Uznesenie ,
Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami Rozhodnutie bolo vynesené dňa

Rozhodnuté bolo na súde Okresný súd Pezinok

Rozhodutie vydal sudca JUDr. Zdenka Mattielighová

Forma rozhodnutia – Uznesenie

Povaha rozhodnutia – Prvostupňové nenapadnuté opravnými prostriedkami

Zdroj – pôvodný dokument (odkaz už nemusí byť funkčný)

Rozhodnutie

Súd: Okresný súd Pezinok
Spisová značka: 51P/103/2023

Identifikačné číslo súdneho spisu: 1723201603
Dátum vydania rozhodnutia: 27. 07. 2023

Meno a priezvisko sudcu, VSÚ: JUDr. Zdenka Mattielighová
ECLI: ECLI:SK:OSPK:2023:1723201603.1

Uznesenie

Okresný súd Pezinok v Pezinku, v právnej veci starostlivosti súdu o maloleté dieťa L. G., narodená
XX.XX.XXXX, bytom u W., v konaní zastúpená opatrovníkom Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny v
Pezinku, pracovisko Senec, Krátka 1, Senec, dieťa rodičov: B. G., narodená XX.XX.XXXX, bytom Q. X,
Z., a F. H., narodený XX.XX.XXXX, bytom Š. XXX/X, K., o návrhu Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny
v Pezinku, pracovisko Senec, na nariadenie neodkladného opatrenia, takto

r o z h o d o l :

I. Súd nariaďuje neodkladné opatrenie :

Súd umiestňuje maloletú L. G., narodenú XX.XX.XXXX do starostlivosti Diagnostického centra,
Skalka 36, Lietavská Lúčka a to na čas do rozhodnutia súdu o uložení výchovného opatrenia.

II. Matka maloletej je povinná odovzdať maloletú do starostlivosti Diagnostického centra , Skalka 36,

Lietavská Lúčka , a to dňom vykonateľnosti tohto rozhodnutia.

III. Súd poveruje Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v Pezinku, pracovisko Senec, zabezpečením
umiestnenia maloletej do starostlivosti Diagnostického centra, Skalka 36, Lietavská Lúčka.

IV. Navrhovateľ Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny v Pezinku, pracovisko Senec, Krátka 1, Senec je
povinný v lehote 30 dní podať na tunajšom súde návrh na uloženie výchovného opatrenia maloletej.

V. Žiaden z účastníkov nemá právo na náhradu trov konania

o d ô v o d n e n i e :

1. Návrhom dourčeným súdu dňa 24.07.2023 žiadal navrhovateľ o nariadenie neodkladného opatrenia,
ktorým by súd umiestnil maloletú do starostlivosti Diagnostického centra, Skalka 36, Lietavská Lúčka.

Návrh odôvodnil tým, že dňa 02.03.2023 vykonali pohovor s matkou maloletej a maloletou na základe
prijatého podnetu zo Základnej školy v Bernolákove, kde škola uviedla, že maloletá často uteká z domu,
vystavuje svojich súrodencov neustálemu stresu, pretože sa domov vracia neskoro alebo vôbec. V
školskom roku 2022/2023 bola žiačkou 6. ročníka a prospech v škole je nedostatočný. Opakovala ročník
dvakrát.Matkaudávalavýchovnéproblémyaútekyzdomu.Maloletá nerešpektovalahranicenastavené
v domácnosti a podľa tvrdení matky maloletej nedôveruje. Dňa 17.04.2023 škola zaslala správu, z ktorej

vyplýva, že maloletá dosahuje veľmi slabé výsledky, opakovane býva nepripravená na vyučovanie,
absentujú pomôcky. Aj napriek individuálnemu prístupu a snahe pomôcť zo strany školy sa zlepšenie
domácej prípravy nedostavilo na dlhodobej úrovni. Navonok sa maloletá prejavuje bezemočne,
málokedy prejaví záujem o dianie v škole. Na vyučovaní sa prejavuje apatiou a nie je aktívna. Do
kolektívu sa neadaptovala, nakoľko ročník navštevuje s mladšími spolužiakmi. Inklinuje k starším žiakom
s problémovým správaním a oblieka sa vyzývavo. Na základe uvedeného úrad vydal dňa 02.03.2023

odporúčanie na vykonávanie opatrení ambulantnou a terénnou formou pre spoluprácu rodiny s Centrom
pre deti a rodiny Bernolákovo za účelom psychologického poradenstva. Zo správy centra zo dňa02.06.2023 vyplýva, že maloletá má problémy v oblasti citového prežívania. Pri niektorých otázkach
maloletá reagovala váhavo resp. kontrolovanými odpoveďami. Dňa 27.05.2023 obdržalo centrum sms
správu, kde matka maloletej informovala o nahlásení nezvestnosti. Matka kontaktovala políciu. Tá našla

maloletú v bare v Bratislave. Dychovou skúškou sa zistilo, že bola pod vplyvom alkoholu. Následne túto
informáciu potvrdilo Obvodné oddelenie PZ v Bernolákove zaslaním upovedomenia dňa 31.05.2023 o
vypátraní nezvestnej osoby a úradný záznam o požití alkoholických nápojov mladistvou. Dňa 19.06.2023
úrad opakovane vykonal pohovor s matkou maloletej. Matka opakovane verbalizovala, že výchovné
problémy jej dcéry majú eskalujúci charakter. Vôbec matku nerešpektuje, chodí si von kedy sa jej

zachce a nerešpektuje vôbec nikoho. Vyhľadáva najmä spoločnosť detí z Centra pre deti a rodiny v
Bernolákove. Uteká z domu, vracia sa až v noci alebo ráno. Vypne si mobil a nedá matke vedieť,
kde sa nachádza alebo kedy sa vráti. Matka upozorňovala aj na požívanie alkoholických nápojov a
uviedla, že je naklonená umiestneniu maloletej do zariadenia, nakoľko nezvláda výchovu maloletej v
domácom prostredí. Maloletá absolvovala niekoľkokrát vyšetrenie v Centre poradenstva a prevencie
v Senci, kde majú mladistvú v evidencií od 2016 z dôvodu ťažkostí v školských zručnostiach, ktoré

vyústili do opakovania 1. ročníka. V 2. ročníku bolo realizované druhé kontrolné vyšetrenie so záverom:
Celkové rozumové schopnosti v pásme podpriemeru, oslabenie pozornosti, neurotická symptomatológia
a rizikový vývin v oblasti vzdelávania. Pokračujúce ťažkosti v edukácií na druhom stupni viedli k
opakovaniu 5. ročníka. Pridružila sa strata motivácie, nepozornosť a ťažkosti so správaním. V roku 2021
bola maloletá z dôvodu sebapoškodzovania v starostlivosti pedopsychoiatričky. Postoj matky k sociálno-

patologickým javom je negatívny. Podľa jej tvrdení si maloletá jej postoj neosvojila. Voľný čas maloletá
netrávi zmysluplne, nakoľko nemá športové aktivity. Maloletá má vlastné záujmy a nerada trávi spoločné
chvíle s rodinou. Inklinuje ku kamarátom. Napriek prijatým a vykonávaným opatreniam, odborné metódy
prácenapodporuriešeniavýchovných,sociálnychainýchproblémovavmedziľudskýchvzťahochpodľa
zákona č. 305/2005 Z.z, § 11 ods. 3 písm. b) bod 3. sa správanie maloletej zmenilo k horšiemu. Má

eskalujúci charakter. Často uteká z domu a stretáva sa s pochybnými partiami, ktoré holdujú alkoholu,
fajčia a vykonávajú drobné krádeže. Matka má vážne obavy o zdravý vývin svojej dcéry, nakoľko
stanovené pravidlá v domácnosti vôbec nerešpektuje.

2. Navrhovateľ spolu s návrhom predložil rodný list maloletej, správu z kontrolného psychologického

vyšetrenia Centra poradenstva a prevencie v Senci, súhlas zariadenia s umiestnením maloletej.

3. Podľa § 2 Civilného mimosporového poriadku na konania podľa tohto zákona sa použijú ustanovenia
Civilného sporového poriadku, ak tento zákon neustanovuje inak. Na účely tohto zákona sa pojmy
žaloba, strana a spor vykladajú ako návrh na začatie konania, účastník konania a konanie podľa tohto

zákona, ak z povahy veci nevyplýva inak.

4. Podľa § 324 ods. 1 Civilného sporového poriadku pred začatím konania, počas konania a po jeho
skončení súd môže na návrh nariadiť neodkladné opatrenie.

5. Podľa § 325 ods. 1 Civilného sporového poriadku neodkladné opatrenie môže súd nariadiť, ak je
potrebné bezodkladne upraviť pomery alebo ak je obava, že exekúcia bude ohrozená.

6. Podľa § 329 ods. 1 Civilného sporového poriadku súd môže rozhodnúť o návrhu na nariadenie
neodkladného opatrenia aj bez výsluchu a vyjadrenia strán a bez nariadenia pojednávania.

7. Podľa § 329 ods. 2 Civilného sporového poriadku pre neodkladné opatrenie je rozhodujúci stav v čase
vydania uznesenia súdu prvej inštancie.

8. Podľa § 336 ods. 1 Civilného sporového poriadku ak súd nariadi neodkladné opatrenie pred začatím

konania, môže vo výroku uznesenia uložiť navrhovateľovi povinnosť podať v určitej lehote žalobu vo veci
samej. Súd túto povinnosť neuloží najmä vtedy, ak je predpoklad, že neodkladným opatrením možno
dosiahnuť trvalú úpravu pomerov medzi stranami

9. Podľa § 336 ods. 3 Civilného sporového poriadku súd aj bez návrhu uznesenie o neodkladnom

opatrení zruší, ak žaloba nebola v lehote podaná.

10. Podľa § 360 ods. 1 Civilného mimosporového poriadku neodkladné opatrenie možno nariadiť aj bez
návrhu v konaniach , ktoré možno začať aj bez návrhu.11. Podľa § 367 ods. 1 Civilného mimosporového poriadku neodkladným opatrením môže súd nariadiť,
aby ten, kto má maloletého pri sebe, maloletého odovzdal do starostlivosti toho, koho označí súd, alebo

do striedavej osobnej starostlivosti.

12. Podľa § 37 ods. 3 Zákona o rodine ak je to potrebné v záujme maloletého dieťaťa a ak výchovné
opatrenia uvedené v odseku 2 neviedli k náprave, súd dočasne odníme maloleté dieťa z osobnej
starostlivosti rodičov aj proti ich vôli, osôb, ktorým bolo maloleté dieťa zverené do náhradnej starostlivosti

podľa § 45 alebo § 48, budúcich osvojiteľov, ktorým bolo maloleté dieťa zverené do starostlivosti podľa
§ 103, osvojiteľov alebo poručníka, ktorý sa o maloleté dieťa osobne stará, a nariadi maloletému dieťaťu
na účely
a) zabezpečenia odbornej diagnostiky pobyt v zariadení, ktoré vykonáva odbornú
diagnostiku, najdlhšie na šesť mesiacov,
b) zabezpečenia odbornej pomoci maloletému dieťaťu alebo zabezpečenia úpravy

rodinných a sociálnych pomerov maloletého dieťaťa pobyt v zariadení najdlhšie na šesť mesiacov,
c) zabezpečenia resocializácie drogových a iných závislostí pobyt v zariadení, ktoré vykonáva
resocializačné programy pre drogovo a inak závislých.

13.Podľa§37ods.5Zákonaorodineakjetopotrebnévzáujmemaloletéhodieťaťa,súdmôževýchovné

opatrenie podľa odseku 3 uložiť aj vtedy, ak jeho uloženiu nepredchádzalo výchovné opatrenie podľa
odseku 2.

14. Podľa § 30 ods. 1 Zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele ak súd rozhodol
o nariadení ústavnej starostlivosti, neodkladného opatrenia alebo o uložení ochrannej výchovy alebo

výchovného opatrenia, orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately zabezpečuje v spolupráci
s rodičmi dieťaťa alebo osobou, ktorá sa osobne stará o dieťa, a zariadením, v ktorom sa vykonáva
ústavná starostlivosť, ochranná výchova, neodkladné opatrenie alebo výchovné opatrenie, určeným
v rozhodnutí súdu (ďalej len „zariadenie na výkon rozhodnutia súdu“), umiestnenie dieťaťa do tohto
zariadenia.

15. Podľa § 30 ods. 5 Zákona o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele ak nie je možné
zabezpečiť umiestnenie dieťaťa do zariadenia na výkon rozhodnutia súdu v spolupráci s rodičom dieťaťa
alebo osobou, ktorá sa osobne stará o dieťa, do siedmich dní odo dňa vykonateľnosti rozhodnutia, orgán
sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately podá súdu návrh na výkon rozhodnutia.

16. Dôvody uvádzané v návrhu na nariadenie neodkladného opatrenia preukazujú, že u maloletej
sa vyskytujú závažné problémy v správaní, ktoré sa stupňujú a doteraz vykonané opatrenia neviedli k
zmene správania maloletej preto súd návrhu na umiestnenie maloletej do zariadenia vyhovel a nariadil
neodkladné opatrenie podľa § 367 ods. 1 Civilného mimosporového poriadku. Maloletá má problémy v

správaní, ktoré sa v domácom prostredí nepodarilo zvládnuť, preto existujú dôvodné obavy o zdravý
psychický,fyzickýasociálnyvývojmaloletéhodieťaťaaojehobezpečnosť.Podľa §367ods.1Civilného
mimosporovéhoporiadkunariadilmatke,vktorejstarostlivostisamaloletánachádza, odovzdaťmaloletú
do zariadenia. Podľa § 30 Zákona č. 305/2005 Z.z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele
súd poveril navrhovateľa, aby poskytol matke poradenstvo a pomoc pri zabezpečení umiestnenia

maloletého dieťaťa.

17. Nakoľko súd nariadil neodkladného opatrenia bez výsluchu a vyjadrenia účastníkov, bez nariadenia
pojednávania a pred nariadením neodkladného opatrenia súd nekonal o uložení iného výchovného
opatrenia v rodine, je potrebné o vhodnosti uloženého opatrenia vykonať dokazovanie, preto podľa §

336 ods. 1 Civilného sporového poriadku uložil navrhovateľovi v lehote 30 dní podať na tunajšom súde
návrh na uloženie výchovného opatrenia maloletej.

18. O náhrade trov konania súd rozhodol podľa § 52 Civilného mimosporového poriadku, podľa ktorého
žiaden z účastníkov nemá nárok na náhradu trov konania, ak tento zákon neustanovuje inak.

Poučenie:Protitomutouzneseniu možnopodaťodvolaniedo15dníodjehodoručenianaOkresnomsúdePezinok.
( § 357 Civilného sporového poriadku, a § 362 ods. 1 Civilného sporového poriadku )

Ak zákon na podanie nevyžaduje osobitné náležitosti, v podaní sa uvedie, a) ktorému súdu je určené,
b) kto ho robí, c) ktorej veci sa týka, d) čo sa ním sleduje a e) podpis. ( §127 ods. 1 Civilného sporového
poriadku )

Ak ide o podanie urobené v prebiehajúcom konaní, náležitosťou podania je aj uvedenie spisovej značky

tohto konania. ( §127 ods. 2 Civilného sporového poriadku )

V odvolaní sa popri všeobecných náležitostiach podania uvedie, proti ktorému rozhodnutiu smeruje, v
akom rozsahu sa napáda, z akých dôvodov sa rozhodnutie považuje za nesprávne (odvolacie dôvody)
a čoho sa odvolateľ domáha (odvolací návrh). ( § 363 Civilného sporového poriadku )

Rozsah, v akom sa rozhodnutie napáda, môže odvolateľ rozšíriť len do uplynutia lehoty na podanie
odvolania. ( § 364 Civilného sporového poriadku )

Podľa § 365 ods. 1 Civilného sporového poriadku, odvolanie možno odôvodniť len tým, že
a) neboli splnené procesné podmienky,

b) súd nesprávnym procesným postupom znemožnil strane, aby uskutočňovala jej patriace procesné
práva, v takej miere, že došlo k porušeniu práva na spravodlivý proces,
c) rozhodoval vylúčený sudca alebo nesprávne obsadený súd,
d) konanie má inú vadu, ktorá mohla mať za následok nesprávne rozhodnutie vo veci,
e) súd prvej inštancie nevykonal navrhnuté dôkazy, potrebné na zistenie rozhodujúcich skutočností,

f) súd prvej inštancie dospel na základe vykonaných dôkazov k nesprávnym skutkovým zisteniam,
g) zistený skutkový stav neobstojí, pretože sú prípustné ďalšie prostriedky procesnej obrany alebo ďalšie
prostriedky procesného útoku, ktoré neboli uplatnené, alebo
h) rozhodnutie súdu prvej inštancie vychádza z nesprávneho právneho posúdenia veci.

Odvolanie možno odôvodniť aj tým, že súd prvej inštancie nesprávne
alebo neúplne zistil skutočný stav veci. ( § 62 ods. 1 Civilného
mimosporového poriadku )

Odvolacie dôvody možno meniť a dopĺňať až do rozhodnutia o

odvolaní. ( § 62 ods. 2 Civilného mimosporového poriadku ).

Uznesenie o nariadení neodkladného opatrenia je vykonateľné dňom
vyhotovenia (§ 367 ods. 3 Civilného mimosporového poriadku)

Informácie o súdnom rozhodnutí boli získané z pôvodného dokumentu, ktorého posledná aktualizácia bola vykonaná . Odkaz na pôvodný dokument už nemusí byť funkčný, pretože portál Ministerstva spravodlivosti mohol zverejniť dokument pod týmto odkazom iba na určitú dobu.