Uznesenie ,
Potvrdzujúce Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Krajský súd Banská Bystrica

Rozhodutie vydal sudca JUDr. Marián Blaha

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Potvrdzujúce

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Krajský súd Banská Bystrica
Spisová značka: 43CoKR/32/2020
Identifikačné číslo súdneho spisu: 6118265345
Dátum vydania rozhodnutia: 14. 10. 2020
Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Marián Blaha
ECLI: ECLI:SK:KSBB:2020:6118265345.1

Uznesenie
Krajský súd v Banskej Bystrici ako súd odvolací v senáte zloženom z predsedu senátu JUDr. Mariána
Blahu, členiek senátu JUDr. Márie Jamriškovej, PhD. a Mgr. Miriam Kamenskej v právnej veci
vyhláseného konkurzu na majetok dlžníka - R. X., nar. XX. XX. XXXX, trvale bytom I. XXX, XXX XX
I., správcom konkurznej podstaty ktorého je Mgr. Stela Chovanová, so sídlom kancelárie J. Kozáčeka
13, 960 01 Zvolen, zn.: S1612, o odvolaní správcu konkurznej podstaty Mgr. Stely Chovanovej, značka
správcu S1612 proti rozhodnutiu Okresného súdu Banská Bystrica sp. zn. 2Odk/374/2018 zo dňa 20.
augusta 2020 takto

r o z h o d o l :

Rozhodnutie Okresného súdu Banská Bystrica sp. zn. 2Odk/374/2018 zo dňa 20. augusta 2020
potvrdzuje.

o d ô v o d n e n i e :

1. Napadnutým rozhodnutím súd prvej inštancie v prvej výrokovej vete odvolal správcu konkurznej
podstaty Mgr. Stelu Chovanovú, so sídlom kancelárie J. Kozáčeka 13, 960 01 Zvolen, zn.: S1612. V
druhej výrokovej vete ustanovil do funkcie správcu JUDr. Jaroslava Jakubča, so sídlom kancelárie Horné
záhrady 2, 974 01 Banská Bystrica, zn.: S1680.

2. Z odôvodnenia napadnutého rozhodnutia vyplýva, že Okresný súd Banská Bystrica, ako súd
konkurzný, uznesením sp. zn. 2Odk/374/2018 zo dňa 04.05.2018, zverejnenom v Obchodnom vestníku
č. 90/2018 zo dňa 11.05.2018, vyhlásil konkurz na majetok dlžníka - R. X., nar. XX. XX. XXXX, trvale
bytom I. XXX, XXX XX I. (ďalej len „dlžník“) a za správcu konkurznej podstaty dlžníka ustanovil Mgr.
Stelu Chovanovú (ďalej aj „odvolaný správca“). Uvedeným uznesením bola správcovi uložená povinnosť
každých 90 dní od vyhlásenia konkurzu predložiť súdu podrobnú správu o svojej činnosti, najmä o
zisťovaní majetku a o vykonaných úkonoch smerujúcich k speňaženiu majetku patriaceho do konkurznej
podstaty dlžníka (ďalej aj „správa o činnosti“). Z odôvodnenia napadnutého rozhodnutia vyplýva, že
správca predložil správu o činnosti podaním doručeným súdu dňa 25.11.2019 a následne už žiadnu
správu o činnosti nepredložil.

3. Z odôvodnenia napadnutého rozhodnutia vyplýva, že súd prvej inštancie výzvou zo dňa 12.06.2020
vyzval správcu na predloženie podrobnej správy o svojej činnosti, najmä o zisťovaní majetku a o
vykonaných úkonoch smerujúcich k speňaženiu majetku patriaceho do konkurznej podstaty dlžníka.
Odvolaný správca si ku dňu vydania napadnutého rozhodnutia túto povinnosť nesplnil. S odkazom na
ust. § 166j ods. 1, 2, 3, 4 Zákona č. 7/2005 Z.z. o konkurze a reštrukturalizácii (ďalej len „ZoKR“)
okresný súd dospel k záveru, že odvolaný správca si nesplnil povinnosť predložiť súdu podrobnú
správu o svojej činnosti, najmä o zisťovaní majetku a o vykonaných úkonoch smerujúcich k speňaženiu
majetku patriaceho do konkurznej podstaty dlžníka, a to každých 90 dní od vyhlásenia konkurzu. Pretože
odvolaný správca nesplnil povinnosť vyplývajúcu z rozhodnutia súdu, a to ani na základe výzvy súdu,
podľa okresného súdu sa jedná v zmysle § 166j ods. 2 ZoKR o opakované porušenie povinnosti a preto

pôvodného správcu v zmysle § 166j ods. 1 ZoKR odvolal. Zároveň do funkcie správcu v zmysle §166j
ods. 1 a 3 ZoKR ustanovil JUDr. Jaroslava Jakubča.

4. Proti uvedenému rozhodnutiu podal v zákonom určenej lehote v celom rozsahu odvolanie odvolaný
správca z dôvodov podľa § 365 ods. 1 písm. f) a h) CSP. V odvolaní uviedol, že predložil okresnému súdu
ďalšiu písomnú správu o činnosti správcu dňa 26.08.2020. Podľa odvolaného správcu uvedená písomná
správa z technických príčin nebola doručená na konkurzný súd a to na základe výzvy Okresného súdu
Banská Bystrica zo dňa 12.6.2020 v súdom určenej lehote. Správca ďalšiu písomnú správu zaslal na
Okresný súd Banská Bystrica bezodkladne po zistení tejto skutočnosti.

5. V odvolaní ďalej uviedol, že ani po vykonanom šetrení ku dňu podania poslednej písomnej správy
nezistil žiaden majetok, ktorý by mal podliehať speňaženiu v príslušnom konkurze a žiaden veriteľ
nepožiadal správcu o vykonanie iných šetrení ohľadne majetku dlžníka a teda zo strany správcu mali
byť vykonané posledné úkony smerujúce k zrušeniu konkurzu v súlade s ust. § 167v ZoKR. Vzhľadom
na uvedené odvolaný správca navrhol, aby okresný súd v rámci autoremedúry napadnuté rozhodnutie
zrušil alebo alternatívne aby odvolací súd napadnuté rozhodnutie zrušil podľa § 389 CSP.

6. Krajský súd v Banskej Bystrici ako súd odvolací prejednal vec v rozsahu podaného odvolania a v
ňom uvedených dôvodov podľa § 379, § 380 ods. 1 Zákona č. 160/2015 Z.z. Civilný sporový poriadok
(CSP) bez nariadenia pojednávania, pričom dospel k záveru, že odvolanie pôvodného správcu proti
napadnutému rozhodnutiu súdu prvej inštancie ako konkurzného súdu nie je dôvodné.

7. Z obsahu elektronického spisu vyplýva, že Okresný súd Banská Bystrica uznesením sp. zn.
2OdK/374/2018 zo dňa 04. 05. 2018, zverejnenom v Obchodnom vestníku č. 90/2018 dňa 11.05.2018,
vyhlásil na majetok dlžníka - R. X., nar. XX. XX. XXXX, trvale bytom I. XXX, XXX XX I. konkurz,
náhodným výberom pomocou technických a programových prostriedkov schválených MS SR ustanovil
Mgr. Stelu Chovanovú, so sídlom kancelárie J. Kozáčeka 13, 960 01 Zvolen, zn.: S1612 do funkcie
správcu konkurznej podstaty.

8. V uznesení o vyhlásení konkurzu na majetok dlžníka uložil súd pôvodne ustanovenému správcovi
každých 90 dní od vyhlásenia konkurzu predložiť súdu podrobnú správu o svojej činnosti, najmä o
zisťovaní majetku a o vykonaných úkonoch smerujúcich k speňaženiu majetku patriaceho do konkurznej
podstaty dlžníka. Ku dňu vydania napadnutého rozhodnutia poslednú správu o činnosti odvolaný správca
predložil súdu dňa 25.11.2019.

9. Z obsahu spisu vyplýva, že súd prvej inštancie výzvou zo dňa 12.06.2020, ktorá bola doručená
odvolanému správcovi toho istého dňa, tohto vyzval, aby v lehote 7 dní od doručenia tejto výzvy predložil
podrobnú správu o jeho činnosti. Vo výzve bol upozornený, že od predloženej poslednej správy zo dňa
25.11.2019 už uplynula lehota 90 dní na predloženie ďalšej správy.

10. Z obsahu elektronického spisu vyplýva, že ku dňu vydania napadnutého rozhodnutia, t. j. ku dňu
20.08.2020, pôvodný správca nedoručil správu o svojej činnosti napriek doručenej výzve súdu zo dňa
12.06.2020.

11. Z obsahu spisu vyplýva, že napadnuté uznesenie o odvolaní pôvodného správcu prevzal odvolaný
správca dňa 26.08.2020 o 11:38 hod.

12. Napadnuté rozhodnutie o odvolaní pôvodného správcu a menovaní nového správcu bolo zverejnené
dňa 02.09.2020 v Obchodnom vestníku č. 169/2020. V napadnutom rozhodnutí bol odvolaný správca
poučený o možnosti podať odvolanie voči tomuto rozhodnutiu do 15 dní odo dňa nasledujúceho po dni
jeho zverejnenia v Obchodnom vestníku.

13. Z obsahu elektronického spisu vyplýva, že podaním zaevidovaným v súdnom spise dňa 27.08.2020
doručil odvolaný správca okresnému súdu písomnú správu o stave zisťovania majetku úpadcu a
vykonaných úkonoch spolu so sprievodným listom, v ktorom zároveň uviedol, že zrejme z technických
príčin nebola táto správa odoslaná na konkurzný súd v súdom určenej lehote podľa výzvy zo dňa
12.06.2020. Z obsahu spisu vyplýva, že uvedená správa, vrátane sprievodného listu, bola opatrená
časovou pečiatkou dňa 26.08.2020 o 20:45:59 hod.

14. Podľa § 166j ods. 1 zákona č. 7/2005 Z. z. o konkurze a reštrukturalizácii a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len "ZoKR") správcu ustanovuje súd na základe
náhodného výberu pomocou technických a programových prostriedkov schválených ministerstvom.
Správcu súd odvolá, ak opakovane alebo závažne porušil svoje povinnosti alebo mu vo výkone funkcie
bráni zákonná prekážka.

15. Podľa § 166j ods. 2 ZoKR opakovaným porušením povinnosti správcu sa rozumie, ak správca napriek
písomnému upozorneniu súdom naďalej porušuje povinnosť, na ktorej porušenie bol upozornený.

16. V zmysle § 166j ods. 3 ZoKR v uznesení o odvolaní správcu súd zároveň ustanoví nového správcu.
Uznesenie súd doručí odvolanému správcovi aj novému správcovi. Proti uzneseniu o odvolaní správcu
z dôvodu opakovaného alebo závažného porušenia povinnosti je odvolaný správca oprávnený podať
odvolanie.

17. V zmysle § 166j ods. 4 ZoKR súd je oprávnený požadovať od správcu vysvetlenia alebo správy o
priebehu konania, ktoré je správca povinný súdu v určenej lehote poskytnúť.

18. Po zhodnotení skutočností zistených z predloženého spisu dospel odvolací súd k záveru, že súd
prvej inštancie dostatočne zistil skutkový stav a zistené skutočnosti správne posúdil, keď odvolal z
funkcie správcu Mgr. Stelu Chovanovú z dôvodu opakovaného porušenia povinnosti, spočívajúcej v
nesplnení povinnosti predložiť súdu podrobnú správu o činnosti odvolaného správcu každých 90 dní
od vyhlásenia konkurzu, a to ani na základe výzvy súdu. Odvolací súd dospel k záveru, že súd prvej
inštancie neodňal odvolateľovi možnosť konať pred súdom. Pokiaľ súd prvej inštancie dospel k záveru,
že na strane odvolaného správcu sa jedná o opakované porušenie povinnosti podľa § 166j ods. 2 ZoKR,
jeho záver je správny a odvolací súd sa v plnom rozsahu s ním stotožňuje a na dôvody a vyhodnotenie
skutkových zistení súdu prvej inštancie v celom rozsahu podľa § 387 ods. 2 CSP odkazuje.

19. Z obsahu odvolania pôvodného správcu vyplýva, že zistenie súdu prvej inštancie o tom, že posledná
správa bola doručená zo strany odvolaného správcu konkurznému súdu dňa 25.11.2019 nie je sporné.
Nebolo sporné ani to, že ku dňu vydania napadnutého rozhodnutia žiadnu ďalšiu správu o svojej činnosti
odvolaný správca súdu nedoručil. Sporné nebolo ani to, že v uznesení o vyhlásení konkurzu na majetok
dlžníka bola odvolanému správcovi uložená povinnosť predložiť konkurznému súdu podrobnú správu
o jeho činnosti každých 90 dní. Nebola sporná ani tá skutočnosť, že vzhľadom na nedodržanie tejto
povinnosti (posledne doručená správa súdu dňa 25.11.2019) konkurzný súd - súd prvej inštancie vyzval
odvolaného správcu výzvou zo dňa 12.06.2020 na predloženie ďalšej správy o jeho činnosti. Ani v súdom
určenej dodatočnej 7-dňovej lehote si správca túto povinnosť nesplnil.

20. Súd prvej inštancie správne vyhodnotil takto zistený stav, keď nepredloženie správy o činnosti
správcu na základe uznesenia o vyhlásení konkurzu, ako ani na základe výzvy súdu zo dňa 12.06.2020
považoval za opakované porušenie povinnosti správcu. Vzhľadom na uvedené dospel okresný súd k
správnemu záveru o splnení predpokladov opakovaného porušenia povinnosti správcu podľa § 166j ods.
2 ZoKR, čo je dôvodom na odvolanie pôvodného správcu z jeho funkcie v zmysle § 166j ods. 1 ZoKR.
Súd prvej inštancie teda postupoval správne, keď z uvedených dôvodov odvolal pôvodného správcu
vzhľadom na opakované porušenie jeho povinnosti.

21. Pokiaľ odvolaný správca v odvolaní uviedol, že reagoval na výzvu súdu prvej inštancie zo dňa
12.06.2020 na doloženie správy v dodatočnej lehote, odvolací súd na túto námietku neprihliadol.
Odvolaný správca v odvolaní len konštatoval, že zrejme z technických dôvodov nebola táto správa
okresnému súdu doručená. V odvolaní neuviedol a neoznačil žiaden dôkaz preukazujúci technické
prekážky brániace splneniu povinnosti odvolaného správcu doručiť okresnému súdu správu o jeho
činnosti v lehote určenej súdom vo výzve zo dňa 12.06.2020. Odvolací súd preto nemá preukázané
a ani len osvedčené tvrdenie odvolaného správcu o tom, že z dôvodu technických prekážok nebola
okresnému súdu doručená správa, pretože žiadne doklady o existencii týchto technických prekážok
nepredložil.

22. Z obsahu spisu vyplýva len to, že potom, ako odvolaný správca obdržal napadnuté rozhodnutie
o jeho odvolaní z funkcie (26.08.2020 o 11:38 hod.), následne v ten istý deň doručil okresnému súdu

uvedenú správu, vrátane sprievodného listu. V sprievodnom liste oznamoval, že zrejme z technických
príčin nebola táto dodatočne doručená správa doručená konkurznému súdu v súdom určenej lehote
podľa výzvy zo dňa 12.06.2020. Uvedený sprievodný list, vrátane k nemu priloženej správy, bol opatrený
časovou pečiatkou zo dňa 26.08.2020 o 20:45:59 hod. Znamená to, že túto správu odosielal odvolaný
správca okresnému súdu v elektronickej podobe až potom, ako predtým prevzal napadnuté rozhodnutie
o jeho odvolaní z funkcie správcu.

23. Súd prvej inštancie preto správne konštatoval v napadnutom rozhodnutí, že ku dňu jeho vydania
nemal preukázané splnenie povinnosti zo strany odvolaného správcu o doručení správy o jeho činnosti,
a to ani na základe výzvy zo dňa 12.06.2020. Odvolaný správca v odvolaní nepreukázal ním tvrdenú
existenciu technických prekážok, ktoré by mu bránili od 12.06.2020 v súdom určenej 7-dňovej lehote
dodatočne doručiť súdu ním požadovanú správu o činnosti odvolaného správcu.

24. Napadnuté rozhodnutie vo výrokovej časti preto odvolací súd považoval za vecne správne a v zmysle
§ 387 ods. 1 CSP ho v celom rozsahu potvrdil.

Poučenie:

Proti tomuto rozhodnutiu nie je odvolanie prípustné.
Proti rozhodnutiu odvolacieho súdu je prípustné dovolanie, ak to zákon pripúšťa (§ 419 CSP).
Dovolanie sa podáva v lehote dvoch mesiacov od doručenia rozhodnutia odvolacieho súdu
oprávnenému subjektu na súde, ktorý rozhodoval v prvej inštancii. Ak bolo vydané opravné uznesenie,
lehota plynie znovu od doručenia opravného uznesenia len v rozsahu vykonanej opravy ( § 427 ods.
1 CSP).
V dovolaní sa popri všeobecných náležitostiach podania uvedie, proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v
akom rozsahu sa toto rozhodnutie napáda, z akých dôvodov sa rozhodnutie považuje za nesprávne
(dovolacie dôvody) a čoho sa dovolateľ domáha (dovolací návrh) (§ 428 CSP).
Dovolateľ musí byť v dovolacom konaní zastúpený advokátom. Dovolanie a iné podania dovolateľa
musia byť spísané advokátom (§ 429 ods. 1 CSP).

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.