, že by to malo nepriaznivý vplyv na niektorého účastníka plánu. Súdu predložený
reštrukturalizačný plán je rozdelený na opisnú a záväznú časť. Opisná časť plánu obsahuje všetky
zákonné náležitosti podľa § 110 ods. 1 písm. a), b) ZKR, § 110 ods. 2 písm. a), b), c) ZKR a 135
ods. 1 písm. a), b), c) ZKR. Predkladateľ plánu - dlžník vytvoril skupiny a zaradil jednotlivé pohľadávky
účastníkov plánu v súlade s § 137 a 138 ZKR. Záväzná časť plánu zrozumiteľne popisuje zmenu ich
záväzkov, ku ktorým sa dotknutí veritelia mohli v zákonom stanovenej lehote vyjadriť. Neoddeliteľnou
súčasťou schváleného reštrukturalizačného plánu sú prílohy plánu v súlade s § 142 ZKR. Obsahom
plánu je aj vyjadrenie o zavedení dozornej správy a pravidlá pre výkon dozornej správy. Na základe
vykonaného dokazovania, súd dospel k záveru, že boli dodržané ustanovenia zákona o konkurze a
reštrukturalizácii o náležitostiach plánu, vrátane jeho príloh, a preto neexistuje dôvod pre zamietnutie
plánu podľa ustanovenia § 154 ods. 1 písm. a) ZKR. Súd zároveň nezistil žiadne podvodné konanie
pri prijatí predmetného reštrukturalizačného plánu alebo poskytnutie osobitných výhod niektorému

účastníkovi plánu, a preto neexistuje dôvod pre zamietnutie plánu podľa ustanovenia § 154 ods. 1 písm.
b) ZKR. Zo zápisnice zo schvaľovacej schôdze vyplýva, že plán bol prijatý schvaľovacou schôdzou dňa
19.01.2018 v 11 zo 14 skupín, pričom prijatie plánu v skupine pre veriteľov zabezpečených pohľadávok
č. 1, 5 a 7 je nahradené rozhodnutím súdu, súčasne bol plán prijatý nadpolovičnou väčšinou hlasov
prítomných veriteľov, a preto neexistuje dôvod pre zamietnutie plánu podľa ustanovenia § 154 ods. 1
písm. c) ZKR. Nakoľko z reštrukturalizačného posudku vyplýva, že v posledných dvoch rokoch dlžník
nevytváral zisk a ani nemal žiadne vlastné zdroje, ktoré by mohol rozdeliť jeho členom, neexistuje
dôvod pre zamietnutie plánu podľa ustanovenia § 154 ods. 1 písm. d) ZKR. Plán je spravodlivý vo
vzťahu ku skupinám veriteľov, nakoľko predpokladá taký vznik, zmenu alebo zánik práva alebo záväzkov
obsiahnutých v pláne, že veritelia skupiny pre nezabezpečené pohľadávky nebudú uspokojení v dlhšej
dobe ako zabezpečení veritelia bez toho, aby pre to existoval spravodlivý dôvod. Na základe uvedeného
preto neexistuje dôvod pre zamietnutie plánu podľa ustanovenia § 154 ods. 1 písm. e) ZKR. Podľa názoru
súdu plán nie je v podstatnom rozpore so spoločným záujmom veriteľov, práve naopak, prijatý plán je v
záujme veriteľov, nakoľko z neho jednoznačne vyplýva pre nich vyššie uspokojenie ich pohľadávok ako
by dosiahli v prípade vyhlásenia konkurzu na majetok dlžníka. Pojem spoločný záujem veriteľov možno
vymedziť ako nadradený záujem všetkých veriteľov nad záujmy jednotlivých. Meradlo je pritom hľadisko
spravodlivosti a výnosnosti v porovnaní s ostatnými spôsobmi riešenia úpadku. V kontexte takejto
charakteristiky spoločného záujmu veriteľov súd po preskúmaní reštrukturalizačného plánu schváleného
schôdzou veriteľov dospel k záveru, že tento nie je v rozpore zo spoločným záujmom veriteľov, a preto
neexistuje dôvod pre zamietnutie plánu podľa ustanovenia § 154 ods. 1 písm. f) ZKR. Miera uspokojenia
každej nezabezpečenej pohľadávky je 50% výšky dotknutej pohľadávky, neexistuje preto dôvod pre
zamietnutie plánu podľa ustanovenia § 154 ods. 1 písm. g) ZKR. Plnenie určené na uspokojenie každej
z nezabezpečených pohľadávok, je podľa záväznej časti plánu poskytované počas obdobia maximálne
päť rokov, neexistuje preto dôvod pre zamietnutie plánu podľa ustanovenia § 154 ods. 1 písm. h) ZKR.

26. Po preštudovaní celého obsahu reštrukturalizačného spisu sp. zn. 40R/1/2017 súd nezistil žiadne
dôvody na zamietnutie predloženého a schváleného reštrukturalizačného plánu v zmysle § 154 ods.
1 ZKR a preto predložený reštrukturalizačný plán dlžníka Púchovský mäsový priemysel, a. s. v
reštrukturalizácii so sídlom Vsetínska 1354/15, 020 39 Púchov, IČO 31 561 853, potvrdil.

27. O skončení reštrukturalizácie súd rozhodol podľa § 153 ods. 1 ZKR.

Poučenie:

Proti tomuto uzneseniu odvolanie nie je prípustné.
(§ 198 ods. 1 ZKR)

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.